شناخت سیره حضرت معصومه(س) در ویژه‌نامه اینترنتی «در سایه کریمه»
کد خبر: 3906475
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

شناخت سیره حضرت معصومه(س) در ویژه‌نامه اینترنتی «در سایه کریمه»

در آستانه آغاز ماه ذی‌القعده، ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و با هدف آشنایی با سیره و سبک زندگی حضرت معصومه(س) ویژه‌نامه اینترنتی «در سایه کریمه» منتشر شد.

به گزارش ایکنا، آغاز ماه ذی‌القعده برای حضرت کاظم و حضرت رضا(ع) و همچنین دودمان نبوت، پیام‌آور شادی و پایان یک انتظار طولانی است. زیرا حضرت نجمه(س)، فرزندی جز حضرت رضا(ع) نداشت و مدت‌ها پس از ایشان صاحب فرزندی نشد. حضرت رضا(ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری و حضرت معصومه(س) در سال ۱۷۳، یعنی با ۲۵ سال فاصله متولد شد. امام صادق(ع) نیز به ولادت چنین بانویی بشارت داده بودند.
 
ولادت حضرت معصومه(س) فرصت مناسبی برای تبیین گوشه‌ای از مقام و جایگاه زن در مکتب اسلام است. چراکه در طول تاریخ و در تمدن‌های گوناگون زنان تحولات فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند.

حال در آستانه آغاز ماه ذی‌القعده و ولادت باسعادت حضرت فاطمه معصومه(س)، ویژه‌نامه اینترنتی «در سایه کریمه» با هدف آشنایی با سیره و سبک زندگی حضرت معصومه(س) در پایگاه اینترنتی حوزه‌نت، منتشر شد.

این ویژه‌نامه که به همت پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی جمع‌آوری شده است، در ۱۵ بخش اصلی و بیش از ۱۲۰ مطلب شامل «زندگانی حضرت فاطمه معصومه(س)، تاریخچه هجرت حضرت معصومه(س)، جایگاه معنوی حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت معصومه(س) در کلام و سیره بزرگان، کتابشناسی حضرت معصومه(س) و ... در دسترس کاربران قرار دارد.

در ابتدای این ویژه‌نامه می‌خوانیم: «حضرت معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می‌گفتند. آغاز ماه ذی القعده برای حضرت کاظم و حضرت رضا(ع) و دودمان نبوت پیام‌آور شادی و پایان‌بخش انتظاری عمیق و شورآفرین بود؛ زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا(ع) نداشت و مدت‌ها پس از حضرت رضا(ع) نیز دارای فرزندی نشده بود. از آنجا که سال ولادت حضرت رضا(ع) ۱۴۸ هجری قمری و سال ولادت حضرت معصومه(س) ۱۷۳ قمری است و بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بود و از طرفی امام صادق(ع) ولادت چنان دختری را مژده داده بود، خاندان پیامبر(ص) بی‌صبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه(س) بودند. آن حضرت در ۲۸ سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری به جوار رحمت حق شتافت.

جهت بهره‌مندی از این مطالب بر روی ویژه‌نامه سایه کریمه که به مناسبت میلاد حضرت معصوم(س)، منتشره شده است کلیک کنید.
انتهای پیام
captcha