لزوم ارائه آموزش خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی
کد خبر: 3938642
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
نمکی اظهار کرد؛

لزوم ارائه آموزش خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی

وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت بر لزوم ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی تأکید کرد.

لزوم ارائه آموزش خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتیبه گزارش ایکنا به نقل از وبدا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پیامی به مناسبت روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت، تصریح کرد: وزارت بهداشت با تأکید بر پیشگیری از معلولیت و ناتوانی از طریق ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی، بر آن است که گام‌های اساسی در این خصوص بردارد.

متن پیام وزیر بهداشت به شرح زیر است:
 
نامگذاری ۱۳ آذر مصادف با ۳ دسامبر ۲۰۲۱ به عنوان روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت بیانگر این است که جامعه جهانی به درک کامل و فهم درستی از این که معلولیت بخشی از شرایط انسان امروزی است، رسیده است.

برآورد‌های سازمان بهداشت جهانی حاکی است جمعیت قابل توجهی از افراد به نوعی با این شرایط مواجه می‌شوند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر پیشگیری از معلولیت و ناتوانی از طریق ارائه آموزش‌های خود مراقبتی و ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبکه بهداشتی، برآن است که گام‌های اساسی در این خصوص بردارد.

از آنجایی که خدمات توانبخشی علاوه بر بعد پزشکی دارای ابعاد مختلفی از جمله آموزشی، اجتماعی و حرفه‌ای است، اجرای برنامه‌های کارآمد و به روز، نیاز به همکاری بین بخشی و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مختلف دولتی و غیر دولتی با تاکید بر سازمان‌های مردم نهاد به ویژه خیرین محترم دارد. در این صورت با ارائه خدمات گسترده به افراد دارای معلولیت و خانواده هایشان می‌توان بخشی از مسئولیت جامعه به این عزیزان را ادا نمود. توانبخشی پزشکی از مسئولیت‌های این وزارت است و تداوم و ارتقای خدمات، وابسته به پوشش بیمه‌ای آن می‌باشد. هر چند بخشی از خدمات بازتوانی با پیگیری‌های انجام شده تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ اما گسترش تدریجی پوشش اقدامات توانبخشی پزشکی کماکان از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

امید است با تدوین و اجرای برنامه جامع خدمات توانبخشی پزشکی، مشکلات این قشر عزیز در آینده نزدیک کاهش پیدا کند.
انتهای پیام
captcha