رقابت‌های قرآنی بانوان از شیوه اجرا تا سطح تلاوت‌ها
کد خبر: 3934983
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
حوریه عقبایی بیان کرد:

رقابت‌های قرآنی بانوان از شیوه اجرا تا سطح تلاوت‌ها

سرپرست تیم داوری چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان با بیان اینکه بعضی از شرکت‌کنندگان به دلیل ابتلا به کرونا از شرکت در مسابقات بازماندند، گفت: اعلام نتایج از طریق پیامک، امکان اعتراض به نتیجه داوری را راحت‌تر فراهم کرد.

حوریه عقبایی، سرپرست هیئت داوری چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان در گفت‌‌وگو با ایکنا، با اشاره به تفاوت این دوره با ادوار قبل بیان کرد: مسابقات، به دلیل شیوه مجازی، تفاوت‌های زیادی با سال‌های قبل داشت، برای همه استان‌ها، روزهای خاصی تعیین شد و در یک روز، از همه شرکت‌کنندگان رشته‌های مختلف در یک استان، به صورت ویدئوکنفرانس، آزمون‌ اخذ شد. خوشبختانه استان‌ها همکاری خوبی داشتند و امکانات را برای شرکت‌کنندگان مهیا کردند. 

عقبایی ادامه داد: راحت‌ترین راه این بود که مسابقات را تا رفع بیماری کرونا برگزار نکنند، اما مسابقات سازمان اوقاف در صدر است و برگزاری هرساله آن برای شرکت‌کنندگان اهمیت دارد. سازمان اوقاف چندین راه را بررسی کرد و یکی از راه‌ها، البته نمی‌گویم، بهترین راه، برپایی مجازی بود.

این فعال قرآنی گفت: صرفاً با یکی، دو استان مشکل ارتباطی داشتیم که بسیار محدود بود، البته اگر ارتباط تصویری با مشکل مواجه می‌شد داور به صورت تلفنی، سؤال را برای متسابق مطرح می‌کرد و خوشبختانه خللی در این قسمت‌ها نداشتیم.

عقبایی بیان کرد: امسال همانند ادوار قبل، از نیروهای جوان در هیئت داوران بهره‌مند شدیم و بودند افرادی که برای نخستین‌بار به‌عنوان داور در این سطح از مسابقات حضور پیدا کردند و عملکرد خوبی داشتند. داورهایی با رتبه‌های بین‌المللی در سطوح دانش‌آموزی و دانشجویی نیز حضور داشتند که از تحصیلات عالی نیز برخوردار بودند و تخصص‌شان همراه با علم بود.

وی گفت: در بعضی از رشته‌ها دو داور و در برخی سه داور بود، به این دلیل که بعضی از رشته‌ها نمرات با امتیاز بالاتری دارند، به‌طور مثال تجوید 35 و لحن 30 امتیاز دارد، وقتی اینگونه است، سه داور تعیین می‌کنیم تا نظرات بیشتری داشته باشیم. اکثراً نیز با هم تفاهم داشتند و اینطور نبود که نمرات هر یک از داوران، خیلی با هم فاصله داشته باشد، بعضی از رشته‌ها نیز مثل وقف و ابتدا و صوت که امتیازش کمتر است، دو نفر داور داشتند.

شیوه جدید برای متسابقان التهاب‌برانگیز بود 

عقبایی در رابطه با سطح شرکت‌کنندگان بیان کرد: نمی‌توان گفت که خیلی عالی بود، اما در کل خوب بود. اگر هم افتی مشاهده شد به این دلیل که شاید شرکت‌کنندگان فکر نمی‌کردند که مسابقات به چه ترتیبی برگزار می‌شود و شیوه جدید همیشه التهاب‌برانگیز است. البته سال‌های گذشته، بهتر می‌شد، قضاوت کرد، چون همه در یک روز مسابقه می‌دادند به‌طور مثال از صبح تا غروب همه شرکت‌کنندگان رشته قرائت بودند، اما الان چون یک هفته طول کشید، قرائت اول هفته را باید با قرائت آخر هفته مقایسه کرد. در مجموع تلاوت‌ها و حسن حفظ‌ها خوب بود. فقط بیماری کرونا یا دیگر بیماری‌ها باعث شد که تعدادی از شرکت‌کنندگان نتوانند در مسابقات حاضر شوند.

وی اظهار کرد: تغییر خوب دیگر نسبت به سال‌های گذشته این بود که در شیوه‌نامه نوشته شده بود که شرکت‌کنندگان یک ساعت زمان برای اعتراض دارند. ممکن بود بسیاری از شرکت‌کنندگان اصلاً شیوه‌نامه را مطالعه نکنند و بعد از چند ساعت که کارنامه به دست‌شان می‌رسید، می‌گفتند که اعتراض دارند، ولی الان برایشان نتیجه، پیامک می‌شد و نیم ساعت بعد از دریافت پیامک، فرصت اعتراض داشتند. اعتراض از طریق نرم‌افزار به دست مسئولان قرآنی آن‌جا و افرادی که رابط هستند، می‌رسید و شرکت‌کننده می‌توانست نتیجه را ببیند و نیم ساعت زمان برای اعتراض داشت، نرم‌افزار به صورتی بود که اگر بیشتر از نیم ساعت می‌شد، پیام را ارسال نمی‌کرد.

چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش بانوان طی هفته گذشته به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد. نتایج آن هنوز منتشر نشده است.

انتهای پیام
captcha