آغاز تغییرات دارالقرآن تبلیغات اسلامی و نقدهایی صریح به نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3850527
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

آغاز تغییرات دارالقرآن تبلیغات اسلامی و نقدهایی صریح به نمایشگاه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معرفی اعضای هیئت‌ امنای سازمان دارالقرآن الکریم که حضور پژوهشگران، روحانیون و یکی از بانوان حافظ قرآن از ویژگی‌های این جمع جدید است و استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و انتصاب کریم دولتی از مهمترین خبرهای این هفته مهرماه 98 بود.

به گزارش ایکنا؛ طی هفته‌ای که گذشت، عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور شاهد انتشار اخبار مختلفی همچون انتصاب اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم، اعلام نتایج مرحله دوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن، رونمایی از سامانه آن‌لاین ختم قرآن همز‌مان با پویش مردمی «باقرآن باحسین»، اعلام فراخوان ثبت‌نام قاریان و حافظان در دوره‌های تخصصی إقراء، برگزاری آزمون آنلاین سطح یک طرح دانشجومتدبر قرآن، برگزاری جلسه هفتاد و دوم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، توقف اجرای طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران در سال جاری، استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و معرفی رئیس جدید، معرفی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن، انتشار شماره ۱۴۱ نشریه «رایحه» ویژه فعالیت‌های قرآنی نابینایان، اجرای محافل قرآنی مشترک میان قاریان ایران و عراق و ... بود.

آغاز تغییرات دارالقرآن تبلیغات اسلامی و نقدهایی صریح به نمایشگاه قرآن

اعلام نتایج مرحله دوم چهاردهمین آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
نتایج آزمون مرحله دوم چهاردهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن از سوی دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن كریم اعلام شد.
همچنین دبیرخانه این آزمون مستقر در سازمان دارالقرآن الکریم از شرکت‌کنندگان درخواست کرده است تا به موارد ذیل دقت کنند.
تلاوت حافظانی كه حد نصاب لازم را در بخش حُسن حفظ كسب نكرده‌اند، در بخش‌های تجوید و صوت‌ و لحن و وقف‌ و ابتدا ارزیابی نشده است.
ضروری است حفاظی كه حائز دریافت هر یک از مدارك درجات ۵ و۴ و ۳ جزء قرآن کریم شده‌اند و همچنین حافظان مجاز به شركت در مرحله سوم آزمون‌ها، یک قطعه عكس پشت‌نویسی شده كامل، یک برگ رونوشت شناسنامه و یک برگ رونوشت كارت ملی خود را حداكثر تا پایان مهرماه سال جاری صرفاً به دارالقرآن الكریم اداره كل تبلیغات اسلامی استان خود ارسال کنند.

رونمایی از سامانه آن‌لاین ختم قرآن «باقرآن باحسین»
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری پویش مردمی قرائت قرآن توسط زائران اربعین به تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، گفت: پویش باقرآن باحسین برای نخستین بار در شب عاشورا و در مساجد، حسینیه‌ها و هیات مذهبی کل کشور برگزار شد که با استقبال دوستداران قرآن و اهل بیت(ع) همراه بود.
وی اظهار کرد: این پویش که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و با هدف انس بیشتر مردم با قرآن کریم راه‌اندازی شده است، در ایام اربعین حسینی نیز به کار خود ادامه خواهد داد و زائران حرم‌های نجف و کربلا می‌توانند با اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهای خود در فضاهای مختلف مجازی با محوریت قرائت قرآن توسط زائران، محافل قرآن و موضوعات مرتبط و با درج هشتگ #باقرآن_باحسین در این پویش معنوی شرکت کنند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما همچنین، از طراحی سامانه آن‌لاین ختم قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی این شبکه خبر داد و عنوان کرد: در راستای پویش باقرآن باحسین، سامانه‌ای آن‌لاین برای مشارکت مخاطبان و کاربران اینترنت در طرح ختم قرآن کریم رونمایی شده است که هم اکنون در دسترس عموم مردم قرار دارد.
اعلام فراخوان ثبت‌ نام قاریان و حافظان در دوره‌های تخصصی إقراء
به منظور اجابت درخواست‌های مکرر قاریان و حافظان سراسر کشور مبنی بر تسهیل شرایط سپری کردن دوره‌های تخصصی إقراء، شورای عالی قرآن فراخوان ثبت‌نام در این دوره‌ها را اعلام کرد.
متقاضیان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی قرآن، نسبت به ثبت درخواستشان جهت گذراندن این دوره تخصصی و ختم یک دوره کل قرآن نزد یکی از مقریان برجسته و دریافت «إجازه قرائت» یا «گواهی اتقان قرائت» اقدام کنند.
همچنین، دوره‌های إقراء با اشراف شورای عالی قرآن و نظارت علمی و فنّی مقری مصری شیخ محمدعصفور برگزار خواهد شد.

برگزاری آزمون آنلاین سطح یک طرح دانشجومتدبر قرآن
دبیرخانه طرح ملی دانشجومتدبر قرآن کریم طی اطلاعیه‌ای از برگزاری آزمون سطح یک، دومین دوره این طرح در روز دوشنبه، ۲۲ مهرماه، خبر داد. این آزمون از ساعت ۱۵:۳۰ روز دوشنبه به صورت آنلاین برپا شد.
شرکت‌کنندگان در این آزمون، ۵۰ دقیقه مهلت داشتند تا به چهل سؤال چهارگزینه‌ای پاسخ داده و در صورتی که زمان آن‌ها بیشتر از حد مجاز طول می‌کشید آزمون برای آن‌ها غیر فعال می‌شد. منابع آزمون شامل کتاب‌های آشنایی با دانش تدبر در قرآن و تدبر در قرآن جلد ششم، سوره‌های مبارکه «انشقاق» تا «ناس» بود.
یادآور می‌شود، دوره آموزشی سطح یک دانشجومتدبر قرآن کریم در شهریورماه سال جاری در شهر اراک و به مدت چهل ساعت برگزار و دانشجویان بیش از یک ماه فرصت مطالعاتی داشته تا ضمن مرور مباحث در کلاس برای آماده‌سازی خود برای شرکت در آزمون اقدام کنند.

بازدید حجت‌الاسلام محمدحسنی از ایکنا
در آستانه ۲۴ مهرماه، سالروز تأسیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس محمدحسنی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، همراه با رؤسای ادارات عقیدتی ـ سیاسی تابع و امیرسرتیپ تقی‌خانی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش امروز، ۲۳ مهرماه، از مراکز مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از جمله ایکنا بازدید کردند.
طی این بازدید، حجج اسلام شعبانعلی صالحی‌نسب، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی زمینی، محمدباقر روشندل، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی، سیداحمد قاضی، رئیس عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی و حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور، رئیس عقیدتی ـ سیاسی ستاد آجا حضور داشتند و از بخش‌‌‌های مختلف این سازمان از جمله تحریریه داخلی و بین‌‌الملل ایکنا، کانون خبرنگاران نبأ، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و نیز استودیوی تولیدات چندرسانه‌ای قرآنی(مبین) بازدید کردند و با روند فعالیت‌های آن آشنا شدند. محمدناصر مرادی، مدیر خبر و اطلاع‌رسانی ارتش، نیز در این بازدید حضور داشت.

برگزاری جلسه هفتاد و دوم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها
جلسه هفتاد و دوم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر روز ۲۳ مهرماه، در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها برگزار شد.
در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی با اشاره به اینکه میزبانی بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دوره‌ای که پشت سر گذاشته شد، کار قابل قبول و منظمی بود و از این جهت جای قدردانی دارد، گفت: برگزاری این بخش در دوره قبل می‌تواند الگو قرار بگیرد اما با این رویکرد که به فکر ارتقای بیشتر باشند.
وی با اشاره به اینکه به طور کلی نمایشگاه قرآن در سال‌های اخیر افول کمی و کیفی داشته و این شورای جای باز کردن بیشتر آن نیست، افزود: این موضوع در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز گزارش دقیق آن ارائه خواهد شد. در روزگاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پنج برابر نمایشگاه فعلی بود اما رفته رفته از گستردگی آن کاسته شد تا به نقطه فعلی رسیده است.

توقف اجرای طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران در سال جاری
محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر اجرایی طرح تربیت حافظان شمال غرب و غرب تهران از عدم اجرای این طرح قرآنی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: طرح تربیت حافظان در سنوات گذشته هر سال در بین حدود هشت هزار نفر از قرآن‌آموزان مدارس منطقه ۱۰ و با حضور نزدیک به ۴۰ مربی اجرایی می‌شد و طی اجرای آن نیز قرآن‌آموزان با بهره‌گیری از آیات الهی و حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم، از سفره قرآن کریم متنعم می‌شدند.
خواجه‌‌محمودآباد ادامه داد: مربیان این طرح ملی از سوی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت دارالتقوی مبین تهران در مدارس منطقه حضور داشتند که همگی ایشان از منتخبان دوره‌های تربیت مربی بودند و با هماهنگی انجام شده با اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران، در ساعات تعیین شده در کلاس‌ها حضور یافته و علاوه بر آموزش حفظ سوره‌های قرآن کریم، تفسیر آیات را نیز در سطح قرآن‌آموزان بیان می‌کردند.

استعفای رئیس بنیاد مسابقات قرآن و معرفی رئیس جدید
رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، قبل از برگزاری مراسم اختتامیه بخش بانوان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استعفا داد تا رئیس جدید این بنیاد با حکم رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه معرفی شود.
پس از استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، رئیس جدید این بنیاد معرفی شد و با مصوبه هیئت امنای بنیاد مسابقات و حکم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، کریم دولتی به ریاست این بنیاد منصوب شد. این معرفی روز ۱۹ مهرماه، همزمان با اختتامیه بخش بانوان چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در اصفهان انجام شد.

معرفی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان اردن
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به کسب رتبه ممتاز چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در رشته حفظ کل از سوی فاطمه نظری، گفت: بر همین اساس این حافظ کل قرآن به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن معرفی شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سیفی گفت: عصر روز ۱۹ مهرماه در مراسم اختتامیه چهل‌‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، برگزیدگان رشته حفظ کل و قرائت قرآن کریم در بخش بانوان که در اصفهان برگزار شد، معرفی شدند.
وی افزود: در رشته حفظ کل فاطمه نظری حائز رتبه ممتاز شد و به مسابقات بین‌المللی اردن راه یافت. همچنین، در این رشته زهرا سلطان‌پور نماینده دیگر استان مازندران رتبه عالی این دوره از مسابقات را از آن خود کرد.

خبر انتشار شماره ۱۴۱ نشریه «رایحه»
صد‌وچهل‌ویکمین شماره نشریه تخصصی رایحه، ویژ‌ه‌ چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام به سفارش سازمان بهزیستی کشور، آبان ماه امسال منتشر می‌شود.
در این شماره از رایحه علاوه بر اینکه گزارشی کامل از نحوه اجرای چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی‌ قرآن روشندلان جهان اسلام(اردیبهشت‌۹۸؛ مصلای تهران) همراه با گفت‌وگو با داوران و متسابقان ایرانی و خارجی قرار دارد با مسئولان سازمان بهزیستی و انگیزه آنان برای ادامه این مسابقات و نوع حمایت‌شان گفت‌وگو صورت گرفته است.

اجرای محافل قرآنی مشترک میان قاریان ایران و عراق
در چهارمین روز از حضور کاروان نور اربعین در کشور عراق، برنامه‌های مختلفی از محافل مشترک میان قاریان ایران وعراق گرفته تا اجرای برنامه در همایش‌های بین‌المللی بعثه مقام معظم رهبری توسط اعضای این کاروان اجرا شد.
برپایی همایش اربعین و تمدن توسط بعثه مقام معظم رهبری، یکی از مهمترین برنامه‌ها بود که تلاوت آغازین آن توسط سعید رحیمی، از قاریان استان گلستان انجام شد. همچنین برگزاری محفل انس با قرآن کریم صافی صفا و تلاوت نخبگان قرآنی کشور ایران و عراق در این محفل از دیگر فعالیت‌های کاروان نور است.
در این همایش آقایان، حبیب صداقت، حامد علیزاده و مهدی سعادتی از ایران به تلاوت آیات نورانی کلام الله مجید پرداختند، این محفل با اجرای گروه مدیحه‌سرایی محراب ادامه یافت، همچنین در بخش دیگری از این محفل، آیات روح بخش قرآن کریم توسط قاری ممتاز از کشور عراق، سیدعمار تلاوت شد.

انتصاب اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با صدور احکامی جداگانه، حضرات آیات و حجج اسلام عابدینی، حاجی ابوالقاسم، دسمی، محمدی، حسینی، قاسمیان، اخوان و آقایان، سلیمی، موسوی بلده، قره‌شیخ‌لو، اسدی، صالحی و همچنین، خانم حاجی عبدالباقی را به‌عنوان اعضای هیئت امناء سازمان دارالقرآن الکریم برای یک دوره جدید منصوب کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در احکام اعضای جدید، ضمن تأکید بر نگاه کلان به هدف کلی توسعه و تعمیق فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و تعالیم انسان‌ساز اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به‌عنوان محور اندیشه و عمل امت اسلامی، اهتمام این مسئولان را در راستای تحقق اهداف بنیادینی همچون: «گسترش و تعمیق گفتمان تربیت قرآن‌محور در گام دوم انقلاب با افزایش انس آحاد جامعه با کلام خالق و بهره‌مندی از آموزه‌های فرهنگ ثقلین مبارکین درجهت نهادینه ساختن ارزش‌های وحیانی در فرهنگ عمومی در عین بهره گیری جدی از راهبرد مردمی کردن تبلیغ برای ایفای نقش سازنده و مؤثر در بنای تمدن نوین اسلامی، اهتمام به حمایت از طرح‌های فراگیر، متقن، قرآن‌بنیان و برخوردار از ابتکار و جذابیت و روزآمدی و تلاش در رصد و پایش روندهای سازمانی و مدیریتی سرآمد و با کیفیت به‌منظور وصول به اهداف کلان قرآنی و ... را خواستار شد.

انتهای پیام
captcha