اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
کد خبر: 3908096
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

اخبار معارفی رسانه‌ها / برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

خبر برگزاری «کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای» یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، 11 تیرماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز چهارشنبه، 11 تیر‌ماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، خبر برگزاری «کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای»، یکی از مهمترین اخبار قرآنی این صفحات است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 11 تیرماه و تا ساعت 14، تعداد 13 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «کنگرۀ بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود» و «ثبت‌نام دوره‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری فرهنگسرای قرآن آغاز شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای داشته و اخبار دیگر این صفحه نیز در دیگر حوزه‌های معارفی همچون عترت منتشر شده‌اند.

یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «کنگرۀ بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار می‌شود» دارد، مربوط به همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی العالمیه در برگزاری کنگره‌ای مربوط به اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة‌المصطفی العالمیه در دو مرحله (پیش همایش در نیمه نخست سال 1400 و در نیمه دوم 1401) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نشست برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: وظیفه ما معرفی شخصیت و بُعد علمی رهبر معظم انقلاب به جامعه است. بنابراین باید جمعی از اندیشمندان بر اساس اندیشه‌های معظم‌له، کار علمی درجه یک تولید کنند و در اختیار علاقه‌مندان قرآن کریم قرار دهند.

کلانتری با بیان اینکه زیرساخت شخصیت امام خامنه‌ای، زیرساخت قرآنی است، خاطرنشان کرد: بنیان اندیشه‌های ایشان در همه عرصه‌ها با قرآن مرتبط است.

وی با اشاره به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، اظهار کرد: این طرح شامل 28 سخنرانی مقام معظم رهبری در سال 53 در مشهد است که بی‌نظیر است. تمامی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در این سخنرانی‌ها، نو و دارای یک مفهوم جدیدند. این موضوع نشان دهنده بزرگی شخصیت ایشان است؛ شخصیتی که در قرآن ذوب شده است».

فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 407 قرآن کریم از سوی مرحوم محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور جهان اسلام، اولین خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس منتشر شده است.

همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «گوشه‌ای از زندگی‌ گردآورنده کتاب ارزشمند الغدیر/ رمز موفقیت علامه امینی» و «اجتماع مجازی دختران انقلاب در ۱۹ تیرماه / انتقاد از پوشش زنان در فیلم‌های سینمایی»‌ بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که این دو خبر نیز در حوزه‌های معارفی مختلف به جز حوزه قرآن قرار دارند.

یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه که عنوان «گوشه‌ای از زندگی‌ گردآورنده کتاب ارزشمند الغدیر/ رمز موفقیت علامه امینی» دارد، در رابطه با زوایای مختلف زندگی علامه امینی(ره) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «ظهر روز جمعه ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ هجری قمری (برابر با ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی) علامه امینی صاحب کتاب ارزشمند الغدیر با زمزمه مناجات خمسه عشر امام سجاد (ع) «اللهم انَّ هذه سکرات الموت قد حلّت فأ‌قبل إلیّ بوجهک الکریم» جان به جان آفرین تسلیم کرد.

این پایان زندگی با سعادت علامه بود که جز عشق به اهل بیت(ع) به راهی نرفت. هر جا نشانی از مولی متقیان بود علامه خود را به آنجا می‌رساند تا حماسه عظیم کتاب الغدیر را تکمیل کند.

عشق ائمه به خصوص مولای متقیان در او موج می‌زد و به هر کوی و برزنی روانه‌اش می‌کرد علامه برای تهیه کتاب ارزشمند الغدیر از هیچ کوششی فرو نگذاشت، رنج بسیاری بر خود متحمل کرد، چونان برای رسیدن به هدف متعالی خود زحمت کشید که در واپسین سال‌های حیات، از فرط مطالعات بی‌وقفه و پیگیر خویش، اسیر بستر بیماری شد».

ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه هنوز هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «یاسین قرآن؛ تفسیری مصور برای کودکان و نوجوانان» دارد، مربوط به روز گذشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان
«جشن میلاد امام رضا(ع) هیئت کجا برویم؟» و «بهترین مردم از نگاه امام سجاد(ع) چه کسی است؟»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر نیز در حوزه عترت بوده و خبری از اخبار تخصصی قرآنی در میان این دو خبر نیست.

ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجواین نیز طی امروز و تا این ساعت دو خبر با عناوین «حال و هوای حرم مطهر رضوی در آستانه میلاد حضرت رضا(ع)» و «تجدیدبیعت ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری با خانواده شهدا در طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حزوه‌های مختلف معارفی قرار دارند.

یکی از اخبار معارفی امروز این صفحه که عنوان «تجدیدبیعت ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری با خانواده شهدا در طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم» دارد، مربوط به طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم و مراسم رونمایی از پوستر این رویداد بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم به همراه رونمایی از پوستر این رویداد، عصر سه‌شنبه با حضور «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سعید اوحدی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشورو «محمد مهدی احمدی» مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی در منزل شهیدان «خالقی‌پور» رونمایی شد.

در این مراسم، «فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی‌پور طی سخنانی اظهار کرد: من همه فرزندانم را تقدیم راه انقلاب اسلامی کردم و همیشه امیدوارم بودم که فرزند آخرم نیز تقدیم این راه کنم، اما اکنون احساس می کنم باید مهیای ظهور امام زمان(عج) باشد و در رکاب آن حضرت به شهادت برسد.

مادر شهیدان خالقی پور با بیان اینکه راه شهادت در خانواده خالقی‌پور همیشه باز است، گفت: هیچگاه غم و غصه‌ای از زندگی شخصی خود را در جایی بازگو نکردم و هر میهمانی به این خانه بیاید سعی می‌کنیم با ذکر اتفاقات شیرین، خاطرات خوبی را برای عزیزان رقم بزنیم».

مهر
تعداد دو خبر با عناوین «دومین جلسه تخصصی طرح سامانه جامع موسسات فرهنگی قرآن و عترت» و «قاعده چهارم: شجاعت» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارند.

«دومین جلسه تخصصی طرح سامانه جامع موسسات فرهنگی قرآن و عترت»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «دومین جلسه بررسی تخصصی طرح سامانه جامع موسسات فرهنگی قرآن و عترت با حضور مدیران، معاونین و کارشناسان دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت های معاونت قرآن و عترت و روح الله مطهری به عنوان مجری طرح در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.

در این جلسه که با هدف ارائه نقطه نظرات کارشناسان تخصصی در حوزه های صدور مجوز ، نظارت ، آموزش و حمایت برگزار شد، بر لزوم تسریع در روند عملیاتی شدن سامانه جهت شفافیت و سهل‌الوصول بودن ثبت اطلاعات موسسات تأکید شد.

فرایند صدور مجوز، تمدید پروانه فعالیت، نظارت و ارزیابی عملکرد، ثبت اطلاعات و ارائه گزارشات میدانی و همچنین نحوه برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های آموزشی الکترونیکی و ثبت کلیه اطلاعات مربوط به انواع حمایت‌ها از موسسات از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت».

ایبنا
خبرگزاری تخصصی کتاب نیز طی امروز و تا این ساعت اقدام به ارسال دو خبر با عناوین «مروجان اسلام هراسی شبکه‌ای عمل می‌کنند» و «معرفی پرفروش‌ترین کتاب‌های فروشگاه‌های مجازی و فیزیکی کتاب «به نشر»» بر روی خروجی خود کرده که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.

در بخش‌هایی از خبر «مروجان اسلام‌هراسی شبکه‌ای عمل می‌کنند» که در رابطه با معرفی کتاب «اسلام هراسی شبکه‌ای» نوشته Oliver Wäckerlig است، آمده: «الیور وکرلیز، محقق حوزه ادیان است که در این کتاب جنبش‌های ضد اسلامی ترنس آتلانتیک را مورد بررسی قرار داده است. به اعتقاد او، گروه‌های مخالف اسلام در اروپا تلاش می‌کنند از طریق تاسیس سازمان، برگزاری رویدادهای مختلف و استفاده از رسانه‌ها، شبکه‌ای بزرگ علیه اسلام و مسلمانان به راه‌ اندازند و ترس از اسلام را در کل اروپا رواج دهند.

گروه‌ها و جنبش‌های راست‌گرا در اروپا تلاش می‌کنند تا با استفاده از تئوری اسلامی‌شدن اروپا، طرفداران خود را علیه مسلمانان بسیج کنند و به همین دلیل تلاش دارند تا به صورت شبکه‌ای اسلام هراسی را رواج دهند».

میزان
«امامت و ولایت در کلام «امام رضا(ع)»»، عنوان تنها خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منعکس شده که این خبر نیز در حوزه معارفی عترت قرار داشته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محمد فرضی پوریان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون جایگاه ولایت در کلام «امام رضا(ع)» گفت: بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل درونی جامعه اسلامی، مسئله «امامت» است، شناخت «امام رضا(ع)»، صفات و ویژگی‌های ایشان چنان مهم و پراهمیت است که در حدیث نبوی معروف که در جلد ۲ صفحه ۴۰۹ کتاب «کمال الدین و تمام النعمة» آمده است: «مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ لَهُ إِمَامٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة، کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است». این روایت به روشنی بیان می‌کند که شناخت «امام رضا(ع)» یکی از مهم‌ترین وظایف آدمی است.

وی به اهمیت جایگاه ولایت اشاره و ابراز کرد: اهمیت جایگاه ولایت در کلام «ائمه اطهار(ع)» بسیار بیان شده است، به طور مثال زُرارَة بن اَعْیَن می‌گوید: در کتاب شیخ کلینی جلد ۲ به روایتی از «امام باقر(ع)» اشاره شده که این امام بزرگوار در آن فرموده اند: «اسلام بر پنچ پایه بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت»، سپس من پرسیدم: کدام‌ یک از این‌ها برتر است؟ حضرت فرمودند: ولایت برتر است. زیرا ولایت کلید آنهاست و شخص والى دلیل و راهنماى آنها، «ائمه(ع)» راهنماى نماز، زکات، حج و روزه می‌باشند و این اعمال بدون راهنمایى آنها درست نیست».

انتهای پیام
captcha