راه هر موفقیتی، توسل به کلام خدا است
کد خبر: 3935045
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
قاری اهل سنت:

راه هر موفقیتی، توسل به کلام خدا است

یک قاری اهل سنت با بیان اینکه راه هر موفقیتی، توسل به کلام خدا است گفت: به علت شیوه برگزاری مسابقات قرآن اوقاف نمی‌توانم نتیجه را پیش‌بینی کنم اما از تلاوت خودم راضی هستم و تا آذرماه که داوری انجام شود، توکلم بر خداوند است.

عبدالرحمن نیک‌خواه، قاری اهل سنت که در مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته ترتیل شرکت کرده است، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: متولد سال 1367 در جزیره قشم و در حال حاضر ساکن بندرعباس و امام مسجد توفیقی در محله سورو هستم.

وی افزود: در کودکی در روستایی از توابع قشم زندگی می‌کردم و فرهنگ ما به این شکل بود که بچه‌ها را برای فراگیری قرآن به مکتب‌خانه می‌فرستادند، از تابستان بعد از اول ابتدایی  تحت نظر ملای مسجد روستا، فراگیری قرآن را آغاز کردم. از همان سنین کودکی در مسابقات محله‌ای و روستایی شرکت می‌کردم و حائز رتبه بودم، پس ‌از آن نیز وارد حوزه شدم و در حین درس خواندن در مسابقات مختلفی شرکت کردم.

این قاری و مرتل قرآن تصریح کرد: در مسابقات قرآن مختلفی همچون مسابقات اوقاف، مسابقات علما و روحانیون اهل سنت کشور  و مسابقات مناطق آزاد شرکت کرده و موفق به کسب رتبه‌های مختلف شهرستانی، استانی و کشوری شدم.

کسب تجربه، دلیل اصلی‌ام برای شرکت در مسابقات اوقاف است

نیک‌خواه بیان کرد: سطح مسابقات مختلف، بستگی به شرکت‌کننده‌های آن دارد اما برای همه مشخص است که مسابقات سراسری قرآن اوقاف بالاترین سطح را در کشور دارد که در آن نوابغ استان‌ها در سراسر کشور با هم به رقابت می‌پردازند. چندین بار در مسابقات اوقاف شرکت کرده و حائز رتبه‌های شهرستانی و استانی شدم، امسال نیز برای پنجمین بار به مرحله کشوری راه پیدا کردم. متأسفانه تاکنون موفق به کسب رتبه کشوری نشدم اما سال‌به‌سال تجربه بیشتری کسب کرده و رتبه‌ام بالاتر رفته است. شیوه برگزاری مسابقات امسال بسیار جالب بود و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد و عدالت رعایت شود.

وی عنوان کرد: هرسالی که در مسابقات اوقاف شرکت می‌کنم، بیشتر از آنکه برای کسب رتبه باشد، برای کسب تجربه است، امسال نیز قرعه‌ای که برایم درآمد خیلی سخت نبود و البته کمی صدایم گرفته بود. قاریانی که در این مسابقات شرکت می‌کنند همه در سطح عالی هستند و چون شرایط به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم تلاوت بقیه را گوش دهیم، نمی‌توانیم خود را با سایر شرکت‌کنندگان مقایسه  و نتیجه را پیش‌بینی کنیم اما از تلاوت خودم راضی هستم و تا آذرماه که داوری انجام شود، توکلم بر خداوند است.

آرزو دارم حافظ کل قرآن شوم

این قاری و مرتل قرآن اضافه کرد: اکنون 7 جز از قرآن کریم را حفظ هستم و بزرگ‌ترین هدف و آرزویم در مسیر فعالیت‌های قرآنی‌ام این است که روزی بتوانم کل قرآن را از حفظ بخوانم. آرزوی دیگرم این است که روزی همه مردم از بزرگ تا کوچک بتوانند قرآن را خوب و روان بخوانند و معنای آن را درک کنند.

نیک‌خواه اظهار کرد: من هرچه دارم از قرآن و تقوای الهی است و هرجایی که به کلام خداوند متوسل شدم در زندگی موفق بوده‌ام. آیه‌ای که همیشه به آن تفکر می‌کنم و تأثیر به سزایی در زندگی‌ام داشته و همیشه آن را سرلوحه همه امور خود قرار دادم، آیه دوم و سوم سوره طلاق بوده که خداوند در این آیات می‌فرماید:  «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا، وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و هر کس خداترس و پرهیزکار شود خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید، و از جایی که گمان نَبَرد به او روزی عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد».

وی ادامه داد: این آیه بیانگر آن است که هرکسی تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجات را پیش رویش می‌گذارد و از جایی که حتی فکرش را نمی‌کند به او رزق می‌دهد و این رزق تنها مادی نیست و آرامش و امنیت و معنویت را نیز در بر می‌گیرد.

این قاری و مرتل قرآن در خصوص نقش خانواده در ورود به عرصه قرآن، گفت:  از کودکی همیشه پدرم مشوقم بوده و قبل از اینکه مدرسه را شروع کنم، من را به مکتب‌خانه می‌فرستاد و قبل از آنکه سواد خواندن و نوشتن داشته باشم، چندین سوره از قرآن را حفظ بودم. پدرم همیشه با سختگیری‌ها و تشویق‌هایش به من انگیزه می‌داد و من ورودم به این عرصه را مدیون او هستم.

فعالین قرآنی باید صبور بوده و هیچ‌گاه ناامید نشوند

نیک‌خواه تصریح کرد: سفارشم به کسانی که قرآن را بلد نیستند این است که حتماً در هر سنی که هستند قرآن را یاد بگیرند، امروزه امکانات و وسایل آموزشی بسیار زیاد و در دسترس است و کسی نمی‌تواند بهانه بیاورد، در فضای مجازی روش‌های مختلف آموزش قرآن موجود است و هرکسی می‌تواند آن را یاد بگیرد. توصیه‌ام به افرادی که می‌خواهند فعالیت‌های قرآنی داشته باشند نیز  این است که هیچ‌گاه ناامید نشوند، گاهی استقبال از مسابقات  و محافل قرآنی حتی از سمت خانواده کم است اما در این راه باید به صاحب قرآن که فرموده: «وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ‌ لِلذِّکْرِ؛ ما قرآن را برای یادآوری و فهم آسان ساختیم» توکل کنند، فعالیت‌های قرآنی سختی‌هایی دارد و صبر و استقامت بسیاری را می‌طلبد.

انتهای پیام
captcha