هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی؛ اولویت اصلی کمیسیون تبلیغ و ترویج
کد خبر: 3908168
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
محمدمهدی عزیززاده بیان کرد:

هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی؛ اولویت اصلی کمیسیون تبلیغ و ترویج

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم با بیان اینکه مهم‌ترین آفت فعالیت‌های قرآنی اجرا نشدن هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی است، گفت: مهم‌ترین اولویت کمیسیون تبلیغ و ترویج تا پایان دولت فعلی اجرای این موضوع است.

محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم، شب گذشته، 11 تیرماه، با حضور در برنامه مصباح شبکه قرآن و معارف سیما به سؤالات مهدی صفری، مجری و کارشناس این برنامه پاسخ داد.

عزیززاده در ابتدای صحبت‌های خود در مورد همکاری‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با طرح 1454، گفت: طرح‌هایی که تبلیغی و ترویجی هستند و هدف‌گذاری آن‌ها فضای عمومی کشور است و به دنبال انس عمومی جامعه با قرآن در کشور هستند، اولویت درجه یک دستگاه‌های قرآنی است.

نقش معاونت در طرح 1454

وی با بیان اینکه رویکردهای جدید طرح 1454 مبنی بر مفاهیم‌محور شدن و فاصله گرفتن از حفظ مطلوب است، افزود: مطلوبیت بعدی اینکه در استان‌ها نیز سازوکارهای مستقلی برای اجرایی‌شدن آن تدارک دیده شده است. بعد از اینکه معاونت قرآن و عترت جزء معدود دستگاه‌ها انتخاب شد تا در طرح مشارکت داشته باشد، چند اقدام را پیش‌بینی کردیم؛ نخستین اقدام این بود که مانند سال‌های گذشته مشارکتی در تأمین اعتبارات و هزینه‌های مورد نیاز طرح داشته باشیم. این حمایت از محل کمیسیون تبلیغ و ترویج خواهد بود.

عزیززاده تصریح کرد: برای تولیداتی که جهت انتقال آموزه‌های هدف‌گذاری شده در این طرح در صداوسیما انجام خواهد شد، مشارکت خواهیم کرد. ظرفیت‌های خوبی هم در این راه مورد استفاده قرار خواهد گرفت که از جمله آن‌ها استودیوهای معاونت در سراسر کشور خواهد بود. به استودیوها ابلاغ شده است تا برای همکاری با طرح 1454 در استان‌ها همکاری داشته باشند.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم سومین قدم مشارکت این معاونت با طرح 1454 را در بحث جوایز بیان کرد و افزود: اعتقاد دارم باید مراقب باشیم که این طرح مستمر خیلی دچار تغییرات زیاد در طول روند برگزاری نشود و شکل کلی آن حفظ شود و با تغییرات مدیریتی در عرصه راهبری، طرح نباید خیلی در شکل و فرم اجرایی تغییر پیدا کند.

هماهنگ‌سازی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بیان توضیحاتی در مورد بحث هماهنگ‌سازی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن پرداخت و گفت: زمانی که منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد، به دنبال سه موضوع بود. اولین موضوع هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی بود. به این معناکه همه دستگاه‌هایی که تکلیف قرآنی دارند به عنوان جزئی از کل فعالان قرآنی کشور باید یک هدف کلی را پیش ببرند. قرار بود این هماهنگ‌سازی در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد. زمانی که در مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، دو یا سه سال برای اجرای آن تعیین شده بود تا از مرحله هماهنگی عبور کنیم و وارد کارهای اساسی‌تر شویم، اما متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم همچنین اظهار کرد: برخی فعالیت‌هایی که سابقه بسیار طولانی دارند، الان زمان تجدیدنظر در شکل برگزاری آن‌ها رسیده است، اما چون جایگاهی پیدا کرده‌اند، نمی‌شود آن‌ها را تغییر داد. در حوزه مأموریت‌ها و ساختارها دچار ناهماهنگی‌هایی هستیم؛ یکی از مأموریت‌های اساسی کمیسیون از بین بردن این ناهماهنگی‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه چرایی محقق نشدن این هماهنگی با وجود گذشت 11 سال از نگارش منشور محل بحث است، گفت: یکی از علت‌هایی که فکر می‌کنم اصلی‌ترین علت باشد، این است که 21 دستگاه در این بخش صاحب اراده هستند و باید با این موضوع همراه شوند. همراه کردن 21 دستگاه که سابقه فعالیت دارند و نسبت به فعالیت‌های خود تعصب نیز دارند، کار بسیار سختی است. نکته جالب این است که این دستگاه‌ها حتی در فعالیت‌های داخلی خود نیز موازی‌کاری دارند.

بازنویسی فعالیت‌های قرآنی منطبق بر اسناد راهبردی

عزیززاده در ادامه به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: در این ابلاغیه گفته شد تمام عناوین فعالیت‌های قرآنی اعم از تبلیغی و ترویجی، آموزشی و پژوهشی باید منطبق بر اسناد راهبردی بازنویسی شود و این انطباق احراز شود. ما هم بلافاصله یک ماده واحده هماهنگ‌سازی را تصویب کردیم تا مشخص شود هر دستگاهی چه نقشی در پیشبرد اجرای این سند دارد. در این مسیر به فضای کرونا برخورد کردیم وگرنه بر اساس یک جدول زمان‌بندی مشخص باید تا پایان اردیبهشت‌ماه این گزارش آماده می‌شد تا به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم بیان کرد: در جلسه پنجاه و پنجم کمیسیون تبلیغ و ترویج آیین‌نامه‌ای مصوب شد که بر اساس آن همه دستگاه‌ها موظف شدند تا مأموریت‌های خود را یک بار مورد بازبینی قرار دهند. فعالیت‌هایی در دستگاه‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد با مأموریت ذاتی آن دستگاه تناسب ندارد و فقط داشتن روحیه گسترده کردن فعالیت‌ها باعث شکل‌گیری آن رویداد شده است، این فعالیت‌ها در شرایط فعلی یا باید تعطیل شوند، یا تغییر شکل دهند و یا تغییر دستگاه مجری داده شوند. متولی این کار خود کمیسیون تبلیغ و ترویج است.

وی یکی از دلایل انجام نشدن این کار را عدم همکاری و مشارکت دستگاه‌ها بیان کرد و افزود: مأموریت اصلی ما تا پایان دولت، همین یک کار است تا آنچه اتفاق می‌افتد را با نظامات بالاسری خود هماهنگ کنیم وگرنه همچنان دچار روندی خواهیم بود که هزینه‌های بالایی می‌دهیم در عین حال نتایج و اثربخشی کمی در فعالیت‌ها اتفاق می‌افتد. یکی از آفت‌های وضع موجود استانداردهای چندگانه است، اگر فقط به بحث آموزش نگاه کنید در هر دستگاه یک نظام و سیستم آموزشی و یک نظام ارزشیابی و آزمون در یک سطحی از مدرک وجود دارد که اعتبار آن در حد همان سازمان است، این خود به تنهایی یک آفت است.

رفع مشکل تخصیص اعتبار با تشخیص مأموریت دستگاه‌ها

عزیززاده اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود مخاطب به عنوان یک فرد بیرونی احساس هماهنگی و انسجام در مجموعه‌ها را درک نکند. با وجود اینکه بیش از 11 سال است تمرین می‌کنیم تا بر سر یک میز مشترک بنشینیم و با راهبردهای مشترکی پیش برویم. عدم موفقیت در این سال‌ها را به خاطر همین بحث اجرایی‌نشدن هماهنگ‌سازی می‌دانم و امیدوارم اگر از این تعارضات رفع شویم ضریب تأثیر کارها و تصمیمات ما افزایش پیدا کند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی ایجاد شده این است که نهادهایی که در بالادست اعتبارات را تقسیم می‌کنند، تصویر درست و روشنی ندارند که در حجم گسترده و ناهماهنگ فعالیت‌ها چه اتفاقی می‌افتد. یکی از علت‌هایی که همیشه در جذب اعتبارات اجرای منشور دچار مشکل بودیم این است که کارشناسان سازمان برنامه و بودجه تلقی روشنی از تفاوت این اعتبارات با اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها نداشتند. وقتی این تفکیک‌ها ایجاد شود و این تقسیم کار روشن شود و هر کسی بداند مأموریت اصلی او چیست و در چه حوزه‌ای باید تصدی کند، مقداری اعتبارات را هم سروسامان می‌دهد.

مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن کریم در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد عملیاتی شدن بحث هماهنگ‌سازی، بیان کرد: دامنه این هماهنگ‌سازی و رصد مربوط به همه نهادهای دولتی، عمومی و مردمی است. صرفاً به فعالیت‌هایی ورود خواهیم داشت که ملی و بین‌المللی باشند، بنابراین آنچه دستگاه‌ها به صورت دستگاهی انجام می‌دهند، مشمول این آیین‌نامه نیست. گزارش آنچه گفته شد با تحلیل کارشناسی به صحن کمیسیون ارائه و در کارگروه‌های تخصصی پیشنهادهای اصلاحی بررسی شود. این فرایندی است که باید همه اجزای آن در سال 99 انجام شود و در سال 1400 به دنبال ابلاغ و پیگیری از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha