مشکلات را پای خداوند نگذاریم
کد خبر: 3908430
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کارشناس مسائل دینی:

مشکلات را پای خداوند نگذاریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی گفت: یکی از اشتباهات و نقطه ضعف‌های انسان این است که بدی‌های خود را پای خدا می‌نویسید و با خدا درگیر می‌شود، چراکه رنج و مصیبت انسان در نتیجه اعمال اوست.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی، کارشناس مسائل دینی، 12 تیرماه در مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) در حسینیه انصار الحسین(ع) تهران با اشاره به القاب مهم و مشهور امام رضا(ع)، گفت: 50 لقب برای امام رضا(ع) شمرده‌اند، اما سه لقب ایشان خیلی معروف است که لقب «رضا» معروف‌ترین لقب حضرت است و دیگر لقب ایشان «رئوف» است که در زیارتنامه ایشان امام جواد(ع) می‌فرماید «السلام علیک یا امام الرئوف» و دیگر لقب معروف ایشان لقب «عالم» است.

وی ادامه داد: با اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) علوم را گسترش داده‌اند اما به امام رضا(ع) لقب عالم را داده‌اند، که شاید دلیلش این باشد که در دوران امام رضا(ع) ممنوعیت منبر و تبلیغ برداشته شد و امام توانست علنی جلسات درس برگزار کند.

این استاد حوزوی افزود: به‌ویژه در مجالس مناظره‌ای که مأمون تشکیل می‌داد، امام رضا(ع) شرکت می‌کرد و مأمون هم این جلسات را برای شکست دادن امام رضا(ع) تشکیل می‌داد و بزرگان فرق مختلف را جمع می‌کرد و در برابر امام رضا(ع) قرار می‌داد اما امام رضا(ع) با همه آن‌ها با کتاب خودشان جواب می‌داد و آن‌ها را محکوم می‌کرد، مثلا با عالم بزرگ یهودی با تورات و با عالم بزرگ مسیحی با انجیل پاسخ می‌داد و اینجا آن علم اهل بیت(ع) از طریق امام رضا(ع) ظهور و جوشش پیدا کرد که به این دلیل لقب عالم به ایشان داده شد.


مقام تسلیم و رضا؛ بالاترین مقام معرفتی


حجت‌الاسلام عالی گفت: بالاترین مقام معرفتی، مقام تسلیم و رضاست که انسان راضی به مقدرات الهی باشد تا اگر کسی به او ظلم کرد از خدا دلگیر نشود و با خدا قهر نکند.
وی بیان کرد: باید انسان نسبت به مقدرات الهی راضی باشد و با خدا درگیر نشود و اگر جایی مشکلی پیش آمد از ناحیه خود انسان است که جایی کم گذاشته و باعث ظهور این مشکل شده است.
 
کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مشکلات زندگی را پای خدا نگذارید، گفت: یکی از اشتباهات و نقطه ضعف‌های انسان این است که بدی‌های خود را پای خدا می‌نویسید و با خدا درگیر می‌شود، در صورتی که خودش یک آتشی روشن کرده که دودش در چشم خودش می‌رود و یا یک جایی خرابکاری کرده و دارد چوب آن را می‌خورد اما با خدا درگیر می‌شود و یا اینکه مشکلات در جامعه در اثر سوء مدیریت‌ها است نه اینکه آن را تقصیر خدا بدانید.

این استاد حوزوی بیان کرد: بدانید که یک برگ، بی‌حساب از درخت نمی‌افتد. اگر سرتان به جایی می‌خورد و درد می‌گیرد، اگر پایتان به جایی گیر می‌کند و زمین می‌خورید، اگر شب یک کابوس وحشتناک می‌بینید همه این چیزهای ریز که به چشم نمی‌آید و توجه‌ای نمی‌کنید، همه اینها از روی حساب و کتاب است. توجه داشته باشید که خداوند بلای شیعیان را در همین دنیا می‌آورد که در اینجا پاک شوند و به آخرت کشیده نشود.


رنج و مصیبت‌؛ نتیجه اعمال انسان


وی با بیان اینکه در آیه 30 سوره مبارکه شوری می‌خوانیم «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ؛ و هرگونه مصيبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست و خدا از بسيارى درمى‏‌گذرد»؛ ادامه داد: چرا هر جا خرابکاری می‌کنید و مشکلی پیش می‌آید آن را پای خدا می‌گذارید، در صورتی که خدا رفیق انسان است و دشمن او نیست. کسی که این عالم را مدیریت می‌کند رفیق انسان است و یکی از اسما خدا در دعای جوشن «یا رفیق یا شفیق» است.

حجت‌الاسلام عالی اظهار کرد: خدا نمی‌خواهد شما را اذیت کند او رفیق شماست و این خود شما هستید که آتش روشن می‌کنید و دودش در چشم خودتان می‌رود. اگر پشت پرده‌ها را ببنید متوجه می‌شوید که خدا چقدر شما را دوست داشته است و خیلی بلاها را از شما دور کرده است.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha