مهدی رجبی؛ پزشک حافظ قرآن با ایده استفاده از آیات برای کاهش آلام بیماران + فیلم
کد خبر: 3969393
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
در مستند «راویان نور» معرفی شد؛

مهدی رجبی؛ پزشک حافظ قرآن با ایده استفاده از آیات برای کاهش آلام بیماران + فیلم

مهدی رجبی، حافظ کل قرآن و دارای مدرک فوق تخصص درد است و در کارش نیز برای آرامش‌بخشی به بیماران از آیات قرآن فراوان بهره می‌برد و معنویت را در درمان بسیار مؤثر می‌داند.

به گزارش ایکنا، در چهارمین قسمت مستند «راویان نور» به معرفی دکتر مهدی رجبی، حافظ کل قرآن کریم و فوق تخصص درد، و دارنده عنوان‌های رتبه دوم حفظ بیست جزء مسابقات بین‌المللی عربستان سعودی و مقام سوم حفظ 15 جزء مسابقات بین‌المللی کشور مصر پرداخته شده است.

مهدی رجبی در سال 71 در رشته پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شد و تا سال 78 این دوره را به پایان رساند. حفظ قرآن را در همان دوران دانشجویی آغاز کرد و طی چهار سال موفق به حفظ کل قرآن شد.

بعد از اتمام حفظ کل، به صورت مستمر شرکت در جلسات مرور را ادامه داد، هفته‌ای یک جلسه و در هر جلسه به مرور دو جزء می‌پرداخت، در روزهای دیگر نیز یک تا دو جزء را مرور می‌کرد تا اینکه آیات قرآن ملکه ذهنش درآمد، اما همچنان نیز در حد توان و فرصت روزانه در حد یک یا دو جزء به مرور می‌پردازد.

در مسابقات قرآن نیز با هدف تقویت حافظه و ارتقای تلاوت شرکت می‎کرد. سال 73 در مسابقات استان اصفهان اول شد، سال بعد در کشور، مقام سوم را کسب کرد، در سال‌های 74، 75 و 76 نیز رتبه اول رشته حفظ بیست جزء را کسب کرد، بعد از آن به‌واسطه این رتبه‌ها به مسابقات بین‌المللی عربستان سعودی و مصر راه پیدا کرد. در عربستان به واسطه قوت تلاوت در رشته حفظ بیست جزء دوم شد، در کشور مصر نیز که قرای شاخصی دارد در رشته حفظ 15 جزء مقام سوم را کسب کرد، همچنین در مسابقات دانشگاهی نیز چندین مرتبه رتبه اول حفظ کل را به دست آورد، چندین مرتبه نیز رتبه اول را در تلاوت در میان مسابقات اساتید کسب کرده است. وی به‌عنوان جوان نمونه قرآنی در استان اصفهان نیز معرفی شده است و یک سال نیز به‌عنوان پزشک نمونه کشوری از سوی وزارت بهداشت مورد تجلیل قرار گرفته است.  

سال 79 به‌عنوان پزشک در روستاهای اطراف کاشان مشغول کار شد و حدود دو سال به مردم محروم منطقه خدمت‌رسانی کرد. بعد از آن رشته درد را در دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب و پس از مدت دو سال فوق تخصص درد را دریافت کرد.

دکتر رجبی در بخشی از این مستند به ارتباطش با بیماران اشاره و بیان کرد: بیمار بداند، متخصص و پزشک درمان‌کننده‌اش با قرآن مأنوس است و بحث معنوی‌اش قوی است، در نتیجه روی درمانش هم خیلی تأثیر می‌گذارد و اعتمادی که به آن پزشک می‌کند، خیلی بیشتر می‌شود.

وی گاهی در جلسات قرآن برای تبلیغ و آموزش در بحث صوت و لحن، قرائت و حفظ حضور پیدا می‌کند، در این رابطه می‌گوید: چون پزشک هستم و بحث صوت با آناتومی دهان، دندان، گلو و حنجره ارتباط دارد، گاهی به کلاس‌های آموزشی برای تدریس دعوت می‌شوم.

دکتر رجبی با بیان اینکه به دلیل شرایط اتاق عمل و استرسی که آنجا وجود دارد، آرامش دادن به بیمار و همکاران خیلی مهم است، اظهار کرد: قرآن کتابی نیست که با تکرار و مرور آن انسان خسته شود، یعنی هر دفعه که آیات را مرور می‌کنید، برایتان تازگی دارد، هر دفعه همان لذتی را دارد که دفعه اول داشته است، هر دفعه تأثیر خودش را دارد، هر بار نکات بیشتری از آیات متوجه می‌شویم و خداوند به‌واسطه این ارتباط مداوم، درهای دانش و رحمت را هر دفعه بیشتر روی فرد می‌گشاید. در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی کنونی به‌ویژه در شرایط بحران کرونا که استرس بیماری و عواقب سخت بیماری وجود دارد، مأنوس بودن با قرآن در کاهش آلام و استرس بسیار مؤثر است.

وی در ادامه مستند به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: یادم هست در تهران که از مسجد به منزل می‌رفتم، در راه آیات را با خودم با صدای آرام مرور می‌کردم پیرمردی از پشت سر به من نزدیک شد و گفت آفرین احسنت، من لذت بردم وقتی دیدم جوانی اینقدر قشنگ قرآن می‌خواند. و این خیلی برای من جالب بود، فکر نمی‌کردم در شهری مثل تهران، که افراد گرفتاری‌های زیادی دارند، فردی چنین توجهی کند و من را تشویق کند.

رجبی به مسئله عامل بودن به قرآن تأکید زیادی دارد همچنان که سعی خود را در این راه قرار داده است، وی در این باره بیان کرد: اگر بتوانیم قرآن را در زندگی‌مان بیاوریم و طوری از آن استفاده کنیم و برای فرزندانمان معرفی کنیم که کتابی هست لذت‌بخش، نه اینکه بگذاریم وقتی کسی مرحوم می‌شود در مساجد و در قبرستان‌ها از آن استفاده کنیم، این بهترین شیوه است.

دکتر، فرزند نوجوان خود را نیز به یادگیری قرآن تشویق می‌کند و معتقد است یکی از وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان این است که والدین به فرزندان قرآن خواندن را آموزش دهند و بر این باور است که چه بسا مسیر زندگی فرد به خاطر ارتباطی که با معانی قرآن پیدا می‌کند، تغییر یابد.

این حافظ کل قرآن تلاوت، خواندن و حفظ قرآن را مقدمه‌ای برای درک مفاهیم و معانی می‌داند که آن نیز مقدمه‌ای برای عمل کردن به قرآن است و اظهار می‌کند: غیر از اینکه قاری و حافظ قرآن هستیم، باید عالم به معانی و عامل هم باشیم، یعنی بتوانیم آیات را در عمل اجرا کنیم.

وی به تحقیقی که در رابطه با تأثیر قرآن در آرامش محیط‌های بیمارستانی انجام شده اشاره و بیان کرد: در جراحی و بیهوشی معمولاً استفاده از آرام‌بخش خیلی مهم است، آرام‌بخشی را معمولاً با چیزهای مختلفی می‌توان به دست آورد و یکی از چیزهایی که ما از آن غافل شده‌ایم و داریم و متأسفانه به آن توجه نمی‌کنیم، همین معنویت است، معنویتی که بزرگترین آن در قرآن است، معنویتی که خود آیات قرآن حتی تلاوت ساده‌اش هم می‌تواند برای ما داشته باشد. در مطالعاتی دیده شده بین گروه‌هایی که قبل از عمل جراحی صوت قرآن را گوش کرده‌اند نسبت به افرادی که گوش نکرده‌اند و صوت قرآن برای آن‌ها پخش نشده، نیاز به داروهای مسکن و آرام‌بخش کمتر بوده و این به‌خاطر تأثیر آرام‌بخشی است که قرآن دارد.

دکتر رجبی ادامه داد: دانشحویانی داشتیم که اصلاً هیچ ارتباطی با قرآن نداشتند ولی وقتی برنامه‌های قرآنی، جشنواره‌های دانشگاهی و حضور اساتید را بین افراد قرآنی می‌دیدند که فرد استاد دانشگاه است و در کنارش به‌صورت تخصصی در مسابقات قرآن نیز شرکت می‌کند و صاحب مقام و رتبه کشوری می‌شود خیلی برایشان جالب بود و جذب می‌شدند، همین باعث شد که دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی چهار دوره به‌عنوان دانشگاه برتر قرآنی بین 40 دانشگاه علوم پزشکی کشور شناخته شود به این دلیل که سیستم علمی و فرهنگی دانشگاه فعال بود و دنبال جذب، آموزش و ارتقای افراد بود و یک جریانی پشت سر افرادی که در زمینه قرآن کار می‌کردند، بود که باعث شد این دانشگاه حرکت کند و با وجود حضور دانشگاه‌های بزرگی مثل دانشگاه تهران، شیراز و اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، چهار دوره رتبه برتر قرآنی کشور را به خودش اختصاص بدهد.

آرزوی این پزشک فوق تخصص حافظ قرآن این است که مشمول آیه 30 سوره فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت» پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند» نشود و اینکه مورد خطاب این آیه و جزء افرادی که قرآن را تنها گذاشته‌اند نباشد.

وی با بیان اینکه خداوند به ما توفیق دهد که بتوانیم در نشر فرهنگ قرآنی، معانی و مفاهیم قرآنی و در عامل بودن به قرآن، سر منشأ و پیشقدم باشیم، گفت: قرآن مثل اقیانوس است که هر کسی به فراخور ظرفیت خود می‌تواند از آن بهره ببرد، یکی در کنار اقیانوس از فضای ساحل استفاده می‌کند، دیگری وارد آن می‌شود و شنا می‌کند، دیگری غواصی می‌کند و به اعماق اقیانوس می‌رود و از آنجا برکات کسب می‌کند، قرآن هم همین است و هر کسی به فراخور حال و ظرفیتش باید این شرایط برایش فراهم باشد که بتواند از برکات قرآن استفاده کند. یاد و ذکر خدا باعث تسکین و آرامش دل‌هاست و می‌توانیم از آیاتی که در این زمینه فراوان در قرآن است استفاده کنیم، خداوند به ما توفیق دهد خادم و عامل به قرآن باشیم و تکلیفی که در قبال قرآن به گردن ما هست به بهترین شکل انجام دهیم.

از دیگر بخش‌های این برنامه، گفت‌‌وگو با همکاران و دوستان ایشان بود که وی را اینگونه معرفی کردند؛

  • اولین فوق تخصص درد در کاشان که به ویژه در کاهش آلام افراد سرطانی تلاش می‌کند
  • علاوه بر کاهش درد جسمی، با صحبت‌هایی از معنویت و قرآن با بیماران به کاهش درد آن‌ها کمک می‌کند
  • کمک به بیمارانی که نیاز به جراحی دارند، فارغ از بحث مالی
  • اثرگذار روی دانشجویان به واسطه حفظ قرآن
  • توصیه به همکاران درباره استمداد از آیات قرآن برای درمان بیماران
  • خوش برخورد و خوش بیان با بیماران

این برنامه به تهیه‌‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی موسوی‌برزکی طی ۱۳ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای حوالی ساعت ۱۸:۴۰ به روی آنتن شبکه مستند می‌رود که  بازپخش این مجموعه روز بعد، ساعت ۱۲:۳۰ انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha