هزینه کرد بودجه نمایشگاه کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها
کد خبر: 3892428
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳

هزینه کرد بودجه نمایشگاه کتاب برای تجهیز کتابخانه‌ها

مدیر انتشارات ققنوس می‌گوید: خسارات وارده به نشر بالاست و ناشران را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از تسنیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته خسارات وارد آمده به حوزه صنعت چاپ   نشر،  فرهنگ و رسانه کشور در پی شیوع ویروسی از خانواده آنفولانزا یعنی کووید 19 در کشور را بیش از 900 میلیارد  تومان عنوان کرده است.

 در این میان سهم صنعت نشر بالغ بر 400 میلیون تومان تخمین زده شده است، کاهش فروش 90 درصدی کتاب و تعطیلی کتابفروشی‌ها در دو ماهی که انتظار می‌رفت به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ناشران بتوانند برداشت اقتصادی خود را از تلاش یک سال گذشته انجام دهند، موجب شده است که بسیاری از  فعالان این صنف در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

این موضوع فقط به ناشران کوچک منتهی نمی‌شود، به بسیاری از ناشران بزرگ نیز در دو ماه گذشته خسارات بسیاری وارد آمده است. چرا که معمولا اردیبهشت ماه زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، ناشران نسبت به دیگر ایام سال  به لحاظ اقتصادی دست پری دارند، به همین جهت عمده چک‌هایی که در صنعت نشر جابه جا می‌شود، برای همین ماه است. اما حالا با تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها و غیره مشکلات بسیاری سر راهشان قرار گرفته است، از انبار شدن کتاب‌ها در انبارها و هزینه‌های انبارداری که به گردن ناشر افتاده است تا برگشت چک‌ها و ...

 در این میان راه حل‌های مختلفی برای  جبران خسارت نشر مطرح می‌شود، از جمله پرداخت یارانه نمایشگاه کتاب بین ناشران، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بخشودگی هزینه های آب و برق و بیمه ناشران و ....

امیرحسین زادگان مدیر انتشارات ققنوس درباره خسارات وارده به نشر و راهکارهای جبرانش می‌گوید: خسارات وارده به نشر مانند صنوف دیگر بالاست، فرقی هم نمی‌کند ناشر بزرگ باشید یا کوچک. اغلب ناشران در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار گرفته‌اند‌.

وی می‌گوید، با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی مخالف است، چرا که استقبالی از آن نخواهد شد. بنابراین بهتر است نمایشگاه کتاب تهران برای سال جاری لغو شود. اگر قرار باشد آبان هم برگزار شود باید از خرداد مقدمات را فراهم کرد که با وضعیت موجود امکان پذیر نیست.

مدیر پخش ققنوس درباره جبران خسارات نشر نیز می‌گوید: به نظر من بهترین اقدام اختصاص بودجه نمایشگاه کتاب برای خرید کتاب جهت تجهیز کتابخانه‌های کشور است،  برخی کتابخانه‌ها هستند که سالهاست کتاب جدید به آنها تزریق نشده است.

در روزهای گذشته که بحث برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح شده است، ناشران دیگری نیز با آن مخالف بودند. افشین شحنه تبار مدیر انتشارات شمع و مه در این زمینه می‌گوید: ما موفق نخواهیم شد چون زیر ساخت لازم را نداریم، بالغ بر 70 درصد ناشران ما به شیوه‌های سنتی عمل می‌کنند. بنابراین بهتر است از برگزاری نمایشگاه چشم پوشی کنیم.

انتهای پیام
captcha