انعکاس «نفس‌های سنگینِ مؤسسات قرآنی» در رسانه‌ها
کد خبر: 3908596
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲

انعکاس «نفس‌های سنگینِ مؤسسات قرآنی» در رسانه‌ها

«نفس‌های سنگینِ مؤسسات قرآنی و نظارت‌ِ بی‌حمایت مدیران» یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز شنبه 14 تیرماه اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی تا ساعت 15 امروز تعداد پنج خبر با عناوین «روضه‌خوانی از سنخ عبادت است/ لازم نیست روضه‌خوان محقق تاریخ باشد»، «وضعیت هیئت‌ها در ماه محرم چگونه خواهد بود؟»، «انصاریان: قرآن بدون اهل بیت(ع) انحراف و گمراهی می‌آورد»، «آقامجتبی تهرانی: اعمال انسان در دنیا گُم نمی‌شود + فیلم» و «ترتیل صفحه ۴۱۰ قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن» منتشر کرده است.

تسنیم

صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز پرکارتر از روزهای قبل بوده و تعداد یازده خبر منتشر کرده است. در خبری با عنوان «جشنوارۀ بین‌المللی «خلوت انس» برگزار می‌شود» آمده است: جشنواره بین‌المللی خلوت انس با محوریت کتاب «خلوت انس؛ مجموعه بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره‌ نماز» برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این جشنواره می‌توانند پس از مطالعه این کتاب، آثار خود را با موضوعات «مفهوم حقیقت نماز»، «آثار و برکات نماز» و «آداب نماز» تا دهم مرداد به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. آثار ارسالی باید در قالب‌های داستان کوتاه، نقاشی، انشاء، مقاله، شعر، لوگو، عکاسی و داستان کودکانه باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این جشنواره بین‌المللی به نشانی www.khalvatons.ir مراجعه کنید یا با شماره 37297501 با پیش‌شماره 051 تماس بگیرید. مراسم اختتامیه این جشنواره از روز عید قربان تا روز عید غدیر برگزار خواهد شد.

در خبری دیگر با عنوان «نفس‌های سنگینِ مؤسسات قرآنی و نظارت‌ِ بی‌حمایت مدیران» آمده است: تعطیلی مؤسسات قرآنی برای قطع زنجیره بیماری کرونا، اقدامی ضروری از سوی ستاد مقابله با کرونا بود که با همراهی و همکاری مدیران مؤسسات نیز همراه بود اما همین تعطیلی، دردسرهایی را برای مؤسساتی که تمام درآمدشان از راه دریافت شهریه تأمین می‌شود، ایجاد کرده است. چند روزی از بازگشایی این مؤسسات در نقاط سفید کشور می‌گذرد و این در حالی است که هنوز تبعات تعطیلی چندماهه آنها گریبان مدیرانش را گرفته است. چگونگی نظارت نهادهای قرآنی بر مؤسسات نکته قابل بحث است. معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در این مدت، وعده‌هایی از تأمین هزینه‌های ناشی از خسارت کرونا به مؤسسات داده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردمی قرآنی استان خوزستان درباره آخرین وضعیت مؤسسات قرآنی این استان گفت: قرار بود که وام بلاعوض یک میلیونی به مؤسسات بدهند. سامانه‌ای را معرفی کردند و مؤسسات در آن سامانه ثبت‌نام کردند اما هنوز مبلغی به حسابشان وایزی نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مؤسسات قرآنی استان خوزستان در معرض تطعیلی‌اند. اغلبشان از راه دریافت شهریه که از مهدها و پیش‌دبستانی‌ها دریافت می‌کردند، اموراتشان را می‌گذراندند و حالا که مهدها و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل شده‌اند، هیچ درآمدی ندارند. موسوی‌زاده با اشاره به میزان خسارت‌وارد شده به مؤسسات قرآنی استان خوزستان گفت: شاید میانگین برای هر مؤسسه حدود 15 میلیون تومان این مدت چند ماه، خسارت وارد شده است. ساختمان اغلب آنها اجاره‌ای است و مدیران مؤسسات از پرداخت اجاره عقب‌مانده آن عاجز شده‌اند؛ به همین دلیل هم ساختمان را تحویل داده‌اند و فضای برای فعالیت‌هایشان ندارند.

مؤسسات قرآنی را اگر بزرگ‌ترین شبکه مردمی در حوزه فعالیت‌های قرآن به حساب بیاوریم، شیوع ویروس کرونا روال عادی آنها را به شدت متأثر کرده است، مؤسساتی که در این مدت شیوع کرونا با رویکردی متفاوت در جبهه مقابله با کرونا حضور فعال و مؤثر داشتند. هزاران مؤسسه قرآنی و خانه‌های قرآن در شهرها و روستاهای کشور به تأسی از فرمایش رهبر انقلاب در رزمایش همدلی و مواسات به میدان آمدند و فضای مؤسسه را به کارگاه تولید ماسک و لباس ویژه کادر درمانی تبدیل کردند.

9 خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «دیدگاه نمایندگان مجلس به فعالیت‌های قرآنی مستحبی نباشد»، «شاکرنژاد: بیت‌الاحزان، بهترین مدل آموزشی را برای تربیت حافظان قرآن دارد»، «حال و هوای روز میلاد امام رضا (علیه السلام) در کهف الشهداء تهران»، «حجت‌الاسلام کاشانی: لازمۀ روضه‌خوانی پژوهشگری در عرصۀ تاریخ نیست»، «اجرای سرود خیابانی نوجوانان در سالروز ولادت امام رضا(ع)»، «هیئت‌های مذهبی دوباره روند‌ مجازی را پیش گرفتند»، «چطور برکت قرآن را در زندگی حس کنیم؟»، «انتشار سخنرانی رهبر انقلاب در کنگره جهانى امام رضا(ع) برای نخستین‌بار»، و «توحش غرب چگونه با اندیشه آخرالزمانیِ هالیوود شکل گرفت؟/ سناریویی که دشمن در کرونا پیش گرفت» هستند.

ایرنا

دو خبر صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری شامل «نرم‌افزار «طنین‌وحی»؛ ترجمه هنری از قرآن در آستانه جهانی‌شدن» و «طرح امامان محله کلید خورد» هستند.

مهر

صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز صرفاً یک خبر با عنوان «گفتار و رفتار آدمی برون‌داد قطعی اندیشه و احساسات درونی اوست» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری مهر نیز تا این ساعت یک خبر با تیتر «نشست بایسته‌های اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق محروم برگزار شد» منتشر کرده است.

میزان

دو خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل «رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درگذشت مصطفی اخلاقی را تسلیت گفت» و «رئیس دفتر جدید تولیت آستان قدس نخستین روز کاری را با دیدار خانواده شهدا آغاز کرد» هستند.

انتهای پیام
captcha