از مشکلات زیرساخت‌های آموزش مجازی قرآن تا نبود بودجه مستقل
کد خبر: 3969625
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

از مشکلات زیرساخت‌های آموزش مجازی قرآن تا نبود بودجه مستقل

مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ گفت: بخشی از مشکل ارائه آ؛موزش‌های نوین قرآنی این است که مؤسسات و فعالان قرآنی آنقدر حمایت نمی‌شوند تا به سمت آموزش‌های نوین متناسب با عصر حرکت کنند بنابراین نیازمند تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل برای آموزش‌های ‌های مجازی قرآن هستیم که این بودجه در آموزش و پرورش و مؤسسات خرج شود.

از مشکلات زیرساخت‌های آموزش مجازی قرآن تا نبود بودجه مستقلزهره هاونگی، مسئول آموزش مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: قرآن یکی از دروس مهم در مدارس است که باید حتی بیش از سایر دروس به آن پرداخت.

وی افزود: پس از شیوع کرونا که فعالیت مدارس و تدریس دروس مجازی شد، آن چنان که باید درسی قرآن دانش‌آموزان هم‌پای آموزش مجازی سایر دروس پیش نرفت‌.

این فعال قرآنی بیان کرد:  حقیقت این است که در این سال‌ها زیرساخت‌های مجازی برای آموزش قرآن حتی شکل نگرفته است و عملا تنها بر روی آموزش‌های تئوری و روتین کار کردیم و هیچ به سمت سلیقه گرایی و توجه به مخاطب توجه نکردیم.

وی بیان کرد: آموزش محتواهای قرآنی به دلیل ظرفیتی که دارد می‌توان با هر روشی به آن پرداخت؛ از شعر و داستان و تولید محتوای کلیپ و حتی بازی‌های کودکانه برای اشاره به نام‌های خدا و نزدیک شدن به زبان کودکانه که خود دنیایی از آموز‌ش های جدید است.

این فعال قرآنی بیان کرد: در این میان بهره‌گیری از توان و ذهن خلاق فعالان قرآنی که در عرصه بین‌المللی حتی فعال هستند می‌تواند به افزایش توان مجازی آموزش‌های قرآنی کمک بسزایی کند.

هاونگی تصریح کرد: استفاده از توان بین‌المللی کشورهای همسایه نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد به گونه‌ای که یا از ظرفیت مجازی آنان بهره برد یا با فعالان قرآنی آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرد؛ به هرحال افزایش تجربه های افراد متفاوت در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: در این حوزه باید متناسب با سن برنامه‌ریزی کرد؛ به طور مثال نمی‌توان روش‌هایی که برای یک کودک بکار می‌رود همان را برای نوجوانان و جوانان بکار برد.

این فعال قرآنی بیان کرد: ما انگار حوصله رفتن به سمت آموزش‌های مجازی را نداشته و اصرار داریم همان روش‌های قدیمی و روتین گذشته را ادامه دهیم.

هاونگی ادامه داد: حقیقت این است که نوجوان امروزی دیگر با این روش‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند و درست است که آموزش چهره به چهره بسیار اثربخشی بهتری دارد اما در کنار آن باید از دیگر روش‌ها نیز بهره برداری حداقل آن‌ها را امتحان کرد تا اثربخشی آن را سنجید.

وی یادآور شد: بخشی از مشکل نیز این است که مؤسسات و فعالان قرآنی آنقدر حمایت نمی‌شوند تا به سمت آموزش‌های نوین متناسب با عصر حرکت کنند بنابراین نیازمند تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل برای آموزش‌های ‌های مجازی قرآن هستیم که این بودجه در آموزش و پرورش و مؤسسات خرج شود.

این فعال قرآنی تصریح کرد: مهم است که بدانیم کار کردن در این فضا بدون داشتن بودجه‌ای مناسب ممکن نیست؛ چراکه تولید محتوای مجازی نیاز به بودجه و امکانات دارد؛ حال آنکه مؤسسات در آموزش روتین و حضوری خود با مشکل بودجه مواجه‌اند.

هاونگی یادآورشد: از سویی دیگر آموزش مجازی نیز نیاز آموزش‌های امروز است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر با بی توجهی حال حاضر چندین سال پیش رویم در مورد آموزش‌های قرآنی به بن‌بست بزرگ و کاهش تقاضا خواهیم رسید.

 

 

 

 

 

انتهای پیام
captcha