تحریم چین از سوی ترامپ در پی سرکوب مسلمانان اویغور
کد خبر: 3905491
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
وقتی آمریکا مدعی دفاع از حقوق بشر می‌شود؛

تحریم چین از سوی ترامپ در پی سرکوب مسلمانان اویغور

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا مصوبه کنگره را که خواهان تحریم چین به دلیل «نقض حقوق بشر و سرکوب مسلمانان اویغور در استان سین‌کیانگ» بود، امضا کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از یورونیوز، این لایحه که به اتفاق آرا به تصویب کنگره ایالات متحده رسیده است آنهایی را که در «سرکوب مسلمانان استان سین‌کیانگ چین» نقش داشته‌اند مشمول مجازات و تحریم می‌داند.

مقامات دولت آمریکا می‌گویند با این اقدام پیام روشن و واضحی به چین در خصوص حقوق بشر می‌فرستند. سازمان ملل متحد تخمین می‌زند بیش از یک میلیون مسلمان در اردوگاه‌های سین کیانگ چین بازداشت شده‌اند.

دونالد ترامپ در این باره گفت: از آنجایی که برخی از بخش‌های این لایحه ممکن است اختیارات او را به عنوان رئيس جمهور در پیگیری دیپلماسی محدود کند، او این لایحه را تنها در سطح مشورتی و نه اجباری در نظر می‌گیرد.

ترامپ برخلاف رویه معمول برای اعلام امضای این لایحه مراسمی برگزار نکرد و کاخ سفید تنها به انتشار خبر آن بسنده کرد. این اتفاق در حالی رخ داده که به نقل از روزنامه‌های آمریکایی در بخش‌هایی از کتاب در حال چاپ جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا از همتای چینی خود خواسته بود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به او کمک کند.

از دیگر بخش‌های کتاب جان بولتون این است که ترامپ در حاشیه نشست اجلاس گروه ۲۰ در ژوئن ۲۰۱۹ در دیدار خود با رئیس‌جمهور چین، به شی جین پینگ گفته است اقدام چین در خرید محصولات کشاورزی از کشاورزهای آمریکایی می‌تواند روی نتیجه انتخابات اثرگذار باشد.

دونالد ترامپ در حالی مصوبه تحریم چین به دلیل سرکوب اویغورها و نقض حقوق بشر را امضا کرده است که این روزها آمریکا شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز به دلیل نقض حقوق سیاه‌پوستان بوده و دولت آمریکا با سیاست‌های عوام فریبانه تنها مدعی دفاع از حقوق بشر است.

انتهای پیام
captcha