توضیحات ابتکار درباره مصاحبه‌اش پیرامون مالکیت پدر بر فرزند
کد خبر: 3907673
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
در واکنش به اظهارات آیت‌الله فاضل‌لنکرانی مطرح شد؛

توضیحات ابتکار درباره مصاحبه‌اش پیرامون مالکیت پدر بر فرزند

چند روز قبل، اظهارات آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در درس خارج خود با عنوان «نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند» در خبرگزاری‌ها از جمله ایکنا منتشر شده بود که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز جوابیه‌ای در این خصوص صادر کرد.

پاسخ معصومه ابتکار به اظهارات آیت‌الله فاضل لنکرانی در مورد مالکیت پدر بر فرزندبه گزارش ایکنا، اظهارات آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در درس خارج خود با عنوان «نقدی بر شبهه مالکیت پدر بر فرزند» دو روز پیش، هفتم تیرماه، در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این اظهارات با ادله فقهی، مطالب مطرح شده از سوی خانم معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص بحث مالکیت پدر بر فرزند را رد کرده بود.
 
پس از انتشار این خبر، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با ارسال جوابیه‌ای به آن واکنش نشان داد که در بخشی از آن آمده است: 
 
نظر به انتشار برداشت‌های مختلف از مصاحبه معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با خبرنگاری در موضوع قتل دختر به دست پدر، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی در حاشیه درس خارج از فقه خود نسبت به نقل قول‌های منتشره از این مصاحبه واکنش نشان دادند، در حالی که مانند صدها مورد اخبار منتشره در کشور، این خبر نیز در تنظیم دقت لازم را نداشته و البته پس از اطلاع روابط عمومی معاونت نسبت به اصلاح آن از سوی خبرگزاری اقدام شد.
 
متأسفانه جناب آقای لنکرانی قبل از بررسی لازم، این موضوع را مطرح و رسانه‌ای کرده‌اند، در حالی که جمله منتسب به خانم ابتکار تلفیقی از سوال خبرنگار و پاسخ ایشان بوده و معاون رئیس جمهور در دفاع قاطع از قرآن کریم پاسخ داده است؛ یعنی تعبیر به کار رفته در سؤال خبرنگار بوده و انتساب آن به معاون رئیس جمهور، نادرست بوده است.
 
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همواره تلاش داشته در مواضع و سیاست‌های خود در عرصه دین و مذهب، از پشتوانه مطالعات حوزوی برخوردار باشد و به عنوان مثال یکی از این تلاش‌ها، برگزاری ۸ نشست تخصصی در نیمه دوم سال ۹۸ و ماه‌های آغازین سال ۹۹ با اندیشمندان حوزوی در موضوعات مختلف فقهی و حقوقی با همکاری دانشگاه مفید است که اخبار و گزارش کامل این جلسات در سایت معاونت منتشر شده است. علاوه بر این، برای تمام لوایح نیز اسناد پشتیبان فقه و حقوقی در تعامل با حوزه و دانشگاه تهیه می‌شود. بنابراین اظهارنظرهای معاونت با پشتوانه اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.
 
در مصاحبه مورد بحث نیز خانم ابتکار بر فقدان چنین تعابیری در قرآن کریم تأکید کرد تا زمینه اصلاح برخی قوانینی که سبب بدبینی به آیین آسمانی اسلام در میان مردم می‌شود و در فجایعی مانند قتل رومینا به دست پدر مورد سوء استفاده بدخواهان قرار می‌گیرد، فراهم شود. این وظیفه حوزه و دانشگاه است تا نظریه‌هایی که بر تعالیم اسلام و قرآن مجید استوار است را احیا کنند و مردم در پرتو نگرش مترقی فقه پویا، از بهترین حقوق انسانی برخوردار باشند. در پایان، ضمن انتشار فایل صوتی مصاحبه مورد نظر و متن مکتوب آن امید دارد اینگونه موارد سبب روشنگری و تقویت فضای گفت‌وگو باشد، نه اینکه به اتهام‌زنی علیه آن معاونت و سیاسی کردن مبحث بینجامد.

متن مصاحبه

 خبرنگار: در مورد مجازات پدر در برابر جرم قتل فرزند چه پیشنهادی مطرح می‌کنید؟
 
ابتکار: پیشنهادی که هست، قوانین مربوط به مجازات را اصلاح کنیم، به نحوی که پدر اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای مانند رومینا افتاد، با مجازات شدیدتری مواجه باشد. این پیشنهاد را داده‌ایم، روی آن کار کارشناسی انجام شده است و فعلاً بین مجلس و دولت قرار دارد تا به کمیسیون لوایح برود و مورد بررسی قرار گیرد.
 
خبرنگار: علما و مردان قانون به استناد آیات قرآن می‌گویند که پدر مالک فرزند است، آیا قصد تعامل و مذاکره با علما دارید؟
 
ابتکار: نه اصلا، اینها برداشت فقهی است. آیات قرآن نیست. بله ما تعامل داریم و نشست‌های مختلفی را داشته‌ایم، هشت نشست فقهی سال گذشته در قم داشتیم و اوایل امسال و این نشست‌ها ادامه دارد و مسائل حقوقی و فقهی زنان را به طور جامع دنبال می‌کنیم.
 
خبرنگار: ما باید از این به بعد منتظر باشیم که اگر پدری دخترش یا هر کدام از فرزندانش را کشت، مشمول مجازات سنگین‌تری باشد؟
 
ابتکار: ان‌شاءالله که دیگر چنین اتفاقی نیفتد.
انتهای پیام
captcha