برکات اعتقاد به قضا و قدر در اسلام
کد خبر: 3968757
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸

برکات اعتقاد به قضا و قدر در اسلام

امام‌جمعه گلوگاه با بیان اینکه انسان‌های جبری به دنبال توجیه اعمال خود هستند گفت: ایمان به قضا قدر بسیار مهم است و کسی که عالم را محضر خدا می‌بیند این نوع نگاه برکات فراوانی برای او خواهد داشت.

برکات اعتقاد به قضا و قدر در اسلامحجت‌الاسلام سیدابراهیم میراحمدی، امام‌جمعه گلوگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، درباره اهمیت شب‌های قدر، اظهار کرد: سرنوشت انسان در شب قدر رقم می‌خورد و دعا و مناجات برای این است ک آن تقدیر الهی که ممکن است سازگار طبع فرد نباشد اگر چه در لوح محفوظ نوشته شده باشد با مناجات برمی‌گردد، چرا که در روایات آمده است «الدّعاء ليردّ البلاء و قد أبرم إبراما».

وی افزود: ما با مناجات تقدیرات زیبایی را از خدا طلب می‌کنیم چون خداوند نیز خواهان خیر بندگانش است.

میراحمدی با بیان اینکه برخی می‌پرسند اگر تقدیر یکساله انسان در شب قدر رقم می‌خورد پس ما اختیاری نداریم، تصریح کرد: هر چند مرگ در دست خدا است اما ما وظیفه داریم جان و عمر خودمان را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه جبریون انسان‌های تنبل و سست اراده هستند، افزود: این افراد آیه 39 سوره مبارکه نجم «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى»‌ را نمی‌بینند و متأسفانه با تفسیر به رأی یک‌طرفه قضاوت می‌کنند.

امام‌جمعه گلوگاه بیان کرد: در تاریخ بنی‌امیه و بنی‌عباس از قوم جبری بودند و آنها از این موضوع به شدت بهره سیاسی بردند و زیر سایه سیاه جبرگرایی مفاسد بزرگی را رقم زدند و فرصت نقد و انتقاد را از مردم گرفتند.

وی افزود: انسان‌های جبری به دنبال توجیه اعمال خود هستند، ادامه داد: ایمان به قضا قدر بسیار مهم است و کسی که عالم را به تعبیر امام خمینی(ره) محضر خدا می‌بیند این نوع نگاه برکات فراوانی برای او خواهد داشت.

میراحمدی از برکات ایمان به قضا و قدر را توحید افعالی دانست و افزود: کسی که خدا را ناظر و حاضر بر همه امور خود می‌داند از توان و قدرت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی در پایان اظهار کرد: از فواید ایمان عملی به قضا و قدر این است که هر اتفاق ناگواری برای فرد رخ دهد او جزع و فزع نمی‌کند و در فراوانی نعمت هم سر مست نخواهند شد چرا که همه کارها را تحت سرپرستی خدا می‌بیند.

انتهای پیام
captcha