مؤسسه پژوهشی قرآنی در آستانه تعطیلی
کد خبر: 3908628
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

مؤسسه پژوهشی قرآنی در آستانه تعطیلی

مسئول مؤسسه قرآنی پیامبر اعظم(ص) ساری گفت: اگر حمایت لازم از این موسسه صورت نگیرد ظرفیت‌های این مؤسسه معطل خواهد ماند.

مؤسسه پژوهشی قرآنی در آستانه تعطیلیبه گزارش ایکنا از مازندران حجت‌الاسلام محمود دیانی، مسئول مؤسسه قرآنی پیامبر اعظم(ص) ساری عصر دیروز ۱۴ تیرماه در بازدید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از این مؤسسه پژوهشی با اشاره به اینکه فعالیت این مؤسسه خلأ وجودی یک مجموعه پژوهشی را در استان برطرف کرد، گفت: مازندران با داشتن فضلا و فرهیختگان برجسته دانشگاهی و حوزوی از وجود چنین مجموعه‌ای بی‌بهره بوده است.

وی با بیان اینکه این مؤسسه در طول ۹ سال فعالیت علمی و پژوهشی خود موفق به تولید آثار ارزشمندی شده است، افزود: علیرغم همه مشکلات و محدودیت‌های مالی که این مجموعه در طول این سال‌ها با آن مواجه بوده، اما اجازه ندادیم این موانع خللی در ادامه روند فعالیت‌های پژوهشی ایجاد کند.
دیانی با اشاره به تدوین پنج طرح از سوی این مؤسسه گفت: در صورت حمایت‌های لازم کتاب «عصر سیب سرخ» که پژوهشی در خصوص زیارت عاشورا است را می‌توان در قالب کتاب الکترونیک و صوتی تولید و یک مسابقه بزرگ کتابخوانی را با همکاری نهاد‌های فرهنگی همزمان با ماه محرم برگزار کرد.

وی تدوین دانشنامه مفسران و قرآن پژوهان طبری، دوره تجمیعی تربیت مربی قرآن کریم به صورت مجازی، کارگاه سبک زندگی حضرت زهرا(س) با تأکید بر مسئله حقوق شهروندی و مسابقه عکاسی و تصویر برداری سفره‌های غدیر را از جمله طرح‌های قابل اجرا در مؤسسه پیامبر اعظم(ص) ساری اعلام کرد. توجه این مؤسسه به مباحث آموزشی همانند سایر مؤسسات نیست بلکه رویکرد پژوهشی دارد.

وی با اشاره به این که ظرفیت علمی بسیار خوبی در این مجموعه وجود دارد، افزود: به طور حتم حمایت‌های مناسب متولیان فرهنگی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی این مؤسسه شاهد رشد و شکوفایی این مجموعه خواهیم بود.

زکوی با اشاره به تولید مجله علمی ترویج الهیات قرآنی در مؤسسه قرآنی پیامبر اعظم(ص) ساری گفت: این مجله که به همت جمعی از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تولید می‌شود در حال حرکت به سمت علمی پژوهشی شدن است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی و پژوهشی این مؤسسه، افزود: اگر حمایت لازم در این خصوص صورت نگیرد ظرفیت‌های این مؤسسه معطل خواهد ماند.

عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه متأسفانه در بحث مسائل قرآنی خوب عمل نشده است، گفت: در حال حاضر مؤسسات قرآنی ما برای حفظ بقای خود به سمت مسائل مادی گرایش پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه تولیدات ما در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی باید با اولویت فضای مجازی و دیجیتال باشد، افزود: باید نگاه‌ها در این بخش تغییر کند و تولیدات ما باید متناسب با شرایط روز و نیاز‌های جامعه باشد.

برخی مؤسسات قرآنی از مسیر اصلی خود خارج شدند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به این که در حال حاضر ۵۰ مؤسسه قرآنی در مازندران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دارند، تصریح کرد: متأسفانه بخشی از این مؤسسات فعالیتی ندارند و یا از مسیر اصلی فعالیت خود فاصله گرفته‌اند.

زارع با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، گفت: بودجه این تعداد کانون در یک سال یک و نیم برابر بودجه ارشاد استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه متأسفانه این میزان اعتبار بسیار پایین است، ادامه داد: از آثار فاخر فرهنگی و هنری در کانون مساجد حمایت نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از کانون‌های مساجد ما در استان تعطیل و جوانان رغبتی به حضور ندارند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌های ارائه شده در کشورمان بیش از ۳۵ تا ۴۰ میلیون نفر درگیر بازی رایانه‌ای هستند و این چیزی است که ما به آن نمی‌پردازیم، افزود: باید بهانه‌ای ایجاد کنیم که جوانان به سمت مساجد گرایش پیدا کنند و نگاه‌ها در این بخش‌ها باید جدید باشد و با نگاه سنتی نمی‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

زارع با تأکید بر اینکه باید به سمت تولیدات کوتاه، گویا و اثرگذار برویم، ادامه داد: مؤسسات قرآنی باید بازی‌هایی با محتوای قرآنی تولید کنند تا جوانان بیشتر به این سمت گرایش پیدا کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه تولیدات ما در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی باید با اولویت فضای مجازی و دیجیتال باشد، افزود: باید نگاه‌ها در این بخش تغییر کند و تولیدات ما باید متناسب با شرایط روز و نیاز‌های جامعه باشد.

انتهای پیام
captcha