فعالیت ۲۵ هزار کانون در مساجد کشور/ نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌های مساجد هستیم
کد خبر: 3857207
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

فعالیت ۲۵ هزار کانون در مساجد کشور/ نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌های مساجد هستیم

گروه فرهنگی ــ رئیس ستاد سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستیم چراکه هر کدام از مسئولان از نگاه خود و حیطه وظایف به مباحث فرهنگی نگاه می‌کنند و سند تحول می‌تواند افق نگاه‌ها را متناسب با اهداف سند هماهنگ و فعال کند.

فعالیت ۲۵ هزار کانون در مساجد کشور/ نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌های مساجد هستیمبه گزارش ایکنا از قزوین، یکصد و ششمین نشست شورای فرهنگی عمومی با ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، استاندار قزوین و مسئولان فرهنگی استان با محوریت فعالیت‌های مساجد در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين حبیب رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در این نشست اظهار کرد: از سال ۷۲ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد تأسیس شد تا به‌طور رسمی فرهنگ و هنر وارد مسجد شود، هرچند فعالیت آن با فراز و نشیب‌هایی روبرو بود اما از سال ۹۶ فعالیت آن انسجام بیشتری یافت.

وی افزود: بی‌شک قالب‌های فرهنگی و هنری به‌کاررفته در فضای مسجد متفاوت از دیگر قالب‌ها و متناسب با هویت و بنیان مسجد است لذا می‌تواند بستر خوبی را برای ارتباط نسل نوجوان و جوان با مسجد فراهم کند.

حجت‌الاسلام ارزانی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار کانون در کشور وجود دارد که از این تعداد ۳۶۱ کانون در قزوین در حال فعالیت است، گفت: سهم استان قزوین در این حوزه کم است و قابلیت افزایش کانون‌ها در آن وجود دارد چراکه تعداد مساجد استان بیشتر از این تعداد است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مساجد و تعدد نهادها و کانون‌های فعال در آن، مصوبات خوبی در راستای ایجاد همگرایی بیشتر در مساجد انجام شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستیم چراکه وجود رصدخانه فرهنگی بسیار مهم است.

این مسئول با اشاره به اینکه هر کدام از مسئولان از نگاه خود و حیطه وظایف به مباحث فرهنگی نگاه می‌کنند، گفت: سند تحول می‌تواند افق نگاه‌ها را متناسب با اهداف سند هماهنگ و فعال کند.

وی اضافه کرد: محوریت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نوجوانان و افراد زیر ۲۰ سال هستند، ازاین‌رو کانون‌ها باید بیشتر فعالیت‌ها و برنامه‌های متنوع خود را در این حوزه ارائه کنند.

حجت‌الاسلام ارزانی خاطرنشان کرد: امام جماعت در هر مسجدی مدیر آن مجموعه محسوب می‌شود و همه نهادها و کانون‌های فعال در سطح مسجد موظف هستند با امام جماعت هماهنگ شوند و نقش تسهیل گری را در برنامه‌های مختلف مرتبط با مسجد داشته باشند.

رئیس ستاد سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در پایان خاطرنشان کرد: زیست‌بوم مجازی کانون‌های مساجد تحت عنوان «بچه‌های مسجد» در حال فعالیت است که می‌تواند اطلاعات کامل اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و رصد فعالیت‌های آن را نشان دهد.

انتهای پیام
captcha