فضلیت‌های فراموش شده را در این شماره «خیمه» بخوانید
کد خبر: 3848787
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱

فضلیت‌های فراموش شده را در این شماره «خیمه» بخوانید

گروه ادب ــ دوماهنامه «خیمه» با پرونده ویژه عاشوراشناسی روانه بازار نشر شد.

////دو ماهنامه خیمه منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دو ماهنامه خیمه در تازه‌ترین شماره خود که سال هفدهم انتشارش را تجربه می‌کند، اکنون به شماره ۱۳۳ رسیده و عناوینی مانند موانع نواندیشی دینی از نگاه محمدکاظم شاکر، یادداشت علی اشرف فتحی با عنوان عاشورا آن سوی تحلیل‌ها، گفتگو با رحیم نوبهار و تحلیلی از حرکت سیدالشهدا(ع)، تحلیل حجت الاسلام خسروپناه از واقعه عاشورا، نگاهی به وجوه مختلف واقعه عاشورا در گفتگو با حجت‌الاسلام مهریزی، چند بحث تاریخی درباره عاشورا با حجت‌الاسلام یوسفی غروی و نهضت عاشورا از منظر اهل سنت در گفت‌وگو با پژوهشگر اهل سنت را به خود اختصاص داده است.

این نشریه که به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی محمدرضا زائری و سردبیری عطاءالله اسماعیلی منتشر می‌شود، در سرمقاله آن با عنوان «ملاقات بعد از ۱۳۷۹ سال» می‌خوانیم: رویکرد دین معلم محور است و در میان عناصر گوناگون نظام تعلیم و تربیت بیش از همه به جایگاه معلم توجه دارد. از سویی اصل و اساس دین بر تعلیم و تربیت استوار است و هدف بعثت پیامبران همین آموزش و پرورش بوده است و از سویی دیگر پیام دین و دعوت الهی با تعلیم و تربیت به نسل‌های آینده می‌رسد. پس موضوع آموزش و پرورش در یک نظام و جامعه دینی به طور طبیعی باید بسیار مهم‌تر و جدی‌تر از سایر جوامع باشد.

محمدکاظم شاکر نقد‌هایی به فضای اندیشه در کشور داشته و در بخشی از گفت‌وگوی خود می‌گوید: نقد لزوماً به معنی رد کردن کل یک انگاره نیست، بلکه به این معنا است که ما مبانی و پیشینه یک نظریه را بسنجیم و بررسی کنیم. افراد حق دارند نظر بدهند و دیگران نیز حق دارند، نقد کنند.

چهره ماه این شماره از خیمه به کریستین بونو اختصاص دارد. در بخشی از مقاله مهدی دلیر با عنوان «دلباخته معارف شیعی» درباره وی آمده است: بونو که با ایران انس و الفتی گرفته بود، در محافلی علمی و دینی حاضر می‌شد و درباره افکار غربی و تأثیر اسلام بر جهان غرب سخن می‌گفت. مسلمانان را توصیه می‌کرد که با ابزار‌های جهان جدید آشنا شوند و افکار و تعلیم دینی خود را به گوش جهانیان برسانند. گفته بود که ما باید بتوانیم حجابی که بر چهره اسلام در رسانه‌های غربی کشیده شده است را بزداییم و سیمای ناب آن را عرضه کنیم. وی معتقد بود که جمع میان عقلانیت و معنویت کلید حل مشکلات در جهان اسلام است. به باور او صرف بحث‌های سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند معرف حقیقی اسلام باشد.

به یادماندنی‌ترین نوحه‌های چهل سال اخیر در صفحه گزارش ماه با عنوان «از ممد نبودی تا کنار قدم‌های جابر» منتشر شده است. بعد از انقلاب اسلامی هیئت‌های مذهبی دست‌کم در ایران توانستند با فراغ بال و تقریباً بدون هیچ گونه محدودیت از طرف حکومت، اقامه عزا کنند و همین مسئله باعث شده که نوحه‌های زیادی تولید و در فرهنگ عامه باقی بماند. مصطفی آرانی، نگارنده این گزارش با نظرسنجی از افراد اهل هیئت و نوحه، تلاش کرده ۵۰ نوحه و مرثیه مشهور و همه‌گیر این سال‌ها را مرور کند که ممکن است بتوان نوحه‌های دیگری را به این فهرست اضافه کرد.

در یادداشتی با عنوان «نزاع بر سر شمس و مولانا» که به قلم سیدهادی طباطبایی نوشته شده، به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره این مسئله پرداخته و می‌نویسند: امام خمینی(ره) معتقد بود که قول عرفا باطل نیست، اما ما نمی‌توانیم قول ایشان را هضم کنیم، زیرا فهم قول آن‌ها ذوق عرفانی لازم دارد، چنان که کثیری از ناس شعر مثنوی را جبر می‌دانند حال آنکه مولوی مخالف جبر است و علت آن این است که آقایان معنای جبر را نمی‌دانند. امام خمینی(ره) سپس گفته بود که برای تفسیر سخنان مولوی، باید فردی که با دیدگاه مولوی قریب الافق است به تفسیر بپردازد.

در پرونده ویژه، موضوع عاشوراشناسی به بحث گذاشته شده و با کارشناسان دینی متعددی گفت‌وگو شده است. حجت‌الاسلام جوادی آملی درباره جلوه امام حسین(ع) در کربلا می‌گوید: ما در تحلیل واقعه عاشورا در سطح اول که سطح حقیقی و شأن اولی و ذاتی امام هست، حرف نمی‌زنیم، در سطح دوم از مکتب سیاسی اسلام حرف می‌زنیم که در آن امام حسین(ع)، امام و حجتی الهی در قامت یک مصلح و آمر به معروف و ناهی از منکر است نه در قامت یک امام که امر کند. حضرت امام حسین(ع) از مدینه تا مکه و از مکه تا روز عاشورا و حتی شب عاشورا هم امر نکردند و صرفاً دعوت کردند، اگر امر به جهاد می‌کردند، همه باید می‌آمدند.

در بخش دیگری از این نشریه عباس سلیمی نقد‌های صریحی به جامعه قرآنی و به ویژه قاریان داشته و می‌گوید: هر پیامبری که مردم را دعوت کرده است به مردم گفته است: لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مَالًا ۖ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ، آیا این پیامی برای ما ندارد و الگوی ما نیست؟ چقدر باید بگوییم که منبر را نفروشید، قرائت قرآن را نفروشید، مداحی اهل بیت(ع) را نفروشید، بله اگر مردم هدیه می‌دهند بگیرید نوش جانتان، اما گاهی می‌شنویم که برای فلان برنامه ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون، مسکن، زانتیا، سانتافه طلب می‌کنید. این‌ها توجیهی ندارد. آیا می‌توان گفت، چون من را بیمه نمی‌کنند من این‌ها را می‌گیرم؟ مگر کارگر زحمت‌کش برای یک روز کار خود دو میلیون طلب می‌کند که بعضی چنین رقمی را برای چند دقیقه طلب می‌کنند؟ این رفتار قابل قبول نیست. باید برای مطالبات به حق جامعه قرآنی که مطالبات مسلم بقیه اقشار مردم هم هست، فکر دیگری کرد.

گفت‌وگو با نویسنده کتاب «ازدحام بوسه»، یادداشت اصغر شیرمحمدی با عنوان «تقلید بی‌جا؛ آفت تعزیه‌خوانی»، یادداشت سعید طاووسی با عنوان «هنگام درنگ»، سیره تبلیغی روحانیت اصیل در گفتاری از آیت الله علوی بروجردی با عنوان «فضیلت‌های فراموش شده عناوین خواندنی دیگری از دوماهنامه خیمه است.

یادآور می‌شود صد و سی و سومین شماره دوماهنامه خیمه با بهای ۲۰ هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha