فرصت‌هایی جدید برای مؤسسات قرآنی در فضای مجازی
کد خبر: 3908418
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸

فرصت‌هایی جدید برای مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

مدیر داخلی مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز با تأکید بر اینکه فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی نیازمند آموزش‌های خاص است، گفت: با وجود شیوع کرونا، توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل و به دیده شدن برخی استعدادهای قرآنی کمک کنیم.

فرصت‌هایی جدید برای مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

صادق شوهانی، مدیر داخلی مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، گفت: مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) از سال 84، 85 فعالیت قرآنی خود را در شهرستان اهواز آغاز کرد. کلاس‌های این مؤسسه تا بهمن‌‌ سال گذشته به صورت حضوری برگزار می‌شد؛ اما فراگیری ویروس کرونا، تهدیدی برای برگزاری کلاس‌های مؤسسه شد. با وجود این توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و پیگیری کردیم که چگونه می‌‌توانیم در فضای مجازی فعالیت‌های قرآنی خود را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه فضای اینستاگرام را برای ادامه برخی کلاس‌های خود انتخاب کردیم، افزود: همچنین دوره‌های حفظ را از طریق برنامه واتساپ ادامه دادیم. سپس برای اینکه کار خود را توسعه دهیم و زمینه‌ای برای تعامل بین استاد و شاگردان فراهم شود، یک برنامه ایرانی مناسب برای برگزاری کلاس‌ها یافتیم که ظرفیت آن برای برگزاری هر کلاس 25 نفر است و توانستیم ارتباط بین استاد و شاگردان را برقرار کنیم و کلاس‌ها در حال حاضر برقرار است.

شوهانی ادامه داد: با توجه به فضای مناسب این برنامه، به منظور آموزش قرآن به اتحادیه مؤسسات قرآنی استان پیشنهاد دادیم که این برنامه را به مؤسسات قرآنی استان معرفی کند و مؤسساتی که توانایی خریداری این برنامه را ندارند هم می‌توانند کلاس‌هایشان را از طریق مؤسسه ما برگزار کنند. یعنی می‌توانیم لینک برنامه را در اختیار آنها قرار دهیم.

لزوم توزیع اینترنت رایگان

مدیر داخلی مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) درباره برنامه‌های این مؤسسه در چهارماهه گذشته گفت: کلاس‌های عمومی آموزش قرآن مؤسسه و ترتیل‌خوانی ماه مبارک رمضان در فضای اینستاگرام برگزار شد. مسابقات مفاهیم را در فضای مجازی برگزار کردیم و کلاس‌های تخصصی ما در برنامه «رومیت» در حال برگزاری است. همچنین مسابقات تقلیدی فرازهای آسمانی را نیز برگزار کردیم. مؤسسه امام رضا جمعه شب‌ها جلساتی را با دعوت از استادان مختلف برگزار می‌کرد که در حال حاضر این جلسات به فضای اینستاگرام انتقال یافته است. یکی از مزایای برگزاری مجازی این جلسات، حضور قرآن‌آموزان و قاریانی از استان‌های مختلف کشور از جمله زاهدان، قم و مشهد است. در حال حاضر در کلاس‌های تخصصی قرآن‌آموزانی از نقاط مختلف کشور از جمله سرخس،‌ آذربایجان غربی و یزد حضور می‌‌یابند.

وی درباره چالش‌های مؤسسات قرآنی در فعالیت مجازی خود بیان کرد: کاش متولیان قرآنی استان و کشور همکاری کنند و همچنان که آموزش و پرورش برای هر معلم حجم اینترنت رایگان در نظر گرفته است، برای مؤسسات نیز اینترنت رایگان فراهم شود. کلاس‌ها و جلسات ما در اینستاگرام با استقبال بیشتری مواجه می‌شوند؛ اما مصرف اینترنت آن بالاست. یکی از برنامه‌های ما «فرازهای آسمانی» است که از سراسر کشور تلاوت‌هایی برای ما ارسال می‌شود. تاکنون 98 تلاوت به دست ما رسیده است و بسیاری از قاریان استان که امکان دیده شدن نداشتند،‌ استعداد خود را نشان دادند. پیگیریم که از استادان بین‌المللی برای برخی جلسات استفاده کنیم. البته برخی استادان استان که در جلسات حضوری ممکن است 100 شاگرد داشته باشند از برگزاری کلاس در فضای مجازی واهمه دارند.

نبود آمادگی برای حضور در فضای مجازی 

وی درباره فعالیت دیگر مؤسسات قرآنی در فضای مجازی گفت: متأسفانه مؤسسات ما خود را برای این شرایط آماده نکرده بودند و الان هم ایده خاصی ندارند. مؤسسات بودجه کافی برای کار در فضای مجازی ندارند. برخی مؤسسات از اصل و هدف مؤسسه قرآنی خود، که آموزش قرآن است، به حاشیه کشیده می‌شوند. به طور مثال مؤسسات خیریه  به اقدامات جهادی می‌پردازند و خوب است که مؤسسات قرآنی نیز در فضای قرآنی امور خیر را دنبال کنند.

این فعال قرآنی با تأکید بر لزوم آشنایی بیشتر مؤسسات قرآنی با فضای مجازی اظهار کرد: برای حضور در فضای مجازی آموزش دیدیم، اما متأسفانه مؤسسات اشتیاقی به یاد گرفتن ندارند یا از فضای جدید می‌ترسند. البته برخی خانواده‌ها نیز معترض شدند که چرا فعالیت‌های قرآنی به فضای اینستاگرام انتقال داده شده است؟ پاسخ این است که از فعالیت مثبت در این فضا غافل مانده‌ایم.

انتهای پیام
captcha