حقوق‌های نجومی؛ ناسازگار با مکتب اهل‌بیت(ع) / غفلت از تربیت مدیران اسلامی
کد خبر: 3858828
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

حقوق‌های نجومی؛ ناسازگار با مکتب اهل‌بیت(ع) / غفلت از تربیت مدیران اسلامی

گروه معارف- مدیر حوزه علمیه محمدیه قائم‌شهر، گفت: حقوق‌های نجومی نوعی تبعیض در جامعه و با مکتب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مسئول باید پرکارتر از همه و کم‌خرج‌تر از همه مردم باشد.»

حقوق‌های نجومی؛ ناسازگار با مکتب اهل‌بیت (ع) / غفلت از تربیت مدیران اسلامیحجت‌الاسلام مهدی خوبانی، مدیر حوزه علمیه محمدیه قائم‌شهر، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، درباره اهمیت ارائه یک الگوی تربیتی در جامعه، اظهار کرد: انسان‌ها به طور فطری به دنبال یک الگوی خوب هستند، خداوند هم بر این اساس انبیاء را به عنوان الگو معرفی کرده و در قرآن آمده است: «ما رسول خدا را برای شما الگوی خوبی قرار دادیم.»

وی با اشاره به اینکه، خیلی از افراد و جوانان در جامعه، رسول خدا را به عنوان الگوی خود قرار دادند، اما با معارف رسول خدا و اهل‌بیت به خوبی آشنا نشده‌اند، افزود: فرمایشات رسول خدا(ص) از جمله شاخص‌های تربیتی است که در کتاب‌های روایی آورده شده است، اما نیاز است با همت حوزه دانشگاه این مطالب دسته‌بندی و سیر تربیتی آن‌ها مشخص شود تا مردم با عمل به توصیه‌های تربیتی، اسوه بودن رسول خدا، برای‌شان محسوس و ملموس شود.

خوبانی با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی مساجد و علما در ارائه الگوی صحیح برای جامعه و جوانان، تصریح کرد: شهدا و جوانان پاک و مومنی که به درجات عالی رسیدند جوانانی بودند که رسول خدا و اهل‌بیت را الگو قرار دادند و سعی کردند رفتار و اعمال خودشان را مانند آن‌ها باشد.

وی با اشاره به کم‌توجهی به سیره پیامبر (ص) و نفوذ تفکرات غرب در جامعه، افزود: جذابیت‌های تفکرات غرب سبب شد مدارس به جای نشر فرهنگ اسلامی به دنبال نشر افکار غربی رفتند و حتی برخی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها هم در کشور مبتنی بر نظرات غرب شد و ناخواسته تبلیغ فرهنگ غرب را به همراه داشته است.
مدیر حوزه علمیه محمدیه قائم‌شهر با اشاره به اینکه، حقوق‌های نجومی برخی مسئولان نشانه تبعیض در جامعه است، گفت: در کدام فرهنگ اهل‌بیت آمده که مسئولان جامعه بیشتر از همه درآمد داشته باشند؟! اتفاقا برعکس. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «مسئول باید پرکارتر از همه و کم‌خرج‌تر از همه مردم باشد.»

وی ادامه داد: حقوق‌های نجومی نوعی تبعیض در جامعه و با مکتب اهل‌بیت(ع) سازگاری ندارد و به هیچ وجهی قابل توجیه و هضم در اذهان جامعه نیست.

خوبانی با تاکید بر تربیت مدیران برای اداره کشور، بیان کرد: تربیت مدیران خوب برای جامعه بسیار اهمیت دارد و یکی از ضعف‌های کشور ما این است که در این زمینه نیروسازی نمی‌کنیم در حالی‌که، نیروسازی مهمترین رکن پیشرفت کشور است و اگر می‌خواهیم آینده درخشان داشته باشیم باید مدیران بسیار خوبی تربیت کنیم؛ مدیرانی که جامعیت و تخصص و تلاش داشته و به دنبال منافع شخصی نباشند و به سبک مدیریت اسلامی آشنا باشند.

مدیران نامه امام به مالک اشتر برای فرمانداری مصر را بخوانند

وی افزود: حضرت علی(ع) زمانی که مالک اشتر را برای فرمانداری مصر می‌فرستد یک نامه مفصلی به ایشان می‌نویسد و مسائل مهم مدیریتی را بیان می‌کند. اگر مدیران ما بخواهند مدیر موفقی باشند باید این نامه را به تفصیل بخوانند.

خوبانی در تعریف مدیریت، بیان کرد: مدیریت هنر و مهارت است و باید به دنبال افرادی بود که اولا هنر مدیریت داشته باشند و سپس در آن‌ها مهارت مدیریت را ایجاد کرد. مدیریت کردن یک مجموعه یعنی به رشد و کمال رساندن آن مجموعه. این امر نیاز به کار و تلاش زیاد و برنامه‌ریزی و نظارت درست دارد.

مدیر حوزه علمیه محمدیه قائم‌شهر، تاکید کرد: کشور ما اسلامی است و باید با الگوی اسلامی مدیریت شود نه با مدل غربی. اگر مسئولین ما پرکار، دلسوز و به فکر مردم و جامعه باشند خیلی از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ و بی‌شک، مسئولینی که روزی چند ساعت سرکار می‌روند و به دنبال حقوق نجومی هستند نمی‌توانند در حل مشکلات جامعه موثر باشند.

خبرنگار/ فضه امری مله

انتهای پیام
captcha