امام حسین(ع) با نهضتش دنیا را حیران کرد
کد خبر: 3919386
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

امام حسین(ع) با نهضتش دنیا را حیران کرد

یک مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با تاکید بر اینکه هرکس در مسیر ولایت امیرالمؤمنین(ع) و نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) قدم بردارد و ثابت قدم باشد، موفق است و به انحراف کشیده نمی‌شود، گفت: امام حسین(ع) با نهضتش دنیا را حیران کرد.

امام حسین(ع) با نهضتش دنیا را حیران کردسیاوش پورصمدی، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در رابطه با اهمیت ماه محرم اظهار کرد: ماه محرم ماه عزا و ماتم حضرت سیدالشهدا(ع) و ماه پیروزی خون بر شمشیر است و با گذشت چندین قرن از نهضت عاشورا تاکنون حقانیت سیدالشهدا(ع) به جهانیان اثبات شده و هر روز مانند ستاره‌ای درخشان به همه دنیا نشان داده می‌شود و حتی دانشمندان و محققان غیرمسلمان نیز مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که سیدالشهدا(ع) یک هدف بزرگ داشت و آن هم اصلاح جامعه بود.

وی با بیان اینکه عزاداری در ماه محرم نه‌تنها سفارش‌شده اهل‌بیت عصمت طهارت(ع) بلکه سفارش شده پروردگار عالم است، ادامه می‌دهد: خداوند و تمامی فرشتگان، ملائک، انبیا، اولیا و اوصیا همگی عزادار اباعبدالله الحسین(ع) هستند، برای هیچ کدام از چهارده معصوم(ع) روز اربعین گرفته نشده است حتی برای پیامبر رحمت للعالمین (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) نیز روز اربعین گرفته نشده است.

اصلاح جامعه یکی از اهداف قیام امام حسین(ع) بود

پورصمدی، با تاکید بر اینکه هرکس در مسیر ولایت امیرالمؤمنین(ع) و نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) قدم بردارد و ثابت قدم باشد، موفق است و به انحراف کشیده نمی‌شود، اضافه کرد: امام حسین(ع) با نهضتش دنیا را حیران کرد، سامان‌دهی و اصلاح جامعه یکی از اهداف مهم اباعبدالله‌الحسین(ع) است و هرکس اهداف قیام امام حسین(ع) را مطالعه کند، به یقین نه‌تنها شیفته اهل‌بیت(ع) بلکه پیرو مسیر ولایی آقا سیدالشهدا(ع) می‌شود و در جهت اصلاح خانواده خود و حتی جامعه و مردم قدم برخواهد داشت.

این مداح پیشکسوت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رابطه با ویژگی‌های مجالس عزای امام حسین(ع) و عزاداران این مجالس نیز خاطرنشان کرد: کسانی که به آستان مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) قدم می‌گذارند باید از هر جهت الگو باشند و اگر جوانان خودشان با این آستان عجین کنند، بدانند که موفق می‌شوند و می‌توانند برای نسل‌های آینده الگو و سر قافله باشند. هیأتی ها باید حرمت‌ها را حفظ کنند، چون که مجالس اباعبدالله الحسین(ع) همانند بهشت است و همواره سفارش شده است که با وضو و حضور قلب وارد این محافل شویم و با هدف خاصی پای به این مجالس بگذاریم و تنها در نشستن و برخاستن عادی خلاصه نشود.

اول احترام به والدین، سپس عرض ارادت به امام حسین(ع)

وی ادامه داد: فردی که وارد هیئت می‌شود باید چیزی را اخذ کند. چیزی شامل ادب، معرفت، احقاق حقانیت، حفظ حرمت حفظ شئونات اسلامی، الگو بودن در جامعه و مهم تر از همه احترام به والدین که اگر رضایت والدین نباشد، نشستن در مجالس اهل‌بیت ارزشی ندارد و ابتدا باید احترام به والدین بجا آورده شود سپس به محضر امام حسین(ع) عرض ارادت شود.

پورصمدی در رابطه با ویژگی‌های یک مداح خوب بیان کرد: راه رفتن، حرف زدن، نشستن، برخاستن و کلاً تمامی حرکات یک مداح زیر ذره‌بین خداوند ناظر، اهل‌بیت(ع) و حتی جامعه حسینی است و لذا توصیه‌ام به مداحان جوان این است که آینده به شرطی متعلق به آنها است که از رفتار و منش اساتید گذشته الگوبرداری کنند. اساتیدی مانند مرحومان حاج حمید طهبازنیا، حاج غلامرضا شیعه خلص، حاج اسماعیل وثاقی، حاج فیروز زیرک کار، حاج مجید شیراز باف، حاج علی‌اکبر مارالانی، حاج حمید مغربی و ... که واقعا افسوس می خوریم که دیگر این اساتید در بین ما نیستند چون که ما همه این عزیزان را از نزدیک دیده‌ایم.

زنده نگه داشتن یاد و نام مداحان و پیرغلامان فقید

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ادامه داد: من خدا را شکر می‌کنم که هیچ‌گاه بدون استاد و مربی نبوده‌ام و از حضور این اساتید و نفس گرم‌شان استفاده کرده‌ام و در مسیر ماندگار بودن قدم برداشته‌ام و از مداحان جوان تقاضا دارم که از اساتید فعلی نیز از جمله آقایان حاج ایرج قاسمی، حاج هدایت اوجانی، حاج ابوالفضل مصطفایی، حاج مقصود پور رادی، حاج بیوک آسایش، حاج مهدی خادم آذریان، حاج عظیم شیرازه باف و ... که قدم به عرصه پیشکسوتی گذاشته اند، استفاده کنند.

وی با تاکید بر زنده نگه داشتن نام و یاد مداحان و پیرغلامان در گذشته توسط مداحان جوان، اظهار کرد: چه ایرادی دارد هر شب جمعه به مزار مداحان و پیرغلامان فقید برویم و با قرائت فاتحه روزهایی را که در کنارشان بودیم، تداعی کنیم چون که همه مستمعین و مردم با صدا و نفس‌های گرم این عزیزان ازدست‌رفته در هیئات حسینی، مساجد، حسینیه‌ها، بازار، تکیه‌ها و مجامع به عالم دیگری رفته‌اند و باید از این‌ها یاد کنیم.

اهتزاز پرچم سیدالشهدا(ع) در حسینیه‌ها، مساجد و حتی خانه‌ها

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در خصوص شیوع بیماری کرونا نیز می‌گوید: متاسفانه همه ما در این ایام کرونایی ناراحت هستیم چون که ماه محرم ماه شور و عشق است و اگر این محرم را از نیز ما بگیرند، دیگر چیزی نداریم و ما بدون اهل‌بیت (ع) می‌میریم و زندگی بدون آنها ارزشی ندارد. اما با توجه به بحران کرونا که در همه دنیا وجود دارد و متأسفانه کشور امام زمانی ما را نیز رخنه کرده است، از خداوند می‌خواهیم بحق سیدالشهدا(ع) این بیماری را از ایران و کل کشورها رفع کند تا ما بتوانیم برای اهل‌بیت(ع) عرض ارادت کنیم. ما باید در سطح شهر در تکیه‌ها، بازارها، در حسینیه‌ها و مساجد و حتی خانه هایمان پرچم سیدالشهدا(ع)را به اهتزاز دربیاوریم.

وی با تاکید بر رعایت تمامی دستورات و توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عزادرای ماه محرم، ادامه می‌دهد: باید پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و مسئولین هیئات حسینی باید درایت به خرج داده و با رعایت این مسائل عزای امام حسین(ع) را نیز برپا کنند و به هیچ عنوان تعطیل نکرده و برای سیدالشهدا عزاداری کنند.

هیأتی‌ها و حسینی‌ها به زحمات کادر درمان ارزش قائل می‌شوند

پورصمدی، با انتقاد از کسانی که برخلاف توصیه مسئولین در این ایام اقدام به مسافرت می‌کنند، یادآور شد: ما زحمات مسئولین وزارت بهداشت و کادر درمان احترام می‌گذاریم و ارزش آن‌ها را می‌دانیم و از خداوند می‌خواهیم برای همه ما دلی سوخته و چشمی پر از اشک عنایت فرماید تا بتوانیم در مجالس اهل بیت حضور داشته باشیم و در شأن اهل‌بیت عزاداری کنیم.

این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در پایان با اشاره به اینکه می‌توان با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هیأت‌ها را نیز برگزار کرد، می گوید: به همه جوانان توصیه می‌کنم در ایام جوانی در بارگاه حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت کنند چون که اهل‌بیت(ع) به وجود این جوانان عشق می‌ورزند و چه خوب است که انسان در ایام جوانی در این دربار نوکری کند و حسینی و ولایی باشد و حتی در این ایام نیز می توان عزای امام حسین(ع) را با رعایت شرایط موجود برپا کرد.

انتهای پیام
captcha