روایتی از وحدت شیعه و سنی در دوران دفاع مقدس / ایران مینیاتوری از رنگ‌ها + فیلم
کد خبر: 3935703
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
سردار جمیل بابایی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایکنا بیان کرد:

روایتی از وحدت شیعه و سنی در دوران دفاع مقدس / ایران مینیاتوری از رنگ‌ها + فیلم

اولین فرمانده کرد و اهل سنت سپاه پاسداران با بیان اینکه مرامنامه مسلمانان، قرآن و پیامبر(ص) است، درباره وحدت شیعه و سنی در دوران دفاع مقدس گفت: در جبهه‌های جنگ همیشه در کنار یک شهید کرد یک شهید فارس هم بود و همه با هم بودیم و در کنار هم می‌جنگیدیم. این مسئله نماد وحدت شیعه و سنی و بالاتر از آن نماد یکپارچگی جمهوری اسلامی است. به نظرم صحبت کردن از شیعه و سنی، کوچک کردن بحث است و از این بابت ناراحت می‌شوم و باید از همبستگی ملت ایران صحبت کنیم.

سردار جمیل بابایی

سردار جمیل بابایی، اولین سردار کرد و اهل سنت سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت مسئله وحدت و دستاورد عینی آن برای امت اسلامی گفت:‌ مسئله وحدت در قرآن آمده است: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» و این تأکید خداوند بزرگ است که به ریسمان الهی چنگ بزنیم و شعبه شعبه نشویم. وقتی یک حزب تشکیل می‌شود همه اعضا باید پایبند به اساسنامه و مرامنامه آن حزب باشند. اساسنامه و مرامنامه ما مسلمانان نیز قرآن است. ما در اصول و فروع یکی هستیم و اختلافات کوچکی داریم که نمی‌تواند باعث مشکل شود. لذا باید براساس دو محور قرآن و رهبر این تشکل جهانی، که پیامبر(ص) است، حرکت کنیم.

وی افزود: ایجاد وحدت در بین مسلمانان مسئله بسیار مهمی است. پیشنهاد بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) برای نامگذاری هفته وحدت از 12 تا 17 ربیع‌الاول از چند جنبه مهم است. اول اینکه نشان می‌دهد اختلاف در روز ولادت پیامبر(ص) مهم نیست و لذا امام(ره) در این هفته نزدیک کردن مسلمانان به همدیگر را در کنار برگزاری مراسم جشن و شادی میلاد هدف قرار داد.

سعی کنیم جزو شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی نباشیم

سردار بابایی اظهار کرد: البته متأسفانه صدا و سیما در امر وحدت نه تنها ضعیف عمل می‌کند، بلکه حتی به افرادی در آنتن زنده فرصت می‌دهد که به کیان اسلام توهین می‌کنند؛ توهین به ام‌المؤمنین حضرت عایشه توهین مستقیم به رسول خدا(ص) است و دشمنان شیعه و سنی این مسائل را مطرح می‌کنند تا هیچ‌گاه این وحدت تحقق پیدا نکند. البته در جمهوری اسلامی این وحدت تحقق پیدا کرده و امام خمینی(ره) بر مسئله وحدت تأکید داشتند. قبل از آن هم مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی و مرحوم شیخ شلتوت با تأکید بر وحدت دارالتقریب مذاهب اسلامی را تشکیل دادند و در حالی که تا قبل از آن شیعه مسلمانان دانسته نمی‌شد، این تشکل یک اطلاعیه مهم صادر کرد و شیعه را مذهب پنجم اسلام معرفی کرد و لعن و نفرین شیعه را حرام اعلام کرد و این برای زمانی است که حکومت ایران در اختیار شاه بود.

وی ابراز کرد: الان که امکانات و رسانه‌ها در اختیار حکومت اسلامی و مسلمانان است باید مسئله وحدت اسلامی بیشتر توسعه پیدا کند و توجه به وحدت به یک هفته محدود نشده و در طول سال به آن توجه شود. الحمدلله حرکت وحدت رو به بهبود است، به ویژه با فتوا و بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند شیعه‌ای که علیه مقدسات و اعتقادات اهل سنت سخن می‌گوید شیعه انگلیسی است و اهل سنتی که علیه مقدسات برادران شیعه صحبت می‌کند سنی آمریکایی است پس ما باید سعی کنیم جزو هیچ یک از این دو دسته نباشیم.

سردار بابایی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی برای تقویت وحدت انجام شده، گفت: یکی از آن‌ها تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی است که من آنجا را هم دیده‌ام و دانشجویان اهل سنت و شیعه در کنار هم درس می‌خواندند، لذا این مسئله می‌تواند باعث نزدیکی شیعه و سنی به همدیگر شود. به یاد داشته باشیم که وحدت بدین معنا نیست که شیعه، سنی و سنی، شیعه شود بلکه وحدت به معنی هم‌پوشانی، همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیز و توجه به الله، قرآن و یکپارچگی زیر پرچم اسلام است. از طرفی اتحاد شیعه و سنی نباید فقط به داخل ایران منتهی شود بلکه باید در کل جهان اسلام برقرار شود.

خاطرات جبهه کردستان

سردار بابایی درباره تعامل برادران شیعه و سنی در دوران دفاع مقدس و فعالیت این برادران در سپاه و نیروهای مسلح گفت: من در منطقه پاوه مسئول بودم و اولین سپاه پاسدارانی که در کشور پس از سپاه تهران شکل گرفت سپاه پاوه بود. آن زمان آیت‌الله لاهوتی، نماینده امام(ره) در سپاه، و ابوشریف، فرمانده سپاه، سه چهار نفر را برای سپاه پاوه در نظر داشتند و بین 70 تا 80 نفر پاسداران بومی را آنجا استخدام کردیم و چند نفر غیر بومی از کماندوهای لشکر ویژه نیروهای مخصوص برای راه‌اندازی سیستم اداری و نظامی سپاه پاوه حضور داشتند.

وی یادآور شد: ما حتی یکسال قبل از جنگ تحمیلی در پاوه و کردستان با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی که ادعاهای قومیتی و ناسیونالیستی داشتند در حال جنگ بودیم. در این نبردها پاسداران بومی به همراه برادران اعزامی از سایر شهرها می‌جنگیدند. در پاوه تنها چند نفر شیعه بودند از جمله شهید ناصر کاظمی، فرمانده، در کنار بیسیم‌چی و خمپاره‌انداز و بقیه اهل سنت بودند. در دوان دفاع مقدس در منطقه غرب کشور، ارتش عراق منطقه معروفی به نام ارتفاعات تخت را تصرف کردند که مسلط بر شهر پاوه بود. در آنجا مجموعه‌ای از نیروهای سپاه پاوه، ژاندارمری، گروهانی از ارتش که بیشترشان بومی بودند در کنار تعدادی از نیروهای غیربومی باهم یک تیپ را تشکیل دادیم و به آن منطقه حمله کردیم و 350 نیروی عراقی را اسیر گرفتیم و دو تیپ دشمن را منهدم و آن منطقه را آزاد کردیم.

سردار بابایی تصریح کرد: با افتخار می‌گویم در مناطق کردنشین و اهل سنت با حضور مدافعین مرزی اهل سنت، ارتش عراق یک وجب پیشروی نکرد. این به خاطر آن بود که نیروهای بومی به جغرافیای منطقه آشنا بودند و از طرف دیگر کردها همیشه با اسلحه آشنایی داشتند و مهم‌تر اینکه شجاع و نترس هستند. در واقع در منطقه کردستان از همان آغاز جلوی عراقی‌ها گرفته شد. در منطقه «تمرچین» در پیرانشهر که گمرک ایران و عراق است، آن موقع ارتش مستقر بود که ارتش عراق حمله کرد و ارتش ایران به خاطر جلوگیری از تلفات عقب‌نشینی کردند. آن زمان یادم می‌آید به دستور سردار مقدم به پیرانشهر رفتم. وقتی به پیرانشهر رسیدم مردم این شهر از پیر و جوان و زن، جلوی من را گرفتند تا اسلحه بگیرند و از شهر دفاع کنند و ارتش عراق را بیرون کنند و این کار را کردند و این در تاریخ رزم کردستان ثبت شده است.

چرایی پیوستن اهل سنت به سپاه 

سردار بابایی درباره دلیل پیوستن خود و نیروهای اهل سنت به سپاه پاسداران آن هم در بحبوبه شعارهای تجزیه‌طلبانه گفت: مردم منطقه اورامانات بسیار مذهبی و معتقد هستند. حتی در زمان شاه می‌خواستند در آن منطقه سینما تأسیس کنند که امام جمعه جلوی استاندار و ساواک ایستاد و مانع از کلنگ‌زنی سینما شد. ما مسلمان بودیم و از آنجا که انقلاب اسلامی به رهبری یک روحانی بزرگ و مرجع عالیقدر پیروز شد به انقلاب علاقه‌مند شدیم و از آن دفاع کردیم و به خاطر همین طرفداری از انقلاب، مأموران و عوامل ساواک به مردم پاوه حمله کردند و جنگ خونینی در آنجا شکل گرفت. لذا مردم این منطقه از ابتدا همراه انقلاب بودند.

گفت‌وگوی تفصیلی سردار بابایی با ایکنا

وی ابراز کرد: بعد هم که انقلاب به سمت تثبیت شدن رفت و همه توجهات به سمت تهران و شهرهای بزرگ بود و استان‌های مرزی و شهرهای حاشیه‌ای رها شده بودند. در این مناطق اسلحه‌فروشی بود و احزابی تشکیل شده بودند که می‌خواستند در چارچوب جمهوری اسلامی، منطقه خودمختار تشکیل بدهند و بحث تجزیه‌طلبی نبود بلکه ادعای خودمختاری براساس اصول، روش، مذهب و فرهنگ آن منطقه داشتند اما بعدها عواملی از عراق و ساواک در این احزاب نفوذ کردند و جنگ‌هایی شکل گرفت که معلوم شد خواسته‌های دیگری هم دارند. به ویژه اینکه صدام می‌خواست در کردستان آشوب ایجاد کند تا توجه نیروهای ارتش و سپاه کاملاً به این منطقه معطوف شود و وقتی میدان خالی ‌شد از جنوب به ایران ضربه بزند.

اولین سردار اهل سنت سپاه اظهار کرد: اگر چهار تا پنج هزار از مردم کرد در احزابی مانند کومله یا دموکرات بودند، از آن طرف چهل تا پنجاه هزار نفر از کردها در سپاه و ارتش و ژاندارمری بودند و همانطور که منافقین شیعه بودند اما مزدور عراق و آمریکا بودند ولی کسی نمی‌گوید شیعیان و فارس‌ها مزدورند لذا کسی هم نمی‌تواند بگوید کردها مزدور بودند. از ملت کرد تعداد زیادی از علمای اهل سنت به دست همین گروه‌ها و احزاب و به اتهام دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی شهید شدند. امروز هم برخی گردان‌ها و تیپ‌ها در پاوه، مهاباد، سردشت، پیرانشهر، مریوان از اهالی بومی هستند زیرا ما ایرانی هستیم و دوست داریم ارتشی یا سپاهی باشیم.

ایران؛ مینیاتوری از رنگ‌ها

وی یادآور شد: در جبهه‌های جنگ نیز همیشه در کنار یک شهید کرد یک شهید فارس هم بود و همه با هم بودیم و در کنار هم می‌جنگیدیم. این مسئله نماد وحدت شیعه و سنی و بالاتر از آن نماد یکپارچگی جمهوری اسلامی است. اصلا به اعتقاد من صحبت کردن از شیعه و سنی، کوچک کردن بحث است و از این ناراحت می‌شوم و باید از همبستگی ملت ایران صحبت کنیم. ایران مانند یک مینیاتور است که رنگ‌ها و نقش‌های مختلفی دارد و شیعه، سنی، اهل حق، مسیحی، یهودی، زرتشتی و در کنار آن اقوام مختلفی از کرد، گیلکی، بلوچ، فارس، لر، ترک، قشقایی، بختیاری و ... دارد که هر یک آداب و رسوم مختلفی دارند که باید برای این آداب و رسوم و فرهنگ‌ها احترام قائل شویم و از توهین و تحقیر مذهب و قومیت دیگر بپرهیزیم و نباید هیچ یک از نقش‌ها و رنگ‌های این مینیاتور را مخدوش کرد چون باعث مشکلات و ناهنجاری‌هایی می‌شود.

سردار جمیل بابایی

سردار بابایی تأکید کرد: لذا من بالاتر از وحدت شیعه و سنی می‌اندیشم و وحدت همه اقوام و مذاهب در داخل ایران را مهم‌تر می‌دانم. همه دیدند پس از توهین به پیامبر(ص) توسط یک نشریه فرانسوی و حمایت آقای مکرون از این اقدام در دنیای اسلام چه جوش و خروشی برپا شد و اجناس فرانسوی را تحریم کردند. لذا جهان اسلام برای ما مهمتر از ایران و ایران ما بزرگتر از بحث شیعه و سنی است و وحدت همه اقوام و مذاهب آن مهم است. در جنگ تعداد زیادی ارمنی، مسیحی و اهل حق شهید شدند، اینها همه ایرانی هستند. لذا باید به ایرانی بودن خود افتخار کنیم و در مسیر وحدت، یکپارچگی و انسجام ملت ایران بکوشیم تا تفرقه ایجاد نشود.

آنچه وحدت را تهدید می‌کند

سردار بابایی درباره دغدغه و نگرانی این روزهای خود نسبت به مسائلی که وحدت را تهدید می‌کند، گفت: مالک اشتر وقتی حکم حکومت مصر را از امام علی(ع) دریافت کرد فرمانی از امیرالمؤمنین خطاب به وی صادر شد که بند بند این فرمان می‌تواند حکومت ایجاد کند و به وحدت بینجامد. در یکی از بندهای این فرمان آمده است که ای مالک! تو به سرزمینی کهن می‌روی که مردم آن دارای افکار و عقاید خاصی هستند. آنها یا مسلمان و همکیش تو هستند یا مانند تو انسان هستند. نکند بین اینها تفاوت بگذاری و به کسی که مسلمان است توجه بیشتری کنی و به غیر مسلمان توجه نکنی.

وی با اشاره به بی‌توجهی‌های زیاد به اهل سنت در ایران، گفت: در انتخابات اهل سنت 7 تا 8 میلیون نفر رأی می‌دهند و هر کسی نامزد رئیس‌جمهوری می‌شود برای کسب رأی به مناطق ما می‌آید و وعده می‌دهد، اما وقتی رئیس‌جمهور شد دیگر سراغی از ما نمی‌گیرد و حال ما را نمی‌پرسد. یعنی تاکنون نشده رئیس‌جمهوری وزیر اهل سنت معرفی کند، تا اگر مجلس رد کرد از مجلس گله‌مند باشیم، یا تاکنون استانداری از کردهای اهل سنت برگزیده نشده است؛ حتی فرماندار را هم از اهل سنت نمی‌گذارند، در حالی که در تمام مرزهای جمهوری اسلامی اهل سنت ساکن هستند و در آن طرف مرزها نیز کشورهای سنی مذهب هستند.

سردار بابایی تصریح کرد: خود من بیشتر از کل دوران جنگ، به غیر از ناآرامی‌های داخلی در جنگ حضور داشتم. ما همیشه در جنگ و انتخابات حضور فعال داشتیم، اما کمتر اجازه مشارکت مدنی واقعی به ما داده می‌شود و سؤال این است که چرا به ما مسئولیت نمی‌دهند. تنها من به عنوان پاسدار اهل سنت، سرتیپ دوم شدم در حالی که هزاران نفر دیگر از اهل سنت باسوادتر، شایسته‌تر، توانمندتر و شجاع‌تر از من بودند، چرا دو نفر نباشند؟ من را هم چون حضرت آقا از نزدیک می‌شناخت به دستور ایشان این درجه را گرفتم. در کردستان فردی داریم که دکترای زلزله‌شناسی و مقاوم‌سازی سازه‌ها را از انگلستان گرفته است و بین دانشجویان خارجی آن دانشگاه رتبه اول شد و با وجود دعوت ده کشور، به ایران برگشت و الان در دانشکده مهندسی دانشگاه سنندج تدریس می‌کند. این فرد می‌تواند حداقل معاون وزیر راه باشد. سؤال این است چرا این فرد نباید معاون وزیر راه شود در حالی که لیاقتش از بسیاری افراد فعلی بیشتر است و هم جوان، هم دلسوز و هم مسلمان است.

ضرورت مشارکت دادن اهل سنت در اداره امور کشور

وی با بیان اینکه باید این محدودیت‌ها را برداریم تا ایرانی منسجم، قدرتمند و یکپارچه داشته باشیم، گفت: در این مسیر باید منافع ملی را در نظر بگیریم نه منافع گروهی و جناحی را. می‌توان از اهل سنت که افراد دانشمند، بزرگ و دلسوزی هستند کمک گرفت. نگرانی اصلی من برای وحدت، همین بی‌توجهی‌ها، به بازی نگرفتن‌ها و مشارکت ندادن‌هاست.

اولین سردار اهل سنت سپاه در پایان اظهار کرد: ما می‌خواهیم دولت و مسئولان در این رابطه تجدید نظر بزرگی کرده و این انسجام را تقویت کنند و این خواسته نه فقط برای کردها بلکه برای همه اقوام ایرانی است. در این آلبوم مینیاتور باید همه رنگ‌ها باشند تا رنگ دیگر دیده شود تا آن مینیاتور زیبایی خود را نشان دهد.

انتهای پیام
captcha