مقابله با ماهیت فرهنگی مواد مخدر عزم همگانی می‌طلبد
کد خبر: 3907822
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

مقابله با ماهیت فرهنگی مواد مخدر عزم همگانی می‌طلبد

امام جمعه سیمرغ با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر تنها با اقدامات انتظامی و امنیتی میسر نیست، اظهار کرد: با توجه به ماهیت فرهنگی این پدیده شوم همه ارکان جامعه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

مقابله با ماهیت فرهنگی مواد مخدر عزم همگانی می‌طلبدبه گزارش ایکنا از مازندران امام جمعه سیمرغ امروز دهم تیرماه در جمع خبرنگاران، مواد مخدر را بحران جدی علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانست و گفت: از جمله آسیب‌های اجتماعی که ریشه و منشأ فراوانی از آسیب‌هاست موادمخدر است.
وی افزود: امروز پدیده اعتیاد به مواد مخدر و دارو‌های روان‌گردان و گسترش آن در جامعه به ویژه در میان جوانان یکی از معضلات و مشکلات پیچیده اجتماعی در کشور است.
یوسفی نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های رفتاری افراد را آسیب اجتماعی دانست و تصریح کرد: نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، رفاه اقتصادی خانواده، فقر مادی خانواده، عوامل فرهنگی و تربیتی، بیکاری و وسوسه درآمد‌های کلان، ستیزه والدین و اختلاف زناشویی و نزاع بین پدر و مادر، انتخاب رفیق بد و مصاحبت با آن از جمله علل و عوامل زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی است.
وی افزود: مواد مخدر یکی از بلایای عصر حاضر بوده و به عنوان یکی از بحران‌های قرن بیست و یکم معرفی شده و با گذشت بیش از یک قرن از مبارزه جهانی با مواد مخدر شواهد بیانگر این واقعیت است که به دلیل عدم رویکرد متوازن در ابعاد مختلف مبارزه با عرضه و کاهش تقاضای مواد در عموم کشور‌ها همواره شاهد رشد و گسترش بروز و شیوع مصرف مواد مخدر و محرک و مواد توهم‌زا بوده‌ایم.
امام جمعه سیمرغ ادامه داد: مواد مخدر بحران جدی علیه سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که بنیان خانواده را می‌سوزاند. بزرگ و کوچک را درگیر می‌کند، زن و مرد، دانش‌آموز و دانشجو، کارمند و بازاری نمی‌شناسد و هرکس را که در این لجنزار دچار شود در خود می‌بلعدد و بازگشتش همتی فولادین و اراده‌ای آهنین می‌خواهد.
وی دیگر پیامد اعتیاد را ناکارآمد کردن نیروی انسانی جوان و فعال کشور و تنزل سطح سلامت و بهداشت روانی و اجتماعی کشورکه مانع مهمی در راه توسعه پایدار و همه جانبه کشور محسوب می‌شود دانست و تصریح کرد: مقابله و مبارزه با مواد مخدر تنها با اقدامات انتظامی و امنیتی میسر نیست، با توجه به ماهیت فرهنگی این پدیده شوم همه ارکان جامعه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
وی مبارزه ریشه‌ای، آموزش‌های عمومی، تقویت سازمان اجتماعی برای پاکسازی مناطق آلوده و آسیب‌زا، ساماندهی معتادان متجاهر، کاهش دسترسی به مواد مخدر، ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، تهیه و گسترش امکانات ورزشی و سرمایه‌گذاری دارای هدف و جهت در ورزش، فعال کردن حوزه مشارکت مردمی و برخورد قاطع و همه جانبه با قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر را از جمله راه‌کار‌ها برای کاهش آسیب‌های مواد مخدر و اعتیاد اعلام کرد.
وی در پایان خواستار تشکیل شورای مبارزه با آسیب اجتماعی و حمایت واقعی از این شورا و مشارکت و نقش‌آفرینی همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها و مردم در امر مهم و حیاتی مبارزه با مواد مخدر شد.

انتهای پیام
captcha