تشریح خدمات کانون‌های مساجد به زائران اولین اربعین بدون داعش
کد خبر: 3846085
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

تشریح خدمات کانون‌های مساجد به زائران اولین اربعین بدون داعش

گروه جامعه ــ در نشست کارگروه مردمی اربعین نمایندگان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان‌های مختلف کشور خدمات مختلف خود به زائران اربعین را تشریح کردند.

به گزارش ایکنا؛ نشست کارگروه مردمی اربعین به میزبانی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین و نمایندگان کانون‌های مساجد استان‌های مختلف کشور که در حوزه اربعین فعالیت می‌کنند، برگزار شد.

در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه کاری که در ایران برای اربعین انجام می‌شود،‌ در مقابل کار بی‌بدیل مردم عراق فعالیت کمی است، به بیان حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص ثواب زیارت اربعین پرداخت و گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن علی(ع) باشد، اگر پیاده رود، خداوند منان به هر قدمی که برمی‌دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید تا زمانی که به حائر برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف حق تبارک و تعالی او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتی که مراسم و اعمال زیارت را به پایان رساند که در این هنگام او را از فائزین محسوب می‌فرماید تا زمانی که اراده مراجعت کند؛ در این وقت فرشته‌ای نزد او آمده و می‌گوید: رسول خدا(ص) سلام رسانده و به تو می‌فرماید: «از ابتدا عمل را شروع کن، تمام گناهان گذشته‌ات آمرزیده شد».

در این نشست مشکل مرزهای استان سیستان و بلوچستان به عنوان مشکلی که باید مرتفع شود مطرح و همچنین بر لزوم مستندسازی وقایع پیاده‌روی اربعین تأکید شد

در ادامه این نشست، نمایندگان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌های مختلف به تبیین اقدامات خود در اربعین سال جاری پرداختند.

نماینده استان البرز اعلام کرد: 40 تابلوی نقاشی از رخدادهای عاشورا تا اربعین سال 40 هجری در قالب نمایشگاه عکس بین موکب‌داران توزیع شده است.

نماینده استان کرمانشاه نیز از برپایی نمایشگاه اربعین، چاپ بروشور راهنمای زائر، برگزاری جلسات تلاوت در قصر شیرین و اسکان زائران در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خبر داد. نماینده مازندران نیز گفت: موکب‌های ما در کربلا با حضور طلاب جامعه‌المصطفی به هفت زبان زنده دنیا با زائران ارتباط گرفته و به آنها ارائه خدمت می‌کنند. سه هزار نفر نیز در موکب‌های کانون‌های مساجد استان مازندران اسکان داده می‌شوند.

نماینده استان خراسان رضوی از برپایی چهار موکب کانون‌های مساجد این استان در شهرهای کاظمین و کربلا خبر داد و گفت: کانون جوادالائمه(ع) هر شب هزار نفر خانم و هزار نفر آقا را اسکان می‌دهد و زیارت اولی‌ها هم امسال در کاظمین به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند. موکب شهدای هویزه نیز در خانه یکی از مردم عراق مستقر می‌شود که نشان دهنده پیوند مردم دو کشور در برپایی مراسم اربعین است.

نماینده استان خراسان شمالی نیز از حضور یکی از موکب‌های این استان تا یک هفته پس از مراسم اربعین خبر داد و گفت: روز اربعین موکب‌های عراقی جمع می‌شود، بر همین اساس موکب‌های ما همچنان فعال خواهند بود تا به مردم ارائه خدمت کنند.

نمایندگان سایر استان‌ها نیز از برپایی مراسم مداحی نوجوانان، اجرای طرح نائب الشهید، قصه‌گویی برای کودکان، اسکان و تغذیه زائران در مرزها و داخل خاک عراق و ... سخن گفتند.

به گزارش ایکنا؛ در این نشست مشکل مرزهای استان سیستان و بلوچستان به عنوان مشکلی که باید مرتفع شود مطرح و همچنین بر لزوم مستندسازی وقایع پیاده‌روی اربعین تأکید شد.

برگزاری جایزه بین‌المللی اربعین

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز دو برنامه محوری این سازمان را برگزاری جایزه بین‌المللی اربعین و برگزاری نشست‌های علمی فرهنگی به مناسبت اربعین و عاشورا توسط رایزنی‌های فرهنگی ایران در عراق و سایر کشورها اعلام کرد و گفت: از دو هزار و 500 موکب‌دار عراقی تجلیل به عمل آمد که از میان این تعداد 110 موکب‌دار برای دیدار با مقام معظم رهبری دعوت شدند؛ از این تعداد موکب‌دار، 16 نفر اهل سنت و پنج نفر نیز مسیحی بودند.

در این نشست همچنین محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ورود هزاران زائر خارجی به ایران برای رفتن به زیارت اربعین، گفت: دو مرز در زاهدان و تایباد داریم که زائران افغانستانی و پاکستانی با مشقت زیاد و حتی با تحمل حملات طالبان از این مرزها وارد خاک ایران می‌شوند و صحنه‌های بسیار زیبایی در ورود به ایران می‌آفرینند. بسیاری از آنها با ورود به ایران سجده شکر می‌کنند به همین دلیل از مسئولان می‌خواهم در تکریم این زائران تلاش کنند.

ضرروت توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در بحث‌های فرهنگی اربعین

سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آخرین سخنران این مراسم بود. وی مباحث فرهنگی را باطن مراسم اربعین دانست و تصریح کرد: اربعین امسال با اربعین سال‌های گذشته تفاوت دارد. ویژگی اربعین امسال این است که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح کرده‌اند و کدام بستر بهتر از اربعین و حرکت امام حسین(ع) می‌تواند ما را به تمدن نوین اسلامی برساند؟ بنابراین باید در بحث‌های فرهنگی اربعین بیانیه گام دوم انقلاب مد نظر قرار داشته باشد.

ویژگی اربعین امسال این است که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مطرح کرده‌اند و کدام بستر بهتر از اربعین و حرکت امام حسین(ع) می‌تواند ما را به تمدن نوین اسلامی برساند؟

وی ادامه داد: اربعین امسال اولین اربعین بدون داعش است؛ این شهدا بودند که مسیر اربعین را باز کردند و باید شهدای مدافع حرم در برنامه‌ها مورد توجه قرار داشته باشند. همچنین امسال توازن معادلات نظامی در منطقه بهم ریخته است. مردم مظلوم یمن 250 هزار بار مورد تهاجم نظامی عربستان قرار گرفتند اما با یک حرکت توانستند تمام معادلات نظامی را بر هم بزنند، پس امسال سال عظمت مقاومت است و نباید محور مقاومت در برنامه‌‌های اربعین فراموش شود.

اوحدی از دیگر ویژگی‌های اربعین سال جاری را برگزار شدن این مراسم در زمان افول آمریکا دانست و گفت: آمریکا در سراشیبی مشکلات بزرگ قرار گرفته است. رئیس جمهور آمریکا از فشار حداکثری به مردم ایران سخن گفت اما مقام معظم رهبری فرمودند که ما بدهکار مردم هستیم که در مقابل سختی‌ها و فشارها مقاومت کردند. اربعین ظرفیتی است که باطن آن استکبارستیزی و حفظ آرمان‌های انقلاب است.

وی در پایان خواستار آسیب‌شناسی مشکلات موجود و هم‌افزایی برنامه‌های فرهنگی اربعین شد.

رونمایی از پوستر سوگواره اربعین نیز پایان بخش این مراسم بود.

 

انتهای پیام
captcha