راه خدمت به امام رضا(ع) چیست؟
کد خبر: 3907775
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

راه خدمت به امام رضا(ع) چیست؟

مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی گفت: یک راه خدمت به اهل بیت(ع) از جمله امام رضا(ع)، دوری از خرافات، عقل‌مداری و عقل‌گرایی است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی، 9 تیرماه در ویژه‌برنامه دهه کرامت در حرم مطهر امامزاده صالح(ع) ضمن گرامیداشت ایام ولادت امام رضا(ع) طی سخنانی، بیان کرد: از راه‌های خدمت به امامان، آموختن معارف و علوم دین، مراجعه به قرآن کریم و نهج‌البلاغه است.

وی ادامه داد: یک راه دیگر خدمت به اهل بیت(ع) از جمله امام رضا(ع)، دوری از خرافات، عقل‌مداری و عقل‌گرایی است؛ چنانچه امام رئوف فرمود «لَا يُعْبَاُ بِاَهْلِ الدِّينِ مِمَّنْ لَا عَقْلَ لَه» یعنی انسان دین‌داری که عقل ندارد قابل اعتنا نیست.

مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی با توصیه به خواندن کتاب فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام(ص) تألیف آیت‌الله سبحانی که به فهرستی از خرافات زمان جاهلیت و چگونگی مبارزه پیامبر(ص) با آن‌ها اشاره دارد، بیان کرد: جهل مقابل عقل است؛ به تعبیر نهج‌البلاغه دین آمده تا عقل را شکوفا کند «يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ»، و به تعبیر زیارت اربعین یعنی مردم را از جهل به سوی عقل رهنمون کند «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ».

لطفی‌زاده با بیان اینکه حضرت زهرای مرضیه(س) می‌فرمایند که محبت سه چیز از دنیای شما در قلب من است، از جمله تلاوت قرآن کریم، اظهار کرد: انس با قرآن کریم را جدی بگیریم و کاری نکنیم که به تعبیر این کتاب آسمانی، روز قیامت پیامبر اعظم(ص) از ما شکایت کنند که کتاب خدا نزدمان مهجور بود «يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هٰذَا القُرآنَ مَهجورًا».

مبلغ و پژوهشگر علوم حوزوی گفت: حیف نیست، جرج جرداق مسیحی 200 بار نهج‌البلاغه را خوانده باشد، ابن ابی الحدید معتزلی، در طول 50 سال، هزار بار یک خطبه را بخواند و هر بار بگوید نکته جدید دریافتم، آن وقت ما به عنوان یک شیعه یک بار هم نهج‌البلاغه را نخوانده باشیم؟ ترجمه مرحوم دشتی و شرح آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی با نام «پیام امیرالمؤمنین علی(ع)» دو ترجمه و شرح همه‌فهم و آسان و در دسترس هستند که می‌توان با خواندن این کتب از معارف نهج‌البلاغه بهره برد.

وی بیان کرد: امام رضا(ع) در سخنی فرمودند «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا؛ خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای را که امر ما را زنده کند»؛ از ایشان سؤال شد امر شما چگونه زنده می‌شود که پاسخ فرمودند علوم ما را بیاموزد و به دیگران یاد دهد. امروز از فرصت فضای مجازی باید استفاده کرد و هر کس در حد توان و نیاز آموخته‎‌های مفیدش را با بستگان و دوستان به اشتراک بگذارد.
انتهای پیام
captcha