منبر شمیلی‌های بندرعباس؛ از تعزیه تا چیچکو
کد خبر: 3968737
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

منبر شمیلی‌های بندرعباس؛ از تعزیه تا چیچکو

منبر شمیلی‌ها از حسینیه‌های قدیمی شهر بندرعباس است که هرساله در مناسبت‌های مختلف مذهبی همچون شب‌های قدر، تاسوعا، عاشورا و ... با اجرای آیین‌های سنتی ازجمله تعزیه، نوحه‌خوانی نشسته و چیچکو، مشتاقان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حسینیه «مرتضی علی(ع)» معروف به منبر شمیلی‌ها در بندرعباس، یکی از حسینیه‌های قدیمی استان است که بسیاری از آیین‌های سنتی و مذهبی هرمزگان را از گذشته تا امروز زنده نگاه داشته است. برای آشنایی با منبر شمیلی‌ها و آیین‌های سنتی آن با پیرغلام این منبر گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

حسن محبوبی، پیرغلام هرمزگانی و عضو انجمن تعزیه‌خوانی بندرعباس، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: محله شمیلی‌ها از محلات قدیمی شهر بندرعباس است و حسینیه‌ای تحت عنوان «مرتضی علی(ع)» معروف به منبر شمیلی‌ها دارد که از سال‌های دور توسط اجداد ما احداث شده و مراسم مختلفی نیز هرساله در مناسبت‌های مختلف مذهبی در این منبر اجرا می‌شود.

وی به تشریح مراسم سنتی که در این منبر در مناسبت‌های مذهبی اجرا می‌شود، پرداخت و افزود: مراسم «نوحه‌خوانی یا سینه‌زنی نشسته» در شب‌های دوشنبه و جمعه، روزهای تاسوعا و عاشورا، شب‌های قدر و ... در منبر مرتضی علی(ع) برگزار می‌شود. در این مراسم نوحه‌خوانان، نوحه می‌خوانند و ذاکرین نیز پاسخ می‌دهند و با همراهی کلیه حاضرین، سینه می‌زنند. این مراسم ازجمله آیین‌های سنتی هرمزگان است که آن را در وزارت ارشاد اجرا کرده و به ثبت رساندیم.

وی با اشاره به اینکه هرساله مراسم عزاداری سنتی در ماه‌های محرم، صفر، رمضان، اعتکاف رجبیه در این منبر با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شد و امیدواریم با ریشه‌کن شدن ویروس منحوس کرونا به روال قبل بازگردیم، تصریح کرد: تعزیه‌خوانی منبر شمیلی‌ها، یکی از بهترین تعزیه‌های استان بوده و همواره استقبال بی‌نظیری از آن می‌شود به‌گونه‌ای که در شب‌های اجرای تعزیه، خیابان یادبود را با اخذ مجوزهای لازم، می‌بندیم تا بتوانیم اجرا کنیم و پذیرای مشتاقان اهل بیت(ع) باشیم.

پیرغلام منبر شمیلی‌ها اضافه کرد: برگزاری مراسم احیا شب‌های قدر نیز در منبر شمیلی‌ها، حال و هوای خاصی دارد که بسیاری از مردم شهرستان بندرعباس را از نقاط مختلف به سمت خود می‌کشاند. آیین سنتی سنگ‌زنی یا چیچکو ازجمله آیین‌هایی است که در این شب‌ها در حسینیه مرتضی علی(ع) اجرا می‌شود و در سال‌های گذشته نیز آن را در وزارت ارشاد اجرا و ثبت کرده‌ایم.

محبوبی در ادامه به برخی فعالیت‌های انجمن تعزیه بندرعباس اشاره کرد و گفت: ما در انجمن تعزیه بندرعباس با تلاش‌های دبیر این انجمن، کار شناسایی پیرغلامان استان را از بندرلنگه تا حاجی‌آباد، از بشاگرد تا بندرعباس و سراسر استان، آغاز کردیم و با پیرغلامان شهرها و روستاهای مختلف استان دیدارهایی داشته‌ایم. حاج احمد عرب، حاج علی زیارتی، محمد ژیان فر، عبدالله ترابی، ابراهیم رحمتی، علی قاسمی، عیسی مرادی ازجمله پیرغلامان نامی و قدیمی استان هرمزگان هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مراسم غدیر، فتح خیبر، ورد امام رضا(ع) به طوس و فتح مکه ازجمله برنامه‌هایی است که تا قبل از شیوع ویروس کرونا در سرتاسر استان، اجرا می‌کردیم، تصریح کرد: با پیگیری‌های دبیر انجمن تعزیه، میدانی در نزدیکی زیارتگاه پنجه علی بندرعباس به نام میدان تعزیه ساخته شده و ساختمانی نیز به عنوان خانه تعزیه در حال ساخت و تکمیل است که در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد و تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha