امام(ره) علم و مقاومت را میان شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد
کد خبر: 3908257
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰

امام(ره) علم و مقاومت را میان شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد

در همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» که امروز در قم برگزار شد سخنرانان بر نقش برجسته امام راحل در رخدادهای فرهنگی منطقه تأکید کردند و مطرح شد: امام موجب بیداری در یمن، سوریه، بحرین و دیگر کشورهای اسلامی شد و دو شاخصه مهم علم و مقاومت را میان شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد.

ایجاد پایگاه‌های فرهنگی و تبلیغی شیعه در فضای مجازی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله دقاق از فعالان سیاسی، دینی و فرهنگی بحرین امروز، 12 تیرماه، در همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» در مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت مطالعاتی المصطفی(ص) با اشاره به روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»، گفت: بحرین از کشورهایی است که از ابتدای اسلام با این دین، پیامبر(ص) و ائمه(ع) آشنا شد و در همان آغاز اسلام را بدون کراهت پذیرفت.

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) به تمیمی، حاکم بحرین نامه نوشت که سه کلمه بیشتر نبود «اسلم و اسلم و السلام» و تمیمی هم پاسخ داد که «قد اسلم اهل البحرین جمیعاً»؛ یعنی همه اهل بحرین ایمان آوردند و بعد از مدینه دومین نمازجمعه در بحرین برپا شد. بحرین دو معنا دارد؛ معنای خاص مملکت بحرین کنونی به عنوان یک جزیره است، ولی بحرین در معنای اعم شامل قطیف، احصاء، بصره، قطر و ... به همراه سواحل آن‌ها بوده است و بحرین به این دلیل بحرین نامیده شده که دو دریای آب شور و شیرین را با هم مخلوط کرده است.

دقاق بیان کرد: مردم بحرین ولایت بنی‌امیه را نپذیرفتند و پیرو زید بن سوهان والی امام علی(ع) در بحرین بودند و تا امروز مردم بحرین موالی اهل بیت(ع) و این کشور دار ایمان است و ولایت آنان به امام رضا(ع) مشهود و معروف است و در آن تردیدی نیست.

دقاق با بیان اینکه اسلام حقیقی شیعه است، اظهار کرد: چند سال قبل بعد از زیارت امام رضا(ع) میهمان رهبر انقلاب بودیم، بعد از نماز به دیدار ایشان رفتیم و ایشان فرمودند که این دیدار به‌یادماندنی است و به ما توصیه کردند که شما در تبلیغ خودتان، عقاید اسلامی و نه صرفاً عقاید شیعه را مطرح کنید تا بدون حساسیت بتوانید شیعه را تبلیغ کنید.

وی تأکید کرد: زکزاکی سبب شده تا به واسطه تبعیت از حدیث امام رضا(ع) طوری شیعه و اسلام را تبلیغ کند که طبق آمار رسمی 7 و غیررسمی ۱۲ تا ۱۵ میلیون شیعه تربیت شده‌اند. امروز در فضای مجازی موفقیت‌های زیادی می‌توانیم کسب کنیم؛ زیرا آینده جهان در این فضا تعریف می‌شود، لذا تشکیل مؤسسه تبلیغی و فرهنگی در فضای مجازی لازم است. 

تشکیل پایگاه‌های مجازی برای نشر اندیشه امام و تشیع

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فضیل ریال، از فعالان فرهنگی و دینی الجزایر، گفت: الجزایر قبل از انقلاب اسلامی تحت تأثیر نفوذ وهابیت عربستان، به سمت فرهنگ تکفیر و وهابی پیش رفته بود و ایدئولوژی صوفیه هم در اینجا رشد کرد، اما بعد از انقلاب، لیبی، الجزایر، مغرب و مصر نمونه‌هایی از جهان اسلام است که فرهنگ عرفانی و شیعی به برکت وجود امام خمینی(ره) بر پایه فرهنگ اصیل اهل بیت(ع) در میان شیعیان، شکل گرفت.

امام(ره) علم و مقاومت را در بین شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد

ریال بیان کرد: امام خمینی(ره) قوای نظامی، فرهنگی، سیاسی و ... را در جهان اسلام احیا کرد و موجب بیداری در یمن، سوریه، بحرین، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی شد و دو شاخصه مهم علم و مقاومت را در بین شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد. من براساس تجربه‌ای که در تبلیغ در کشورهای اسلامی داشته‌ام معتقدم تا ذهنیت تغییر نکند تحولی هم ایجاد نمی‌شود. ذهنیت وهابی غیرقابل تغییر است و به همین دلیل به مجرد اینکه در مورد اهل بیت(ع) صحبت می‌شود موضع می‌گیرند و وقتی در مورد شیعه سخن گفته شود، برآشفته می‌شوند و عناد می‌ورزند.

این فعال دینی و فرهنگی تصریح کرد: حتی دانشگاه‌های مسیحی و یهودی هم یه اعتقادات شیعه موضع می‌گیرند و تحت تأثیر تبلیغ آنان هستند. عصر ما عصر تعاملات فرهنگی است، تعامل فرهنگی در شبکه‌ها و فضای مجازی به زبان‌های مختلف در حال انجام است، از این رو تشکیل پایگاه‌های مجازی برای نشر اندیشه امام و تشیع ضروری است.

انتهای پیام
captcha