پاسخ امور قرآنی اوقاف خوزستان به انتقادات مسابقات قرآن
کد خبر: 3935234
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

پاسخ امور قرآنی اوقاف خوزستان به انتقادات مسابقات قرآن

در پی برگزاری مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، نمايندگان خوزستان در گروه آقايان انتقاداتی به برگزاری مسابقات را مطرح کردند، متن پیش رو پاسخ اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خوزستان به این انتقادات است.

پاسخ امور قرآنی اوقاف خوزستان به انتقادات مسابقات قرآن

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام فائز فائزی، رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه خوزستان به انتقادات شرکت‌کنندگان گروه آقایان در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پاسخ گفت.

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

به دلیل شیوع ویروس کرونا مقرر شد که مسابقات بخش برادران در مرحله کشوری در استودیو صدا و سیما ضبط و به تهران ارسال شود که در آذر ماه از شبکه قرآن بازپخش شده و در پایان نفرات برتر معرفی شوند.

به دلیل آنکه مسابقات برای اولین بار در کشور به استان‌ها واگذار شد، حساسیت و دقت بسیار بالایی را به کار بردیم تا این مسابقات بدون نقص و با حمایت کامل از شرکت‌کنندگان خوزستانی برگزار شود.

عده‌ای از شرکت‌کنندگان این سؤال را مطرح کرده‌اند که چرا خوزستان به عنوان اولین استان مسابقات خود را برگزار کرد. من از این پرسش تعجب می‌کنم. شرکت‌کنندگانی که به نمایندگی از استان خود به مرحله کشوری وارد می‌شوند، از نفرات برتر استانی  و جزء نخبگان جامعه قرآنی و استان محسوب می‌شوند و اگر یک روز دیرتر یا زودتر ‌مسابقات را برگزار کنند، نباید روی کیفیت خواندن آنها تأثیر بگذارد. تمرین مداوم باعث می‌شود اینها ملکه ذهن متسابق بشود و قاری چه اول بخواند، چه آخر بخواند، امتیاز خودش را می‌آورد. امتیاز هر متسابق جداگانه حساب می‌شود و نمره متسابق حدنصاب دارد. اگر این گونه است در مسابقات کشوری هم که هر ساله به صورت حضوری برگزار می‌شود، اولین قاری شرکت‌کننده می‌تواند بگوید چرا اول من بخوانم. این موضوع اصلاً جای بحث ندارد. قاری و متسابق اگر آماده باشد برایش فرقی نمی‌کند که اول بخواند یا آخر.

ما در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان دو هفته قبل از مسابقات، پیگیر برگزاری آن بودیم. از 99/7/23 که نامه مدیر شبکه قرآن سیما به استان‌ها و معاونت سیمای استان‌ها زده شد‏، ما با معاونت سیمای صداوسیما، درباره تصویربرداری، صوت و دیگر مباحث در مسابقه صحبت کردیم و حتی سؤالات خود را به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف امور خیریه ارسال کردیم و دوستان صداوسیما در این رابطه کاملاً توجیه شده بودند و ما مداوم با دوستانمان در صدا و سیمای مرکز خوزستان در ارتباط بودیم تا همه شرایط را برای برگزاری مسابقات آماده کنیم.

عزیزان شرکت‌کننده ایراد گرفته بودند که نوع ضبط صدا در رتبه متسابق تأثیر دارد. در حالی که به هیچ عنوان این‌طور نیست. دستورالعمل صدا برای صدا و سیما این‌گونه بود که به صورت خام و بدون هیچ افکت صوتی ضبط شود تا حق هیچ شرکت‌کننده‌ای ضایع نشود. درباره صدابرداری و تصویربرداری همه نکات از جمله عدم استفاده از میکروفن یقه‌ای و استفاده از میکروفن پایه‌دار با سیم، تصویربرداری با کیفیت HD با سه دوربین را با تهیه‌کننده و صداوسیما کاملاً هماهنگ کرده بودیم و هیچ ناهماهنگی وجود نداشت.

موضوع دیگری که شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات مطرح کردند‏ و برای بعضی از دوستان سؤال شده بود، تأخیر در برگزاری مسابقه بود. بعد از 20 سال ارتباط با جامعه قرآنی و جلسات قرآن دیگر می‌‌دانیم که هر چه به طرف ظهر و بعدازظهر برویم، برای قرائت قاری قرآن ایده‌آل‌تر است. این دلیل که گفته می‌شود اگر مسابقات چند روز بعد برگزار می‌شد فرصت بیشتری برای تمرین داشتیم، در اینجا پاسخ داده خواهد شد که ما در همان یک ساعت تأخیر در برگزاری مسابقات، اتاق انتظاری را برای دوستان مهیا کرده بودیم تا در آنجا تمریناتشان را انجام دهند.

درباره ضبط اثر گروه تواشیح نکاتی مطرح شد؛ ما نسبت به گروه تواشیح و ضبط صدای آنها حساس‌تر بودیم که هماهنگ ضبط شود. در ابتدا برای گروه صندلی گذاشته بودیم اما دوستان گروه تواشیح گفتند اگر روی صندلی بنشینیم کیفیت صدایمان پایین می‌آید و ما دکور را تغییر دادیم فقط برای اینکه خیالمان راحت باشد که متسابقمان با بهترین حالت می‌تواند مسابقه دهد. ابتدا از گروه تواشیح تست صدا توسط صدابردار که از قدیمی‌ها و متبحران صداوسیما هستند، گرفته شد. اگر آنها در مسابقات کشور به صورت حضوری شرکت داشتند بدون هیچ‌گونه تست قبلی باید اجرای خود را ارائه می‌دادند. ما با سازمان تماس گرفتیم و گفتیم که دوستان گروه که 5 نفر هستند می‌توانند از سه میکروفن استفاده کنند و سازمان گفت اگر گروه می‌خواهد مانعی ندارد و بعد از اینکه صدابردار گفت در کیفیت صدا هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود ما اجازه اجرا را دادیم. ما هم امید داریم گروه تواشیبح در کشور مقام بیاورد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که با اینکه کارگاه آموزش برای همه دوستان تدارک دیدیم و از چند روز قبل هم برای شرکت در آن به همه شرکت‌کنندگان اعلام کردیم که در کارگاه حضور داشته باشند و از سه استاد بزرگوار و قرا بین‌المللی مثل حاج قاسم مقدمی دعوت کردیم، بعضی از دوستان متأسفانه تشریف نیاوردند. در کنار این کارگاه، همه استادان و بزرگواران در اهواز اعلام آمادگی کرده بودند که هر وقت متسابقان سؤال یا مشکلی داشته باشند می‌توانند کمک کنند. دنبال این بودیم که در استان امسال مقام آور داشته باشیم البته امیدوار به کسب رتبه هستیم اما یک مقدار دوستان در قرائت‌هایی که داشتند ضعیف‌تر خواندند. 

با توجه به آنکه گسترش ویروس کرونا مجالس قرآنی را تعطیل کرد و قاریان ما باید در مجالس قرائت می‌کردند که البته این‌گونه نشد، برگزاری مسابقات امسال در استودیو یک مزیت به شمار می‌رفت، چرا که فضا برای قرائت هر قاری، حافظ و مرتل کاملاً در سکوت قرار می‌گرفت و آنها دیگر استرس حضور جمعیت تماشاگر را که هر ساله در مسابقات حضور پیدا می‌کردند را نداشتند.

نکته دیگری که متسابقين درباره مسابقات گفتند، داوری سلیقه‌ای مسابقات قرآن است. این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. داوران چه در سطح مسابقات استانی و چه در سطح مسابقات کشوری از شخصیت‌های تراز اول قرآنی جمهوری اسلامی ایران هستند. اصلاً نفس برگزاری مسابقات برای ارتقاء کیفیت قرائت جوانان و نوجوانان، در محضر قرآن بودن و تدبر بیشتر در قرآن کریم است. این دیدگاه غلطی است که گفته می‌شود شرکت‌کنندگان برای مسائل مالی در مسابقات شرکت می‌کنند. مسابقات اصلاً به این عنوان برگزار نمی‌شود.

در پایان باید بگویم کلمه به کلمه آیین‌نامه مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی ما مطالعه و ساعت‌ها درباره آن با تهران صحبت شد. با وجود آنکه امسال این شیوه برای اولین بار انجام گرفت، اما انصافاً برنامه بسیار خوبی برگزار شد. ممکن است نواقص و کمبودهایی هم باشد که باید درباره آن پس از برگزاری کامل مسابقات و همچنین اعلام نتایج سخن گفت.» 

انتهای پیام
captcha