نگاهی به چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3934988
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

نگاهی به چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن آذربایجان‌شرقی

مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن در بخش آقایان به صورت غیرحضوری و ضبطِ آثار برگزیدگان مرحله استانی در صداوسیمای مرکز آذربایجان‌شرقی انجام شد.

گزارش ایکنا از چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن آذربایجان‌شرقی مرحله کشوری چهل‌و‌سومین دوره مسابقات قرآن استان آذربایجان شرقی در بخش آقایان، صبح روز پنجشنبه ۲۲ آبان‌ماه به شیوه ویدئوکنفرانسی با حضور 7 نماینده استان برگزار شد.‌

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیر کل اوقاف آذربایجان‌شرقی درباره این مسابقات به ایکنا، گفت: امسال به دلیل کرونا مجبور بودیم به شیوه‌ای مسابقات را برگزار کنیم که برای همه جدید بود‌. شرکت‌کنندگان هر ساله به صورت حضوری مسابقات را برگزار می‌کردند، اما امسال مسابقات به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال ۷ نماینده آقا و ۴ نماینده از بانوان استان آذربایجان‌شرقی به مرحله کشوری راه یافته‌ بودند، افزود: در رشته حفظ كل «میلاد عاشقی» و «سینا طباخی»، در رشته حفظ ۲۰ جزء «محمدمهدی ظهوری»، در رشته قرائت تحقیق «محمدحسین نقی‌زاده» و «هادی بنازاده»، در رشته قرائت ترتیل «غلامرضا قوچی» و در رشته اذان «اکبر قنبرزاد» در این مرحله از مسابقات، حضور داشتند که روز پنجشنبه، ۲۲ آبان‌ماه با حضور در صداوسیما به رقابت پرداختند.

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: طبیعی است که وقتی مسابقات به‌صورت حضوری برگزار می‌شود شور و نشاط محافل قرآنی، پویایی خاصی را برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌کند اما به دلیل شرایط فعلی به‌ ناچار این مسابقات با همکاری صداوسیما و ناظرین سازمان اوقاف کشور به این شکل برگزار می‌شود. شرایط موجود ایجاب می‌کند همه برنامه‌ها به سمت مجازی شدن و کاهش حضور جمعیت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت حفظ سلامتی جامعه پیش رود.

ادامه این گزارش، گفت‌وگوی ایکنای آذربایجان‌شرقی با دو نفر از شرکت‌کنندگان این رویداد قرآنی است.

سینا طباخی؛ شرکت‌کننده در رشته حفظ کل در این دوره از مسابقات، درباره شیوه برگزاری مسابقات قرآن کریم در دوره چهل‌وسوم گفت: این دوره از مسابقات فینال را حذف کردند!. سال‌های گذشته در رشته حفظ کل، متسابقین با خواندن تقریباً ۱ جزء قرآن رتبه هایشان مشخص می‌شد، در فینال بیش از ۱۴ صفحه در مجموع خوانده می‌شد و تسلط حافظ به خوبی محک می‌خورد. ولی امسال با خواندن ۳ صفحه قرار هست نفر اول معلوم شود!. خوب مشخصه کدام به عدالت نزدیک‌تر هست.

وی افزود: در این شرایط کرونایی خانواده‌ها چه به لحاظ جسمی و چه روحی بیمار یا عزادار هستند. اگر کسی بیمار باشد نمیتواند در مسابقه شرکت کند و این فرصت را از دست می دهد.

این حافظ کل قرآن گفت: نفرات اول سال قبل دوباره امسال هستند. در مجموع ۵ نفر منتخب خواهد بود با این رقابت حساس و نمرات نزدیک تکلیف رتبههای سال قبل هنوز مشخص نیست با همه این شرایط چه لزومی داشت امسال مسابقات برگزار شود. مسابقات به لحاظ کیفیت صوتی و فنی بسیار پایین بود.

میلاد عاشقی؛ دیگر نماینده آذربایجان‌شرقی در رشته حفظ کل نیز درباره برگزاری این دوره از مسابقات، تصریح کرد: با توجه به اینکه هنوز تکلیف رتبه‌های برتر دوره قبل مشخص نشده است و این رتبه‌ها به‌عنوان نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌المللی اعزام نشدن (به دلیل کرونا) برگزاری مسابقات با این شرایط واقعا ضرورت نداشت.

وی افزود: یکی از معایب برگزاری مسابقات به این شکل عدم اطلاع از نحوه تلاوت و سطح رقباست که برای متسابقان اهمیت بسیاری دارد. مسئله دیگر در مورد حذف فینال در مسابقات سراسری امسال هست. طبیعتاً مسابقاتی که در این سطح برگزار می‌شوند نباید تک مرحله‌ای باشند. بعلاوه بارها مشاهده شده که افرادی در مرحله مقدماتی جزو رتبه‌ها بوده اند ولی در فینال نتایج به کلی عوض شده است.

این حافظ کل قرآن ادامه داد: مسأله بعدی عدم اعلام اسامی داوران هست. طبیعتاً هر داوری در نمره دهی ملاک‌های خاص خود را دارد و شناخت داوران تاثیر بسزایی در تلاوت متسابق خواهد داشت.

عاشقی افزود: مشکل اساسی دیگر عدم برگزاری مسابقات در یک روز و هم چنین عدم وجود ناظران کشوری در استان‌هاست تمام ناظران از اساتید خود آن استان است و این امر می‌تواند زمینه‌ای برای کارشکنی برخی و لو رفتن سؤالات و قرعه‌ها باشد، بنابراین خیلی بهتر می‌شد اگر ناظران از تهران و یا شهری به جز شهر مذکور بودند.

عاشقی اظهار کرد: با این همه تلاش همه مسئولیان ذی‌ربط که در این شرایط خاص کمر همت بستن و نگذاشتن مسابقات حتی برای یک دوره تعطیل شود قابل تقدیر است و یقیناً مسابقات امسال تجربه خوبی برای مسئولین امر و تمام جامعه قرآنی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha