امام(ره) پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خودساخته بود
کد خبر: 3902474
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
نماینده مقام معظم رهبری در هند:

امام(ره) پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خودساخته بود

نماینده رهبر معظم انقلاب در هند با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) شخصیتی جامع‌الاطراف داشت و عالمی عالیقدر به شمار می‌آمد، گفت: امام راحل پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خود را ساخته و گام‌های بلندی در خودسازی برداشته بود و شخصیتی تربیت‌یافته داشت.

امام خمینی معادلات جهانی را بر هم زدحجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار کرد: طی سال‌های گذشته مراسم‌ بزرگی برای بزرگداشت امام(ره) در شهرهای مختلف و ایالت‌های گوناگون هند برگزار می‌شد و به خاطر علاقه‌ای که مردم این کشور به امام دارند، با برپایی مراسم به ایشان ابراز ارادت می‌کردند.

وی افزود: امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری مراسم میسر نیست و قرنطینه فرصتی را فراهم کرد که علمای عالیقدر و مؤسسات دینی از فضای مجازی استفاده و درباره شخصیت تأثیرگذار امام خمینی روشنگری کنند. امام یک شخصیت جامع‌الاطراف داشت. وی مرجع دینی، فقیه، عالم، فیلسوف و عارف بود. امام پیش از اینکه سیاستمدار باشد، خود را ساخته و گام‌های بلندی در خودسازی برداشته بود و شخصیتی تربیت‌یافته داشت.

نماینده ولی فقیه در هند تأکید کرد: امام با هوشمندی انقلابی را ایجاد کرد که معادلات جهانی را تحت تأثیر قرار داد. پیش از انقلاب ایران، کشورهای جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بودند. امام خمینی(ره) با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی توانست انقلابی را بدون اتکا به دولت‌های شرقی و غربی ایجاد کند که متکی به اسلام و مردم بود. در واقع از یک طرف این انقلاب براساس شریعت اسلامی و از طرف دیگر متکی به آرای مردم بود و امام به مردم‌سالاری دینی اعتقاد داشت.

وی ادامه داد: حکومتی براساس انتخابات شکل گرفت و در طول 40 سال پس از انقلاب، انتخابات برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به مجلس خبرگان، شورای شهر، ریاست جمهوری و مجلس اشاره کرد. اصل نظام جمهوری اسلامی براساس رأی مردم و رفراندوم عمومی شکل گرفت.

مهدوی‌پور افزود: بینش امام خمینی(ره) براساس اسلام واقعی بود، نه براساس اسلام افراط‌گرایی و تکفیری و نه آنچه طالبان و ... تبلیغ می‌کنند. این اسلام با اتکا به آرای مردم و براساس قوانین اسلامی است. همچنین، امام زندگی زاهدانه و ساده‌ای داشت. محل حکومت ایشان حسینیه بود و هر روز با مردم و اقشار مختلف دیدار می‌کرد. منزل امام یک خانه استیجاری بود. در واقع امام با چنین شرایطی حکومت مردمی و اسلامی را ایجاد کرد.

وی گفت: براساس همین ویژگی‌ها دولت آمریکا و کشورهای دیگر نمی‌توانستند تحمل کنند که یک انقلاب، الگوی مردم جهان باشد و متکی بر غرب و شرق نباشد. به همین سبب از روز اول مقابل آن ایستادند و توطئه کردند، ولی در طول 40 سال همان راهی که امام پایه‌ریزی کرده بود ادامه یافت.

مهدوی‌پور یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران تا امروز توانسته است که براساس اقتصاد و فرهنگ مقاومتی روی پای خود بایستد. شخصیت امام، استثنایی بود و در طول قرون گذشته چنین شخصیتی در جهان اسلام با این جامعیت دیده نشده است. همچنین امام شجاعت و بینش وسیعی داشت که به مردم ایران نیز شهامت داد. همین امر سبب شد که مردم در برابر قدرت‌های بزرگ بایستند و راه امام به این شکل ادامه یافت. پرچمی که امام برافراشت، شریعت و احکام اسلام را زنده کرد و برای نخستین بار حکومتی براساس احکام اسلامی پایه‌ریزی شد.

نماینده رهبری در هند گفت: امام قطعاً می‌تواند الگوی بزرگی دینداری، ‌فداکاری و سیاستمداری باشد. کسی که سیاستمدار باشد و دنیا را تکان دهد و از سویی اهل تقوا و عدالت باشد، بسیار کم‌نظیر است. امام از ائمه الگو گرفت و مکتب اهل بیت را زنده کرد.

گفت‌وگو: آزاده غلامی

انتهای پیام
captcha