تلاش امارات برای تحکیم آپارتاید اسرائیل
کد خبر: 3905742
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

تلاش امارات برای تحکیم آپارتاید اسرائیل

اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در الحاق بخش‌های جدیدی از کرانه باختری رود اردن درحالی رخ می‌دهد که برخی دولت‌های عربی عادی‌سازی روابط را با این رژیم در دستور کار دارند؛‌ در این میان نقش امارات در تغییر دیدگاه عربی در قبال اشغالگران به قدری پررنگ شده که بی‌شک این فرصت را برای تل‌آویو فراهم می‌کند تا طرح‌های خود را در راستای محکم‌تر شدن پایه‌های حکومت آپارتایدی به اجرا بگذارد.

به گزارش ایکنا؛ تلاش‌های تل‌آویو برای الحاق بخش‌های جدیدی از کرانه باختری رود اردن و سرزمین فلسطین بیش از هر چیز دیگری نشان از انفعال دولت‌های عربی منطقه خاورمیانه در دفاع از حقوق ملت فلسطین دارد.

این زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی در حالی رخ می‌دهد که برخی از دولت‌های عربی منطقه تلاش دارند عادی‌سازی روابط با این رژیم را که پیش از این به صورت مخفیانه یا در زمینه‌هایی مانند مسائل فرهنگی بود، حالا به صورت علنی و به نوعی با به رسمیت شناختن این رژیم، پیش ببرند. امارات متحده عربی آخرین موردی است که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید

جمال جمعه، از جمله فعالان حقوق فلسطینی‌ها است که از زمان انتفاضه اول، به فعالیت‌ در این زمینه پرداخته‌ است. جمعه از سال 2002 هماهنگ‌كننده کمپین دیوار ضد آپارتاید فلسطین (Palestinian Grassroots Anti-Apartheid Wall Campaign) و از سال 2012 هماهنگ‌کننده ائتلاف دفاع سرزمینی(Land Defense Coalition) ـ شبکه‌ای از جنبش‌های مردمی فلسطین ـ است. وی از جمله افرادی است که در چندین کنفرانس در زمینه جامعه مدنی و جلسات سازمان ملل حضور داشته و در آنها در مورد فلسطین و دیوار آپارتاید صحبت کرده است. مقالات و مصاحبه‌های او به طور گسترده منتشر و به چند زبان ترجمه شده است. جمعه در یادداشتی که در وب‌سایت میدل ایست آی(Middle East Eye) منتشر شده،‌ از تصمیم اخیر دولت امارات انتقاد کرده است و می‌نویسد:

«امروز و به عنوان یک فلسطینی‌، با یک برنامه‌ریزی منظم روبرو هستیم تا انگیزه‌ ما برای مبارزه کور شود. آخرین مورد آن سرقت سرزمین گسترده‌ای است که رژیم اسرائیل قصد دارد با الحاق 30 درصد از کرانه باختری اشغالی آن را انجام دهد. تشدید تجاوز علیه حقوق فلسطینی‌ها در این مناطق و به صورت هدفمند از طریق تخریب منازل، سوزاندن اراضی کشاورزی و تصرف زمین‌ها نشانه مراحل نهایی پروژه «مهاجرت استعماری اسرائیل» برای پاک‌سازی قومی از این سرزمین‌ها و آماده‌سازی آن برای الحاق است. الحاق برنامه‌ریزی شده اسرائیل با محکومیت گسترده‌ای رو‌برو شد و کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار اقدامات مؤثر علیه آپارتاید قرن بیست و یکم اسرائیل برای اداره فلسطین از طریق توقف تمام روابط از جمله هماهنگی امنیتی با اسرائیل بودند.

در این میان، یوسف العتیبه، سفیر امارات در ایالات متحده، با نوشتن مقاله‌ای با عنوان «یا الحاق یا عادی‌سازی» در روزنامه اسرائیلی یدیعوت اخرونوت(Yediot Ahronot) قدم بی‌سابقه‌ای در نقض اجماع دیرینه فلسطین و عرب در برابر عادی‌سازی با رژیم اسرائیل برداشته است. گفته می‌شود که این مقاله برای جلب توجه ساکنان سرزمین‌های اشغالی در برابر الحاق، نوشته شده است. اما آیا العتیبه واقعاً اعتقاد داشت که اسرائیلی‌ها به خیابان‌ها می‌روند تا از رژیم خود بخواهند روند الحاق را متوقف کند؟ بعید است. بنابراین هدف واقعی این مقاله چیست؟

به نظر می‌رسد سفیر امارات در ایالات متحده با نگاه به رژیم اسرائیل به عنوان فرصت و نه دشمن، نگران است که این الحاق باعث ایجاد مقاومت فلسطین و به واکنش عربی علیه عادی‌سازی با اسرائیل منجر شود. این باعث می‌شود تلاش‌های بلند‌مدت امارات، که چند سال پیش از سوی اینترسِپت(The Intercept) ـ انتشاراتی آنلاین که در فوریه ۲۰۱۴ توسط مؤسسه خبری فِرست-لوک-مدیا(First Look Media) در آمریکا تأسیس شده است ـ برای ایجاد اتحادی ضد ایرانی با اسرائیل، آمریکا، عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس شکل بگیرد؛ بی‌نتیجه واقع شود.

بنا بر گزارش‌ها، مقاله العتیبه با حمایت افراد نزدیک به اسرائیل از جمله هیئم صبان(Haim Saban)، تاجر اسرائیلی ـ‌ آمریکایی نوشته شده است. با توجه به ارتباط نزدیک العتیبه با کوشنر،‌ مشاور دونالد ترامپ در امور خاورمیانه می‌توان گفت که این نظرات مورد حمایت دولت ترامپ بوده است. به نظر می‌رسد این مقاله بخشی از تلاشی هماهنگ برای حمایت از پروژه عادی‌سازی اما در عین حال ناصحیح عربستان سعودی، امارات و تعدادی دیگر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد و در مخالفت آشکار با اصول تاریخی اتحادیه عرب و بسیاری از کشورهای عربی.

رژیم اسرائیل در سال 1948 با بیرون راندن اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها از وطن خود تأسیس شد. اسرائیل همچنان به تجاوز و بیرون راندن فلسطینی‌ها و مناسب‌سازی سرزمین آنها برای خود ادامه می‌دهد و بر سیستم سرکوب سه بخشی استوار است: به مهاجرت واداشتن، آپارتاید و اشغالگری. فلسطینی‌ها هرگونه توافق با چنین رژیمی را به عنوان یک «کشور عادی» که با آنها روابط و همکاری برقرار شود، رد می‌کنند. با این حال، برای سفیر امارات، اسرائیل فرصت است نه کشوری که استعمار و آپارتاید را عملی کرده و خود را بالاتر از قوانین بین‌المللی قرار می‌دهد.

تلاش‌های امارات برای عادی سازی آپارتاید اسرائیل

العتیبه، امارات متحده عربی را بانی تعامل و کاهش درگیری در منطقه توصیف می‌کند. باید پرسید «امارات متحده عربی از کدام صلح حمایت می‌کند؟ آیا این صلح در یمن به عنوان جایی که امارات متحده عربی به شدت در نابودی، تجزیه و فقر این کشور دخالت دارد، تعبیر می‌شود؟ یا در لیبی،‌ که امارات متحده با دخالت نظامی به ویرانی این کشور دامن زده است؟».

از نظر مبارزه برای صلح و عدالت در فلسطین، باید گفت امارات متحده عربی تلاش‌هایی را در راستای عادی‌سازی و تحکیم آپارتاید به ثمر رسانده است. اگر به زعم العتیبه، اسرائیل پروژه الحاق خود را متوقف كند، پیشنهاد عادی‌سازی روابط را می‌دهد و این واقعیت را تأیید می‌كند كه الحاق قریب‌الوقوع به احتمال زیاد به افزایش ظلم و ستم بر مردم فلسطین منجر می‌شود. در واقع او سیاست تهدید و تحبیب را پیشنهاد می‌کند، زیرا روابط ابوظبی و تل‌آویو قبلاً به روش‌های مختلف عادی شده بود.

در ماه فوریه، امارات متحده عربی به تلاش‌های رژیم اسرائیل برای پاک کردن موارد نقض حقوق فلسطینیان با استقبال گرم از یک تیم اسرائیلی برای پیوستن به تور دوچرخه‌سواری امارات کمک کرد. سال گذشته، اسرائیل دعوت دبی را برای حضور در نمایشگاه 2020 را پذیرفت. سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز روابط خود را با اسرائیل تقویت کرده‌اند، از جمله بحرین که در ماه ژوئن سال 2019 میزبان کنفرانس اقتصادی وابسته به «برنامه صلح» ایالات متحده و عمان بود که از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سال 2018 استقبال کرد.

مقاله و سیاست العتیبه نشان دهنده خشم و مخالفت است. عادی‌سازی آپارتاید هرگز قابل تحمل نیست. با این حال، به عنوان یک فلسطینی، اطمینان داریم که ارزش‌های آزادی، عدالت و برابری سرانجام بر اتحاد رژیم‌هایی که به جنگ‌، نژادپرستی و نقض حقوق بشر دامن می‌زنند غلبه خواهد کرد. ما به قدرت مردم جهان اعتقاد داریم، از خیابان‌های کشورهای عربی گرفته تا قلب امپراتوری ایالات متحده. امروز و در میان تظاهرات رو به رشد  در ایالات متحده و سایر نقاط جهان، حاکمانی که حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، روی زمین لرزان ایستاده‌اند. مردم در جهان عرب و در سطح جهانی ارزش مبارزات مشترک ما را درک می‌کنند.

العتیبه‌های این جهان بیش از هر چیز به ما یک پیام می‌دهند: فلسطین یک مورد برای حقوق بشر در عصر مدرن است و ما در کنار هم می‌توانیم به طور مؤثری از کرامت انسانی دفاع کنیم».

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha