برگزاری مراسم عزاداری «سالکان کوی عشق» در اردبیل
کد خبر: 3851234
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷

برگزاری مراسم عزاداری «سالکان کوی عشق» در اردبیل

گروه فرهنگی- آئین تعزیه با عنوان سالکان کوی عشق همراه با معرفی کتاب و پژوهش‌های عاشورایی در اردبیل برگزار شد.

برگزاری مراسم عزاداری «سالکان کوی عشق» در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، آئین تعزیه با عنوان سالکان کوی عشق همراه با معرفی کتاب و پژوهش‌های عاشورایی با حضور مسئولان استانی و جمعی از پژوهشگران و نویسندگان کتاب‌های عاشورایی و جمعی از حسینیان اردبیل امروز، 28 مهرماه، در محل تالار بیضای کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

در این مراسم مجلس تعزیه سالکان کوی عشق با موضوع ورود جابربن عبدالله انصاری به کربلا توسط گروه تعزیه‌خوانی محله معمار شهرستان اردبیل اجرا شد.   

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در این آئین با بیان اینکه فرهنگ عاشورا یک فرهنگ جهان شمول است اظهار داشت: با گذشت نزدیک به 1400 سال از آن واقعه عظیم تاریخی  تمامی وجدان‌های بیدار، انسان‌های آزاده و نیز نهضت‌های آزادی بخش با الهام از قیام امام حسین(ع) بر ضد حکومت‌های جائر و استکبار به پا می‌خیزند و این نهضت‌ها محدود به جغرافیای جهان اسلام نیست و نهضت‌های مختلف در سایر ادیان، از فرهنگ عاشورا تاثیر می‌پذیرند.

پروانه رضاقلیزاده با اشاره به عظمت اجتماع بزرگ شیعیان همزمان با اربعین در جوار حرم حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) گفت: آزادیخواهان در این روز از اقصی نقاط دنیا، شور و شعور حسینی را به نمایش می‌گذارند.

وی در تشریح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در این زمینه بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج این فرهنگ جهان شمول با معرفی کتاب‌ها و پژوهش‌های تاریخی، بازنمایی منابع مربوط به عاشورا، قصه‌خوانی از روایت‌های روز عاشورا برای کودکان همزمان با ماه محرم و صفر برنامه‌های مختلف فرهنگی و کتابخوانی را اجرا می‌کنند.

 بیوک جامعی از محققین و پژوهشگران نهضت عاشورا، با ترسیم واقعیت‌های عاشورا از زمان شهادت امام حسن(ع)  و آغاز قیام تاریخی امام حسین(ع) از مدینه به مکه و کربلا گفت: نهضت عاشورا دارای جنبه‌های عاطفی و معنوی است و زمانی که این دو بعد همزمان مورد توجه قرار گرفته ضربات محلکی بر پیکر استعمار وارد کرده است و به همین جهت استعمار که از این نهضت ضربه خورده، سعی در انحراف واقعیت‌های عاشورا با توجه و گرایش به جنبه‌های ظاهری آن دارد.

نویسنده کتاب سور‌ها و سوگ‌ها، با بیان اینکه  جوانان انقلابی ایران با الهام از قیام عاشورا در هشت سال دفاع مقدس هیمنه مستکبران جهان را شکستند، تصریح کرد: با وجود حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی و سیاسی از رژیم غاصب صدام، رزمندان اسلام با تاسی از تعالیم عاشورا و با درک عمیق مفاهیم ایثار و شهادت از نهضت جاودانه امام حسین(ع) در مقابل دنیای کفر ایستادند.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدنیا نیز اظهار کرد: شیعه با کتاب مانوس است و کتاب‌های ارزشمند و انسان‌ساز از جمله قرآن، مفاتیح الجنان، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، نهج‌الفصاحه جزو نماد‌های علمی و معنوی شیعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ  عاشورا با مظاهر فریبنده و اغواگر و بی‌بند و باری در جوامع غربی بیگانه است، افزود: به منظور خدشه‌دار کردن و از بین بردن فرهنگ غنی اسلامی توسط شبکه‌های معاند خارجی، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت می‌گیرد، اما اهداف نهضت امام حسین(ع) روز در بین انسان‌های آزاده جهان گسترده‌تر می‌شود.

محمدنیا با معرفی کتاب‌های اشک روان بر امیر کاروان (خصائص الحسنیه)، زندگانی اباعبدالله الحسین(ع)، روز و راز کربلا (عوامل جاودانگی کربلا) و فضائل و سیره امام حسین(ع) در کلام بزرگان بیان کرد: پژوهش‌های گسترده‌های در زمینه نهضت عاشورا وجود دارد که می‌تواند به عنوان چراغ هدایتگر در زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha