تولیدات هنری معلولان، فرصتی برای ترویج هویت ایرانی اسلامی
کد خبر: 3861869
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳

تولیدات هنری معلولان، فرصتی برای ترویج هویت ایرانی اسلامی

گروه اجتماعی ــ امروزه با توجه به آسیب‌های فرهنگی صنایع دستی وارداتی ضرورت دارد تا با جهت‌دار کردن و تشویق و حمایت معلولان هنرمند، بتوانیم آثاری هنری فاخر بر اساس هویت ایرانی اسلامی تولید کنیم که قابلیت عرضه در بازار را داشته باشد.

تولیدات هنری معلولان، فرصتی برای ترویج هویت ایرانی اسلامیبه گزارش ایکنا از مازندران، مراسم روز معلولان امروز 13 آذرماه با حضور جمعی از معلولان استان مازندران در سالن هلال احمر ساری برگزار شد.
در این مراسم که با اجرای برنامه‌های مختلف شاد و متنوع همراه بود همه مدعوان و میهمانان به شادی پرداختند.
در این مراسم در حالیکه سالن پر از جمعیت بود در ورودی سالن به صورت اتفاقی، جمعی از ناشنوایان گردهم آمده بودند و بحث و گفتمانشان داغ بود؛ و در وسط سالن ورودی با عکس امام خمینی (ره) از قول ایشان نوشته بود؛ احترام به معلولان احترام به پیامبر اکرم(ص) است.
در گوشه سمت راست ورودی سالن نیز میزی از دست‌ساخته‌های معلولان از شهرستان‌های مختلف چیده شده بود و سالن همجوار هم غرفه «اوتیسم» و ۵۰ متر هم نمایشگاهی از تابلو‌های نقاشی ایستاده به نمایش گذاشته شده بود.
آثار این معلولان از جذابیت، زیبایی و ابتکار خاصی برخوردار بود، اما آنچه که در این مراسم، جای یک اقدامی که از هنر ایرانی اسلامی که این معلولان به تصویر کشیده بودند، حمایت شود، خالی بود.
دعوت از خیرین و دست‌اندرکاران هنر‌های تجسمی و صنایع دستی استان مازندران و بازدید آن‌ها از این نمایشگاه اقدامی خوبی بود که می‌توانست برای دریافت سفارش این تولیدات هنری جهت ارتقای توانمندی شغلی در بین این اقشار آسیب‌پذیر سودمند باشد.
ناگفته پیدا است با توجه به روحیه آسیب‌پذیری معلولان، تدبیری برای تولید انبوه و فروش آثار هنری آن‌ها علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی، برای افزایش امید به زندگی و احساس مفید و موثر کردن معلولان، بسیار تاثیرگذار است.
به گزارش ایکنا استان مازندران از این دست معلول هنرمند کم ندارد و بسیاری از آن‌ها در گوشه کنار این استان پهناور وجود دارند، که هنوز شناخته شده نیستند. فقط همت می‌خواهد تا این اقشار را به جای دادن کمک هزینه‌ای که در این اوضاع متورم اقتصادی چندان پاسخگوی نیاز‌های این شهروندان نیست، در زمینه‌هایی که توانمندی دارند، تولیدات هنری‌شان را با ایجاد کارگاه کوچک درخانه‌شان رونق دهیم و برای بازار فروش آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
با توجه به اینکه امروزه شاهد انبوهی از صنایع دستی وارداتی در کشور هستیم که به نوعی اشاعه فرهنگ کشور تولیدکننده هم از میان این تولیدات رخ می‌دهد؛ بنابراین ضرورت دارد تا با جهت‌دار کردن و تشویق و حمایت معلولان هنرمند، بتوانیم آثاری هنری فاخر بر اساس هویت ایرانی اسلامی تولید کنیم که قابلیت عرضه در بازار را داشته باشد.

انتهای پیام
captcha