وجود فاصله عمیق جایگاه کنونی آموزش و پرورش با سند تحول بنیادین
کد خبر: 3848463
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

وجود فاصله عمیق جایگاه کنونی آموزش و پرورش با سند تحول بنیادین

گروه فعالیت‌های قرآنی- وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین، ظرفیت‌‌های بالقوه‌ای دارد اما بین وضعیت کنونی ما نسبت به آنچه باید باشیم، فاصله عمیقی وجود دارد.

وجود فاصله عمیق جایگاه کنونی آموزش و پرورش با سند تحول بنیادینبه گزارش ایکنا از مازندران محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش امروز ۱۶ مهرماه در افتتاحیه سومین دوره توانمندسازی مسئولان و کارشناسان حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش سراسر کشور که در رامسر به میزبانی آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، گفت: همه ما درباره قرآن مسئول هستیم و آیه 30 سوره مبارکه «فرقان «وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» به وضوح، نشان می‌دهد که ما باید به تکلیف خود عمل کنیم.
وی افزود: در حدیث معروف ثقلین که قرآن و عترت را همراه و همگام با هم معرفی کرد، نشان می‌دهد که ما نسبت به «عترت» مسئولیت داریم و باید وظیفه‌مان را در قبال اهل بیت به نحو احسن انجام دهیم.
حاجی میرزایی با اشاره به حدیث شریف «الصلوةُ عمود الدّین» و حدیث «اِنْ قُبلت قُبِلَ ما سوا‌ها و اِنْ رُدّت ردَّ ما سَواها» گفت: این حدیث متواتر به وضوح تاکید دارد معیار همه اعمال و عبادات، نماز است و بر این اساس، نماز باید جایگاهی ویژه در برنامه‌های عبادی ما داشته باشد.

وی با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری، افزود: نماز ثمره حکومت صالحان و شاخص معتبری است و اساساً اصلاح یک جامعه، پیوند جدایی‌ناپذیری با برگزاری نماز دارد و باید توجه به امر نماز در برنامه‌ها برجسته شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین ضمن قدردانی از تلاش همه خادمان قرآن در خانواده بزرگ آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش بزرگترین و متمایز‌ترین رسانه کشور به لحاظ گستردگی مخاطبان و پایداری ارتباط است.
رویکرد تربیتی در سند تحول بنیادی به جای حافظه محوری
وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش به عنوان یک رسانه بزرگ، فصل شکوفایی برای تربیت پیش‌بینی کرده است، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای انتقال حافظه محوری و دانش‌آموخته‌گی، به تربیت و اعتلای روح و روان دانش‌آموزان و برای پاسخگویی به همه ابعاد وجود شخصیتی آن‌ها تربیت را در شش ساحت دیده است و برای هر کدام از این ساحت‌ها در تمام ۱۲ پایه تحصیلی هدف‌گذاری کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی یکی از ساحت‌های مهم در سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: سه محور اساسی آشنایی با خدا، آشنایی با صفات الهی و معارف دینی و آشنایی با سیره اهل بیت (ع) در ساحت اعتقادی، اخلاقی و عبادی تعقیب می‌شود تا رفتار‌هایی را به دانش‌آموزان بیاموزد که به آن‌ها عزت و کرامت نفس، استقلال، قانونمداری، عدالت‌طلبی، مسئولیت‌پذیری و ظلم ستیزی می‌دهد.
وی افزود: بخش سوم سند تحول، «قرآن» است که در تمام پایه‌ها برای آ‌شنایی هر بیشتر دانش‌آموزان با قرآن طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه، سند تحول بنیادین ظرفیت‌های بالقوه ما است، اظهار کرد: ما می‌توانیم اینچنین باشیم و البته اینچنین هستیم، اما بین آنچه که هستیم و آنچه که باید باشیم فاصله عمیقی وجود دارد.
وی با بیان اینکه، مسیر نظام تعلیم و تربیت پایان ندارد و دائما باید بر عمق و غنای ما افزوده شود، افزود: یکی از مهمترین کارکرد‌های این گردهمایی‌ها و دوره‌های آموزشی این است تا جستجو کنیم چگونه می‌توانیم این ظرفیت بالقوه سند تحول بنیادین را به فعلیت برسانیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه، اقداات دینی، اثربخشی خوبی دارد، افزود: برای اثربخشی فعالیت‌ها با شاخص‌هایی که می‌توانیم باید از نتایج کار خود اطمینان یابیم دست پیدا کنیم آیا این اقدام‌ها اثرگذاری داشته و معطوف به نتیجه بوده لازم است.
وی با اشاره به سخنان معاون فرهنگی و پرورشی وزارت خانه درباره کمبود نیرو در حوزه پرورشی و آموزش و پرورش، افزود: وضعیت کمبود نیرو در آموزش و پرورش مشکلاتی دارد، اما باید با برنامه‌ریزی این مشکلات را مدیریت کنیم.

انتهای پیام
captcha