مفاهیم قرآنی در تمام بخش‌های جشنواره سینما حقیقت مستتر است
کد خبر: 3938773
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
دبیر جشنواره سینما حقیقت در پاسخ به ایکنا؛

مفاهیم قرآنی در تمام بخش‌های جشنواره سینما حقیقت مستتر است

جشنواره سینما حقیقت رویدادی موضوعی نیست که به صورت ویژه به مضامین خاص توجه کند، اما موضوعات قرآنی به صورت مستتر در تمام بخش‌های این رویداد سینمایی مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا؛ نشست رسانه‌ای محمد‌ حمیدی‌مقدم، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، سینما حقیقت به صورت آنلاین امروز 12 آذرماه برگزار شد. در آغاز جلسه، دبیر جشنواره اظهار کرد: ضمن عرض تسلیت و ادای احترام به مقام رفیع شهید دکتر محسن فخری‌زاده، مجاهد دانشمند هسته‌ای کشور که ناجوانمردانه ترور شدند و ضمن ادای احترام به درگذشتگان سینمای ایران که سال غم‌انگیزی را برای سینمای ایران به وجود آوردند، نشست مطبوعاتی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را آغاز می‌کنیم.

وی افزود: از اسفند سال ۹۸ تا امروز، سال متفاوت و سختی را سپری کردیم و همه با کرونا درگیر بوده و هستیم. توجه شما را جلب می‌کنم به اینکه چرا باید چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شد و چگونه به اینجا رسید؟  سال گذشته با جمع کثیری از نمایندگان مطبوعات اینجا نشسته بودیم و امسال سال جدید و فرمت جدیدی را تجربه می‌کنیم. شیوع کرونا، بسیاری از رویدادها و جشنواره‌های دنیا دچار تغییر در شکل برگزاری یا تأخیر در برپایی آن شد، اما امروز بسیاری از جشنواره‌ها بر این شدند که برای مقاومت و ایجاد ساختارهای اجتماعی باید جشنواره‌های هنری را برگزار کنند و بگویند سینما زنده است و در جامعه‌ای که لحظه‌های تلخی را تجربه می‌کند، باید شور و شعف ایجاد شود.

مفاهیم قرآنی در تمام بخش‌های جشنواره مستتر است

وی افزود: ما هم در جشنواره سینماحقیقت، از سوی تیم‌های همراه و پژوهشی، رویدادهای بزرگ ایران و دنیا را دنبال کرده و رصد کردیم و بر آن شدیم با شورای سیاست‌گذاری دوره چهاردهم جشنواره با حضور دانشگاهیان و پیشکسوتان سینمای مستند به سمت تجربه تازه‌ای برویم. این تجربه خطرات و نشدن‌هایی داشت، البته با تصمیمی که در سازمان سینمایی کشور شکل گرفت، قرار شد سامانه‌های جامع سینمایی به این سمت حرکت کنند.

جشنواره سینما حقیقت کاملاً آنلاین است

دبیر جشنواره ادامه داد: خوشبختانه جشنواره سینمای کودک توانست بخشی را به شکل آنلاین برگزار کند و ما جشنواره سینماحقیقت را کاملاً آنلاین برگزار خواهیم کرد. با تصمیم شورای سیاست‌گذاری جشنواره، بخش فیزیکی از جشنواره حذف شد، بنابراین سینماحقیقت اولین جشنواره کاملاً برخط سینمایی خواهد بود.

حمیدی‌مقدم با بیان اینکه انتظار نداشتیم امسال آثار زیادی با توجه به شرایط سخت تولید، به جشنواره ارسال شود، بیان کرد: بعد از اینکه فراخوان جشنواره را با تأخیر دادیم، آثار زیادی به جشنواره رسید، به طوری‌که با رشد ۳ تا ۴ درصدی دریافت آثار در جشنواره «سینماحقیقت» روبه‌رو شدیم. ۸۹۴ فیلم در دبیرخانه ثبت شد و این با توجه به شرایط حاد کشور، شگفت‌آور است.

تعداد آثار حاضر در جشنواره

وی متذکر شد: بعد از ثبت‌نام قرار شد شورای انتخاب کار خود را بلافاصله شروع کند و قرار شد امسال هم شکل مشاوره و انتخاب اتفاق بیافتد، بنابراین از مستندسازان دعوت کردیم و گروه‌ها بررسی را آغاز کردند. ۶۷ اثر در بخش مسابقه ملی، ۲۶ اثر در بخش مستند کوتاه، ۲۵ نیمه بلند، ۱۶ بلند. در بخش شهید آوینی نیز ۳۱ فیلم دریافت شده است. امسال ۱۰ فیلم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

دبیر جشنواره درباره کارگاه‌ها نیز گفت: در بعضی کارگاه‌ها، کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند با استادهای حاضر در کارگاه‌ها به طور زنده ارتباط برقرار کرده و مسایل خود را طرح کنند. در ضمن از فیلمسازان مشهور مستند دعوت شده که کارگاه‌هایی برگزار کنند. در ضمن از شبکه‌های یک، دو، چهار، مستند و افق سیما به ویژه شبکه مستند تشکر می‌کنم که با دو برنامه کنار جشنواره است. برای همین به امید خدا اخبار جشنواره و نمایش فیلم‌ها از این شبکه‌ها به سمع و نظر عموم مردم می‌رسد.

نگاه به کرونا در جشنواره سینماحقیقت

وی درباره نگاه آثار جشنواره به کرونا نیز تصریح کرد: مسئله‌ای که در حوزه ساخت مستند بحران با آن مواجهیم، این است که مستندساز باید اول شرایط را تحلیل و بعد به آن ورود کند. حتی اگر این شرایط ملتهب مانند کرونا جمعی باشد، اول باید تحقیق و پژوهش انجام شده و مستندساز سوژه خودش را پیدا کند، البته با توجه به سرعت همه‌گیری کرونا، برخی فیلمسازان اعتقاد داشتند باید با احتیاط سراغ این موضوع رفت و تحلیلش کرد، اما برخی دیگر معتقد بودند سندها در حال از بین رفتن است و باید به سمت ثبت سند و خلق واقعیت‌های جهان معاصر رفت، ولیکن نگاه ما در جشنواره همه‌جانبه بود و همه آثاری که واجد شاخص‌های فرمی و محتوایی بود، بدون اینکه به انتقادی بودن یا نبودن نگاه آنها توجه شود، برای مسابقه انتخاب شدند.

مفاهیم قرآنی در تمام بخش‌های جشنواره مستتر است

وی درباره بهترین فیلم از دید مردم اظهار کرد: انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنواره دیگری در کشور ندارد و امری است که از سوی نمایندگان خانه سینما انجام می‌شود و خودشان دارند سازوکاری پیدا می‌کنند که باید آن را چطور با سامانه‌های برخط پیش ببرند؟ طی یکی دو روز به نتیجه خواهد رسید و فکر می‌کنم بتوانیم امسال در حوزه آنلاین هم این آراء را داشته باشیم.

پاسخ به ایکنا

در بخش دوم نشست آنلاین، دبیر چهاردهمین جشنواره به پرسش‌های تلفنی و مکتوب خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره جایگاه موضوعات قرآنی در جشنواره و اینکه آیا بخش ویژه‌ای برای شهید قاسم سلیمانی و شهید فخری‌زاده در جشنواره در نظر گرفته شد، اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت جشنواره موضوعی نیست و موضوعات متفاوت و گسترده‌ای می‌تواند سرفصل طراحی یک بخش در آن باشد، اما توجه به مسائل قرآنی و معارف دینی در مفاهیم ریشه‌ای جشنواره مستتر است و مرزی برایش قائل نیستیم که یک بخش ویژه و جداگانه برایش بگذاریم. در ضمن تصور می‌کنم طراحی بخش‌های ویژه می‌تواند بخش اصلی را تحت شعاع قرار دهد و از جذابیت و قدرتمندی آن کم کند، اما بخش آوینی موضوع متفاوتی است که توانسته خود را به سطح مسابقه اصلی رسانده و هدف‌هایش را تأمین کند.

وی افزود: در مورد جایزه سردار سلیمانی هم آثاری در ماه‌های قبل تولید شد. برای تبیین مکتب فکری او و محور مقاومت باید بخشی جدا از بخش آوینی طراحی می‌کردیم تا به شکل بنیادین و نه شعاری به مسئله بپردازیم. برای این کار باید فکر و گفتگوی لازم با شورای سیاست‌گذاری انجام شود. درضمن فعلاً بخشی برای جایزه شهید محسن فخری‌زاده به دلیل اینکه مدت کوتاهی از شهادت ایشان گذشته طراحی نکردیم و باید این موضوع را در اتاق فکر جشنواره به شکل منسجمی مطرح کنیم.

انتهای پیام
captcha