کم‌مهری شهرداری بابل در حمایت از بنیاد مردمی «راه شهید»
کد خبر: 3848924
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

کم‌مهری شهرداری بابل در حمایت از بنیاد مردمی «راه شهید»

گروه فرهنگی- در حال حاضر بنیاد مردمی «راه شهید» شهرستان بابل به دلیل برگزاری مراسم «شب نشینی در بهشت» ۹۸ با کوله باری از تعهدات مالی مواجه شده و مساعدت‌های شهرداری بابل به حداقل رسیده است.

کم‌مهری شهرداری بابل در حمایت از بنیاد مردمی «راه شهید»گاهی رنج و زحمتِ زنده نگه داشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی‌ساله امام سجّاد(ع) و رنج چندین ساله زینب کبری(س) از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم‌السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم.

مقام معظم رهبری 17 خردادماه 76 در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا فرمودند: «دفاع مقدس رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است و هفته دفاع مقدس یادآور اوج ایثار و مجاهدت و مظلومیت و حقانیت ملتی است که در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.»

اینک پس از گذشت حدود سه دهه از روز‌های ایستادگی و مقاومت این ملت نستوه، کمترین و بایسته‌ترین وظیفه آحاد افراد جامعه و به‌ویژه مسئولین، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس است.

به دور از همه حاشیه‌ها و پروپاگاندای تبلیغاتی غرب منصفانه است که بگوییم همچنان مردم با اعتقاد و علاقه سعی در پاسداشت ارزش‌های برخاسته از مجاهدت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی دارند. گواه این مطلب تعدد یادواره‌های شهدایی است که عمدتا مردمی برنامه ریزی و اجرا می‌شود و خیل عظیم دلسوختگان و عاشقان ولایی که شرکت در این محافل نورانی را قدم در راه متعالی شهدا و برخود فرض می‌دانند.

بنابر این گروهی مردمی که متشکل از تعدادی جوان و نوجوان دهه سوم و چهارمی است در شهر دارالمومنین، بابل که معروف به پایتخت شهیدان شمال کشور هم است، علاوه بر اجرای برنامه‌های دفاع مقدسی متعدد در طول سال و حضور فعال و ثابت در همه برنامه‌های مشابه در شهرستان و استان، از ۱۰ سال پیش اقدام به برگزاری برنامه‌ای جامع و بسیار اثرگذار به نام «شب نشینی در بهشت» نموده است. برنامه‌ای که در طول سال در شب‌های جمعه و در مزار شهدای شهر بابل برگزار می‌شود و در هفته دفاع مقدس ۱۲ شب به طور پیوسته پذیرای مردم ولایت‌مدار شهرستان بابل و شهر‌های اطراف است.

از ویژگی‌های این برنامه که از مطالبات همه ساله خانواده‌های شهدا است، دعوت از مهمانان کشوری و لشگری استانی و کشوری است کاری که با توجه به مشغله‌های کاری مسئولین عالی رتبه کشوری و ملاحظات امنیتی و بضاعت پایین مجموعه‌های مردمی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است، اما عشق و ارادت مسئولین برنامه و دعای خیر خانواده‌های شهدا و ایثارگران و انگیزه‌ای که این عزیزان به دست اندرکاران می‌بخشند، باعث شده تا بابل در این ایام همه ساله میزبان بزرگان و نامداران ملی باشد.

علی‌رغم پشتکار و ازخودگذشتگی گروه ارزشی «راه شهید» و فعالان خودجوش و آتش به اختیارو هزینه‌های بسیار زیاد برگزاری این برنامه، متاسفانه حمایت‌های سازمانی و ارگانی از سوی مسئولین امر در شهرستان و استان بسیار ناچیز است.

در سال‌های گذشته شهرداری بابل بخش زیادی از هزینه‌های این برنامه را با مساعدت نقدی و لجستیکی تامین می‌کرد ولیکن در سال جاری این حمایت از سوی شهردار جدید به حداقل رسیده به گو‌نه‌ای که حتی از تامین صندلی‌های برنامه نیز دریغ کردند.

شهرداری که پس از روی کار آمدنش با انتقاد دلسوزان واقع شده بود و همراهان و هواخواهان او قاطعیت و پاکدستی و ارزشی بودنش را دلیل این انتخاب از سوی شورای شهر بابل دانسته‌اند. متاسفانه تیغ قاطعیت این شهردار به اصطلاح ارزشی سر و ته اعتبارات نقدی و مساعدت‌ها به این گروه مردمی را کوتاه و کوتاه‌تر کرد به گونه‌ای که در حال حاضر بنیاد مردمی «راه شهید» به دلیل برگزاری مراسم «شب نشینی در بهشت» ۹۸ با کوله باری از تعهدات مالی مواجه شده است.

البته عدم التزام شهردار جوان به حفظ حرمت شهدا و پاسداشت هفته دفاع مقدس به همین مقدار ختم نمی‌شود. شهرداری بابل که در مناسبت‌های مذهبی گذشته اتفاقات فرهنگی خوب و اثرگذاری را رقم زده بود، متاسفانه نه تنها در فضاسازی شهری و تبلیغات محیطی موفق نبود بلکه هیچ برنامه یا مراسمی هم در سطح شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار نکرد و این امر تعجب‌برانگیز موقعی عجیب‌تر می‌نماید که بدانیم طی سال‌های گذشته در پایتخت شهیدان شمال کشور همواره در این هفته از سوی شهرداری ویژه برنامه‌های خاص برگزار می‌شد که برگزاری جشنواره آوا‌ها و نوا‌های حماسی برای اولین بار در کشور از آن جمله می‌باشد. البته در بیان موارد عدم توجه شهردار بابل به ارزش‌های انقلاب موارد دیگری وجود دارد که بیان آن در این مقال نمی‌گنجد.

شاید نیاز باشد یکبار دیگر فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص بزرگداشت نام و یاد شهدا و اثرات یادواره‌های شهدا را بازخوانی کرد تا حجت بر آنانی که داعیه التزام عملی به ولایت دارند یکبار برای همیشه تمام شود.

روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعه‌ی ما رواج پیدا کند؛ و اگر این شد، آن‌وقت مسئله شهادت که به معنای مجاهدت تمام‌عیار در راه خدا است، در جامعه ماندگار خواهد شد؛ و اگر این شد، برای این جامعه دیگر شکست وجود نخواهد داشت و شکست معنا نخواهد داشت؛ پیش خواهد رفت.

عیناً مثل ماجرای حسین‌بن‌علی(ع)؛ امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله(ع) می‌گذرد و روزبه‌روز این داستان برجسته‌تر و زنده‌تر می‌شود. این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است که این مضامین برای حیات اسلامی جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمی‌کرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود. اینجا هم همین‌جور است؛ نگذارید نام شهدا و یاد شهدا فراموش بشود یا در جامعه ما کهنه بشود؛ و البتّه با ابتکارات؛ این جلسات بزرگداشتی که آقایان به‌وجود می‌آورید - که خیلی باارزش است - صرفاً یک جلسه‌ی ترحیم باشکوه نیست؛ این جلسات، دارای مضامین ویژه‌ی خودش است؛ بایستی شهادت را معنا کند، شهید را معرّفی کند، فرهنگ شهادت را در جامعه ماندگار کند. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد‌های «کنگره شهدای امور تربیتی»، «کنگره شهدای دانشجو»، و «کنگره شهدای هنرمند »در 27 بهمن ماه ،93

بی‌شک در شهری مذهبی با پیشینه انقلابی و مردمانی مومن که بیش از ۱۴۰۰ شهید در دوران جنگ تحمیلی به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم کرده‌اند، چنین بی‌حرمتی به شهدا و مراسم شهدا و برنامه‌های دفاع مقدسی پذیرفته نیست چه بسا تکرار این اشتباه نابخشودنی با عکس‌العمل قاطع نهاد‌های رسمی و گروه‌های خودجوش انقلابی مردمی نیز مواجه شود. اما در روز‌هایی که در شهر بابل خبری از افتتاح و یا کلنگ‌زنی پروژه‌های بزرگ و حتی متوسط هم نیست، شاید به جای سامان‌دهی قبور صرفا چند شهید، همت شهرداری و شورای شهربابل در اختصاص بودجه و جذب مشارکت دستگاه‌های مرتبط جهت سرپوشیده کردن گلزار شهدا اقدامی پسندیده و درجهت جبران مافات باشد. اقدامی که عملا گلزار وسیع و با صفای شهدای بابل را تبدیل به محل دائمی همایش‌ها و برنامه‌های ارزشی و دفاع مقدسی خواهد کرد.

یادداشت از روح‌الله ایرانمهر

انتهای پیام
captcha