پاسخ به جاماندگان مسابقات سراسری و صحبت دوباره از سند قرآن و فضای مجازی
کد خبر: 3908080
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

پاسخ به جاماندگان مسابقات سراسری و صحبت دوباره از سند قرآن و فضای مجازی

با پیگیری‌های رسانه‌ای، آخرین پاسخ رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، عدم تمدید زمان ثبت نام مسابقات سراسری قرآن سال 99 بود و این را سرآغاز تحول در پیاده‌سازی نظم در این رقابت‌ها اعلام کرد، همچنین در صدونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید شد که مسئله فضای مجازی اهمیت مضاعفی پیدا کرده و باید مطالبه جدی درباره اجرایی‌سازی سند «قرآن و فضای مجازی» داشت.

پاسخ به جاماندگان مسابقات سراسری و صحبت دوباره از سند قرآن و فضای مجازی

به گزارش ایکنا، هفته دوم تیرماه 99 نیز شاهد رویدادها و انتشار خبر تصمیم رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف بر عدم تمدید زمان ثبت‌ نام با وجود درخواست‌های مکرر جاماندگان، تشکیل صدونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، آغاز اجرای مسابقه پیامکی طرح قرآنی ـ ملی 1454، اجرای طرح آموزشی تفسیر سوره قمر ویژه کارگران، اعلام برگزاری غیر حضوری جشنواره قرآنی دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای، تغییر مجدد زمان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی، برگزاری جشنواره کارمند حافظ قرآن کریم و ... بودیم. در ذیل نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای این هفته، خواهیم داشت.

تمدید نکردن زمان ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن

با وجود تماس‌های مکرر و درخواست‌های متعدد شرکت‌کنندگان برای تمدید زمان ثبت‌نام چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن مهدی قره‌شیخلو،‌ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، تمدید نکردن زمان ثبت‌نام مسابقات را سرآغاز تحولی برای برقراری نظم در دیگر ساحت مسابقات دانست و بیان کرد: به همین خاطر بود که از ابتدا، محکم اعلام کردیم که ثبت‌نام را به روزهای پایانی موکول نکنند، چرا که هیچ تمدیدی در کار نخواهد بود. علت این تمدید نشدن هم این بود که می‌خواستیم من بعد با برنامه پیش برویم.

وی اظهار کرد: تمام درخواست‌هایی که طی این روزها برخی جاماندگان از مسابقات در رسانه‌ها مطرح کرده‌اند، دریافت کرده‌ایم و بهانه‌های مختلفی اعم از شیوع کرونا، دشواری ثبت‌نام و بسیاری بهانه‌های دیگر را مطرح کرده‌ و خواستار تمدید ثبت‌نام بوده‌اند.

مسابقه پیامکی طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴

این مسابقات با محوریت قرآن، خانواده و آرامش ویژه فصل تابستان سال جاری برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا ساعت ۲۴ همان روز مهلت دارند تا پاسخ مسابقه را به سامانه ۳۰۰۰۰۱۴۵۴ ارسال و یا به پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.qurantv.ir/qbesharat مراجعه کنند. همچنین سؤالات هر روز در ایکنا بارگذاری می‌شود.

پویش «ختم صلوات» در شبکه قرآن سیما

این پویش معنوی همزمان با دهه کرامت و به نیت هدیه ثواب این ختم جمعی به حضرت معصومه(س) و علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد. علاقه‌مندان برای ثبت تعداد صلوات‌های خود می‌توانند به نشانی https://qurantv.ir/khatmsalavat مراجعه و یا به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۴۴۴۴ ارسال کنند.

اجرای طرح آموزشی تفسیر سوره قمر ویژه کارگران

دارالقرآن خانه کارگر در نظر دارد تا برنامه آموزشی تفسیر سوره مبارکه قمر را همراه با مسابقه ویژه کارگران سراسر کشور به مدت یک ماه به صورت غیر حضوری و مجازی اجرا کند. علاقه‌مندان برای ثبت نام در این طرح قرآنی می‌توانند عدد ۱۱ را به سامانه ۱۰۰۰۰۱۰۰۱۰۰ پیامک کنند.

صد‌ونهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه

مجمع مشورتی شورای توسعه

فضای پرکار فعالیت‌‌های قرآنی با وجود شیوع بیماری کرونا، برگزاری جلسات مختلف کمیسیون‌ها اعم از تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و بهداشت(که بعد از پنج سال برگزار شد)، ایجاد نکردن بستر لازم برای طرح مطالبات جدی در اسناد راهبردی، تصویب و تعمیم مدل اجرایی‌سازی اقدامات سند راهبردی تبلیغ و ترویج به دو سند دیگر، حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه، آینده‌نگری در سند قرآن و فضای مجازی، بحث درباره لزوم بازنگری سند قرآن و فضای مجازی، عضویت دستگاه‌های مختلف در سه سطح شورا، کمیسیون و کارگروه، تأکید بر تهیه آیین‌نامه انضباطی و اهدای کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و ... از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن پرداخته شد.

رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در زمینه سند قرآن و فضای مجازی یک آینده‌پژوهشی صورت گرفته است، گفت: با توجه به اقتضائات روز، مسئله قرآن و فضای مجازی اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند و لذا هم باید مطالبه شود و هم مورد اجرایی‌سازی جدی قرار بگیرد. در حال حاضر بحران تولید محتوا در فضای مجازی وجود دارد. با توجه به اینکه بسیاری از نهادها در این زمینه دارای مسئولیت هستند، لذا در این حوزه کوتاهی شده است. شورای توسعه و دبیرخانه کارهای خود در زمینه تولید اسناد انجام داده است، در کنار این کار ایجابی، یک کار سلبی هم باید صورت بگیرد و لذا لازم است منع قانونی برای تولید هر گونه اسناد جدید غیر نیاز تعریف شود و هر سندی که می‌خواهد تولید شود ذیل اسناد اصلی تولید شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز در همین رابطه بیان کرد: سند قرآن و فضای مجازی حتی قبل از اینکه شیوع ویروس کرونا را شاهد باشیم، تهیه و در صحن کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن تصویب و در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم نهایی شد. در حال حاضر شیوع کرونا اهمیت فعالیت در این حوزه را چند برابر کرده است.

علت غیبت معاونت قرآن وزارت ارشاد در جلسه ۱۰۹ مجمع مشورتی

از جمله دستور جلسه مجمع مشورتی «بررسی آخرین وضعیت اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی»(سند قرآن و فضای مجازی) بود که به علت حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بررسی قرار نگرفت. اما پس از انتشار خبر غیبت معاونت در این جلسه، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی دلیل حضور نیافتن مسئولان معاونت قرآن و عترت ارشاد را صرفاً ناهماهنگی در ارسال و دریافت دعوت‌نامه جلسه بیان کرد.

جلسه اختتامیه دوره تخصصی اقراء

جمعه/// پاسخ «مهدی قره‌شیخلو» به گلایه‌ جاماندگان از ثبت‌نام مسابقات؛ «تمدید نخواهد شد»

جلسه اختتامیه دوره تخصصی اقراء سیدباسم موسوی، سیدمرتضی پورایوانی، حیدر میرزایی، عبدالمحمد پورعاشوری، مرتضی شکوری، مهدی کرامتی‌زاده، داوود لاچینانی‌، محمد برخورداری، محمدحسن موحدی، مجتبی محمدبیگی، حمید شیخ‌زاده، جواد ملازاده و حسن اختری به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

این قاریان با حضور در جایگاه و تلاوت سوره‌های کافرون تا آخر قرآن، سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقره، اجازه‌نامه خود را از امیرمحمد زاهدی به عنوان مقری دریافت کردند.

برگزاری غیر حضوری جشنواره قرآنی دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای

با توجه به شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن بسیاری از برنامه‌ها، مقرر شد که بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآنی این دانشگاه در شش بخش و 29 رشته به صورت غیر حضوری برگزار شود.

بنا بر این گزارش، مرحله مقدماتی بخش معارفی این جشنواره دوم تیرماه برگزار و نتایج آن اعلام شد. در مرحله مقدماتی بخش معارفی که در ۹ رشته برگزار شد، مجموعاً ۱۸۰ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. در بخش کتبی نیز دو هزار و 500 نفر حضور داشتند که از هر رشته ۲۰ نفر راهی مرحله کشوری شدند. همچنین زمان ارسال آثار در بخش‌های آوایی، هنری، ادبی، فناوری و پژوهشی تا روزهای پایانی تیرماه خواهد بود و سپس ارزیابی‌های آثار از سوی داوران انجام می‌شود.

تشکیل شوراهای هم‌اندیشی قرآنی در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

به منظور ارتقای جشنواره‌های قرآن و عترت در راستای نقش‌آفرینی بیشتر قرآن در زندگی دانشگاهیان، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از تشکیل شوراهای هم‌اندیشی‌ و هیئت‌های اندیشه‌ورزی خبر داد.

برپایی اردوهای جهادی فرهنگ‌سرای قرآن

فاز اول این طرح در قالب برگزاری اردوهای تفریحی ـ آموزشی، با هدف آشنایی کودکان زیر هشت سال مناطق محروم و کم‌برخوردار با مفاهیم قرآن و آموزش آموزه‌های شهروندی در تابستان ۹۹ اجرا می‌شود. براساس این طرح هفته تعداد ۲۸ دختر و پسر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو وسیله نقلیه که به همین منظور آماده‌سازی خواهد شد،‌ با حضور مربیان و راهنماهای مجرب و با استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی در قالب بازی و سرگرمی با مفاهیم مورد بحث در این طرح آشنا می‌شوند.

اعلام زمان برگزاری همایش «عمری با قرآن»

نوزدهمین دوره همایش عمری با قرآن که به دلیل اوج شیوع کرونا و همچنین هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا بر عدم تجمع غیر ضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برپا نشد، مقرر شد روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، شنبه، ۲۴ آبان‌ماه سال جاری در برج میلاد تهران برگزار شود.

برگزاری جلسه تلاوت و تفسیر قرآن در معاونت فرهنگی وزارت بهداشت

معاونت فرهنگی وزارت بهداشت

سومین جلسه تلاوت و تفسیر قرآن در پی تأکیدات سیماسادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت مبنی بر توجه به قرآن کریم با محوریت آموزش، ترویج، قرائت و تفسیر قرآن در فضای اداری و محیط کار با حضور معاون وزیر بهداشت، مدیران و کارکنان این معاونت برگزار شد که طی این نشست مسعود وادی‌پور، رئیس اداره نماز و امر به معروف مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در خصوص نحوه تلاوت و صحیح خواندن قرآن با آموزش قرائت حروف «حا و عین» پرداخت.

تشکیل نخستین جلسه هماهنگی دیدار با خانواده شهدای قرآنی

طی این جلسه گزارشی از مجموع فعالیت‌ها پیش از ایام شیوع کرونا و تعطیلی این دید و بازدیدها چون اجرای 300 دیدار هفتگی جامعه قرآنی با خانواده شهدای قرآنی، برگزاری شش دوره یادواره شهدای قرآنی، تهیه و تولید بیش از ۲۰۰ مستند و فیلم با عنوان «سوره‌های سرخ»،‌ چاپ کتاب و نرم‌افزار اشاره شد و از برگزاری دوره جدید این دیدارها با تغییرات احتمای خبر داده شد.

ارزیابی آثار ارسالی شرکت‌کنندگان در طرح اسوه

مهلت ثبت نام علاقه‌مندان به شرکت در طرح اسوه پنجم تیرماه به پایان رسید و ۱۱۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مرحله اولیه پذیرش این طرح، آثار خود را به نشانی www.osveh.valasr.net ارسال کردند که داوری و ارزیابی این آثار آغاز شد. مرحله بعدی ارزیابی، مرحله مصاحبه حضوری و ارزیابی فنی تلاوت است که حداکثر ظرف دو هفته آتی و اواخر تیرماه برگزار می‌شود.

تغییر مجدد زمان برگزاری مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور

طی مصوبه جلسه هیئت‌مدیره ادغام دو اتحادیه قرآنی در هشتم تیرماه، زمان برگزاری مجمع عمومی مشترک دو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی کشور مجدد تغییر کرد. پیش از این مقرر بود که تشکیل مجمع عمومی مشترک دو اتحادیه با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران مؤسسات عضو اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ۳۰۰ نفر از مدیران مؤسسات عضو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور در ۱۹ و ۲۰ تیرماه انجام شود که این جلسه به جمعه، سوم‌مردادماه سال جاری موکول شد.

نامه وزیر ارشاد به رئیس اوقاف برای بازنویسی سند جامع مسابقات قرآن

پس از بررسی نهایی سند جامع مسابقات قرآن کشور در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی - ترویجی قرآن کریم در هفته گذشته و وارد شدن اشکالاتی به سند تهیه شده، مقرر شد تا این سند مورد بازبینی جدی قرار گیرد. در همین راستا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه‌ای به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر برگزاری جلسات کارشناسی نسبت به رفع ایرادات مطروحه تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha