از شهادت دانشمند بزرگ کشور تا کاهش روند مرگ و میر کرونا
کد خبر: 3938830
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
بر خط جامعه ایکنا:

از شهادت دانشمند بزرگ کشور تا کاهش روند مرگ و میر کرونا

سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، هفته خود را با پیام‌های تسلیت مسئولان اجتماعی، فرهنگی و شخصیت‌های قرآنی به مناسبت شهادت شهید محسن فخری زاده آغاز کرد و و در نهایت با خبرهایی از کرونا به پایان رساند.

از شهادت دانشمند بزرگ کشور تا کاهش روند مرگ و میر کروناهفته گذشته دانشمند بزرگ کشور و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های وزارت دفاع بر اثر یک اقدام تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل شد در همین رابطه پیام‌های مختلفی از سوی برخی از مسئولان اجرایی کشور صادر شد.

 
شهادت محسن فخری‌زاده

حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی، شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته فیزیک و مجاهد خستگی‌ناپذیر کشور در عرصه‌های علم و فن‌آوری را به مقام معظم رهبری، جامعه علمی کشور و مردم شریف ایران تبریک و تسلیت گفت و از نهاد‌های قضائی کشور، پیگرد حقوقی و از نهاد‌های نظامی و امنیتی اقدام متقابل و صیانت و حفاظت از دانشمندان راهبردی کشور را خواستار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده، ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پیامی شهادت محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را به مقام معظم رهبری، خانواده وزارت دفاع و ملت شریف ایران تبریک و تسلیت گفت و ابراز اطمینان کرد که سربازان گمنام امام زمان (عج) صهیونیست‌ها و عوامل این عملیات ناجوانمردانه تروریستی را به سزای عملشان خواهند رساند.

جهادگران جهاد دانشگاهی این نهاد انقلابی در پی شهادت دانشمند فقید دکتر محسن فخری‌زاده، معاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و رئیس مؤثر و خدوم سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه به دست تروریست‌های جنایتکار پیام تبریک و تسلیتی صادر کرد.
 
جهادگران در پیام خود نوشتند؛ اگرچه اقدامات امنیتی و حفاظتی در پیشگیری از این حوادث تلخ مؤثر است، اما آن چه به دشمن جرأت و جسارت اقدامات تروریستی از این قبیل را می‌دهد هر سخن و عملی است که به تضعیف وحدت ملی، ایجاد دودستگی در جبهه مقاومت داخلی و عدم توجه به هشدار‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانجامد.
 
عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم (ع)، در گفتگو با ایکنا، ضمن واکاوی موضوع شهادت این دانشمند فرزانه، اظهار کرد: با توجه به اینکه از عمق وجود خود معتقد به زنده بودن شهدای بزرگوار هستم و این اعتقاد برخاسته از قول مستحکم خداوند متعال در قرآن کریم است که فرمود: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، به محضر همه شهدا به ویژه این شهید شجاع دلاور و سردار پرافتخار اسلام شهید دکتر محسن فخری‌زاده عرض سلام، ادب و احترام دارم و مایلم به عنوان یک سرباز کوچک و در نهایت اخلاص به او عرضه بدارم که «أَشْهَدُ أَنَّکَ جاهَدْتَ فِی اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّی أَتَاک الْیقِینُ» و «لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ قَتَلَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ».
سلیمی افزود: سلیمی با بیان اینکه با دریافت خبر شهادت دکتر فخری‌زاده به قدری متأثر شدم که برای ساعت‌ها نتوانستم جلوی تأثر و اشک خود را بگیرم، تصریح کرد: با این وجود، به سراغ قرآن رفته و آن را گشودم که خداوند متعال نیز این آیه نورانی را به زیبایی ارائه فرمود که «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ». بنده شاید در طول مدت عمر خود که این آیه را تلاوت می‌کردم، به قسمت انتهایی آن همانند روز شهادت این شهید والامقام توجه نکرده بودم که خداوند بزرگ نام «محسنین» را در این آیه آورده است. با توجه به فرمانی که از سوی فرمانده معظم کل قوا در دو محور اساسی صادر شد، امروز تمامی نیرو‌های ما آماده هستند. اولین نکته در فرمان مقام معظم رهبری، ضرورت مجازات آمرین و عاملین شهادت دکتر فخری‌زاده است که سلسله مراتب نظامی و امنیتی مربوط به این نکته را به خوبی درک و دریافت می‌کنند. تمامی کسانی که در طراحی و اجرای این نقشه ناجوانمردانه و مغایر با همه قوانین بین‌المللی دست داشتند، باید مجازات شوند.
 
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی امروز، ۹ آذر این شورا اظهار کرد: شهادت دکترمحسن فخری‌زاده را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، خانواده بزرگ صنایع دفاعی کشور و بازماندگان عزیز این شهید سعید تسلیت می‌گوئیم.
 
وی افزود: این ترور هشتمین عملیات موساد در یک دهه گذشته در خاک ایران است که طی آن چهار دانشمند و مدیر صنایع هسته‌ای، پدر صنایع موشکی و مغز متفکر صنایع دفاعی ایران را به شهادت رسانده و بخش بزرگی از اسناد و مدارک صنایع دفاعی و هسته‌ای کشور را به سرقت برده و در یک مورد نیز در ترور ناکام مانده است.
 
هاشمی ادامه داد: این حجم از تروریسم دولتی در طول یک دهه علیه یک کشور از سوی رژیم صهیونیستی در تاریخ بین‌الملل کم‌سابقه است و مجامع بین‌المللی و دولت‌های مدعی قانون‌گرایی، چاره‌ای جز محکوم کردن آن نخواهند داشت. در غیر این صورت جزء حامیان رسمی تروریسم دولتی محسوب خواهند شد.
 
همچنین در جریان دویست پنجاه و یکمین جلسه شورا، طرح دو فوریتی کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر برای نام‌گذاری خیابانی به نام شهید دکتر محسن فخری‌زاده ارائه شد. بر این اساس تغییر نام خیابان «صنایع» واقع در منطقه یک شهرداری تهران حدفاصل بزرگراه شهید صیاد شیرازی و شهید لنگری برای این منظور پیشنهاد شد.

راهکار‌های مصونیت دانش‌آموزان از آسیب‌های دوران کرونا

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، در گفتگو با ایکنا، با بیان اینکه شیوع کرونا عوارض و آسیب‌های متعددی را ایجاد کرده است، گفت: آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا برای تمامی افراد جامعه ملموس و قابل درک است. اگرچه از مهمترین این آسیب‌ها می‌توان به مشکلاتی که برای سلامت انسان‌ها ایجاد می‌کند اشاره کرد، اما شیوع این ویروس آسیب و مشکلات جدی دیگری را نیز به دنبال دارد. ابعاد اثرگذاری این پدیده باید از سوی کارشناسان علوم مختلف بررسی و برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.
 
ابهری با تأکید بر اینکه اگر والدین امروز چاره‌اندیشی مناسبی نکنند، باید بعد از دوران کرونا وقت بیشتری را صرف کنند تا بتوانند فرزندان خود را به کانال‌های تربیتی و مسیر‌های اخلاقی برگردانند، گفت: این آسیب‌ها و مشکلات می‌تواند با خلاقیت والدین در طراحی سرگرمی‌های خانگی و خلاقیت آموزش و پرورش در طراحی سازوکار‌های آموزشی کاهش یابد.
 

لزوم تشکیل ستاد حکمرانی «امنیت فرهنگی و غذایی»

عبدالحسین خسروپناه، عضو شورای اندیشه‌ورز علوم و اندیشه اسلامی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران طی یادداشتی با اشاره به اینکه اینستاگرام امنیت فرهنگی را به خطر انداخته است، از لزوم تشکیل ستاد حکمرانی امنیت فرهنگی سخن گفت.
 

فراخوان سومین جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان اعلام شد

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در جامعه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، توسعه کانون‌های تولیدی خُرد، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان در طراحی لباس کودکان و نوجوانان که بخش اعظم جمعیت جوان کشور را تشکیل می‌دهند و با توجه به نیاز بخش تولید به الگو‌های جدید و مناسب برای کودکان و نوجوانان با حفظ هویت ایرانی-اسلامی و باور به تحقق جهش تولید با اتکاء به توان نیروی انسانی داخل کشور و اولویت بخشی به عوامل موثر بر ارتقای «بهداشت و سلامت محیط کارگاهی در زنجیره تولید و عرضه محصولات» سومین جشنواره ملی مد و لباس کودک و نوجوان را برگزار می‎کند.

سیطره نوکیسگان و جلوگیری از توسعه بافت شهری بر مبنای سبک زندگی ایرانی - اسلامی

سید جواد میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی با بیان اینکه امروزه نوع لجام گسیخته‌ای از سرمایه‌داری و نسبت انسان با مالکیت در سیمای شهری و شهرسازی ایران وجود دارد، گفت: سیطره و رفتار برخی نوکیسگان در تغییر بافت شهری موجب جلوگیری از توسعه شهری بر مبنای سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی می‌شود.

 

تحلیل جامعه‌شناختی واکنش مردم به شیوع کرونا

نادر صادقیان در تحلیل جامعه‌شناختی واکنش مردم ایران به شیوع کرونا، رفتار شهروندان را تابعی از عملکرد مسئولان دانست و گفت: منشأ مشکلات را باید در مدیریت مسئولان جست‌وجو کنیم و صرفاً به رفتار مردم توجه نکنیم.
 

کرونا و بازگشت تاریخی به دورانی که کارکرد مساجد فقط اقامه نماز نبود

حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی حسین‌زاده، امام جماعت مسجدجامع نظام‌مافی تهران، با اعتقاد بر اینکه در‌های مساجد نباید بسته باشد از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۳۱ طرح همدلی اجرا و با فعال کردن صندوق قرض‌الحسنه مسجد، بیش از یک میلیارد تومان به مردم محله وام اعطا کرده است.
 
وی با تأکید بر اینکه ائمه جماعت باید در این ایام جهادی کار کنند، گفت: صرف اینکه یک آیه و روایت بخوانیم کافی نیست، بلکه باید برای هر مسجد یک قرض‌الحسنه و یک مرکز نیکوکاری تأسیس کنیم. اکنون مردم به دریافت وام‌های قرض‌الحسنه به صورت آسان نیاز دارند. در مسجد ما این اقدام صورت گرفته است و در شش ماه اول سال ۸۳۰ میلیون تومان و در مهر و آبان ۵۵۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کردیم. مردم صدقه نمی‌خواهند، بلکه قرض می‌خواهند، اما قرضی که به آسانی بگیرند، نه با ضامن‌های متعدد و سود‌های کلان.
 

قرارگاه عملیاتی حاج قاسم حضور نیرو‌های مکتبی در کمک به مردم را تسهیل می‌کند

جلسه هماهنگی ستاد‌های عملیاتی مردمی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سه‌شنبه ۱۱ آذر‌ماه با حضور مسئولان دستگاه‌ها و نهاد‌ها و با هدف تسهیل‌گری اقدامات مردمی جهت مدیریت مشکلات کرونا به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه هدف این جلسات هم‌افزایی مؤثر برای تسهیل حضور مردم در میدان کمک به مردم است، گفت: موج سوم حضور جوانان و نیرو‌های مکتبی را برای مقابله با کرونا بعد از سخنان مقام معظم رهبری شاهد هستیم و موظفیم اقداماتی برای تسهیل و هماهنگی این حضور انجام دهیم.

مقلد سبکی بی‌هویت در سیمای شهر شده‌ایم

شهره قمرفلاح، جامعه‌شناس شهری و استاد دانشگاه، در گفتگو با ایکنا، در رابطه با موضوع بررسی شهر‌های ایرانی ـ اسلامی به منظور پاسخ به نیاز‌های انسان، اظهار کرد: با افزایش جمعیت و توسعه شهر‌های امروزی، مقوله زمین و ارتفاع در احداث بنا‌ها و سازه‌های مختلف ارزش زیادی پیدا می‌کند که این مسئله با سنت‌ها و آئین گذشتگان ما مبنی بر سکونت در فضای خانه‌های بزرگ و بدون ارتفاع در تضاد است.
 
وی بیان اینکه در سیمای شهری امروز از نوعی سبک بی‌هویت تقلید می‌شود، تصریح کرد: وقتی زمین باارزش شده است و به عنوان یک کالای سودآور معامله می‌شود، مردم نمی‌توانند مانند گذشته به اندرونی و بیرونی خانه توجه کنند و به ارتفاع نروند.

واکنش خانواده‌ها به کنار هم ماندن

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به تأثیر متفاوت در کنار هم بودن بیشتر اعضای خانواده‌ها به دلیل شیوع کرونا اشاره و تصریح کرد: اگر به سواد سلامت روانی ـ اجتماعی کم‌توجهی نمی‌شد، همه‌گیری زیاد نبود و کنترل آن نیز آسان‌تر اتفاق می‌افتاد.


تولد‌های لاکچری

گروه سلامت نیز هفته پرخبری را سپری کرد؛ در روز نخست هفته گزارشی در مورد تولد‌های لاکچری در ۹/۹/۹۹ با دو گفتگو از یک متخصص نوزادان و یک جامعه شناس بر روی خط رفت و در ادامه خبر‌هایی مانند لزوم ورود حوزه‌های علمیه به تعیین صحت روایت داروی امام کاظم (ع)، روز جهانی ایدز، ورود جهاد دانشگاهی به تولید پانسمان‌های نوین از جمله خبر‌های این گروه بود، از سوی دیگر در این هفته آمار‌های مرگ و میر کرونا شییب نزولی گرفت و به زیر ۴۰۰ نفر رسید.
انتهای پیام
captcha