سوگواره ملی «علمدار کربلا» برگزار می‌شود
کد خبر: 3845554
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳
علوی‌فر خبر داد:

سوگواره ملی «علمدار کربلا» برگزار می‌شود

نماینده حرم حضرت ابالفضل العباس(ع) در جمهوری اسلامی ایران گفت: سوگواره ملی «علمدار کربلا» با هدف آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با دلاورمردی‌های حضرت ابوالفضل(ع) برگزار می شود.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: سیدمحمد علوی‌فر، نماینده حرم حضرت ابالفضل العباس علیه‌السلام در جمهوری اسلامی ایران در رابطه با همکاری ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد ایران با عتبه مقدس حضرت عباس علیه‌السلام گفت: این ستاد در زمینه‌های مختلف از جمله در برنامه‌های مربوط به اربعین حسینی، با عتبه مقدس عباسیه همکاری و فعالیت‌های مشترکی دارد که دیدار با حجت الاسلام ارزانی ، رییس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد نیز در همین راستا و به منظور تبادل نظر بیشتر در این رابطه برگزار شد.

رییس کمیته مشارکت های مردمی ستاد اربعین استان ایلام تصریح کرد: با لطف و عنایت الهی عرض ارادت مردم عزیز ایران به ساحت مقدس ائمه اطهار (علیهم‌السلام) به خصوص در نجف، کاظمین، سامرا و کربلای معلی در قالب برنامه های مختلف هر سال پرشورتر و پررونق تر از گذشته برگزار می‌شود و در این راستا فعالیت‌های متعددی از سوی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را شاهد هستیم.

وی افزود: جوانان و نوجوانان عضو کانون‌های مساجد در همین رابطه سوگواره ملی «علمدار کربلا» را پیش از ایام اربعین حسینی در استان مرزی ایلام با شکوه هر چه تمام‌تر و با حضور مهمانان ویژه حرم حضرت عباس علیه‌السلام برگزار می‌کنند. امسال نیز این سوگواره با همکاری عتبه مقدس حضرت عباس علیه‌السلام و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برگزار می‌شود و تا کنون ۲۴۰ اثر با موضوع «آواها و نواهای عاشورایی» به دبیرخانه این سوگواره ارسال شده است.

نماینده حرم مطهر حضرت عباس علیه‌السلام در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هدف از برگزاری این سوگواره آشنایی هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان با دلاورمردی‌ها، رشادت ها و جوانمردی‌های حضرت ابوالفضل علیه‌السلام است و تلاش می‌کنیم این ارزش‌ها در وجود جوانان و نوجوانان ما نهادینه شده و آن‌ها را در راستای استکبار ستیزی و عدم سازش و تسلیم در مقابل ظلم و زور تربیت کند.

وی افزود: سال گذشته از میان شاعران و همچنین قاریان برتر قرآنی از کشور عراق، افرادی در این سوگواره حضور داشتند و هر سال نیز سخنران ویژه‌ای از طرف عتبه مقدسه حضرت عباس علیه‌السلام در این برنامه حضور پیدا کرده و پیام تولیت محترم حرم مطهر ( آیت الله سیداحمد صافی) را به زبان عربی در این سوگواره قرائت می‌کند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام ادامه داد: امسال با توجه به حذف روادید میان ایران و عراق، که با همکاری و تعامل خوب دو کشور رقم خورد پیش بینی می شود بیش از ۵ میلیون نفر در کنگره عظیم اربعین حسینی حضور پیدا کنند. در همین راستا یکی از مرزهای مهم برای تردد زائران اربعین، مرز بین‌المللی مهران است و مردم این استان به عنوان خادمان معنوی زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام شناخته می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شوق بی نظیر مردم برای حضور در کنگره عظیم اربعین حسینی و محدودیت‌های موجود در استان ایلام، امسال برخی استانهای دیگر از جمله (اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، قم، گیلان، مازندران، مرکزی، قزوین و هرمزگان نیز به عنوان «استان‌های معین» در مرز بین‌المللی مهران حضور پیدا می‌کنند.

نماینده عتبه عباسیه در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: موکب‌های اربعین در بازه زمانی ۵ مهر تا ۱۶ مهر ماه در مرز مهران و سراسر استان ایلام برپا می شود و از ۱۷ مهر تا سوم آبان ۹۸ خدمات‌رسانی به زائران حسینی شامل اسکان، تغذیه، پذیرایی و خدمات فرهنگی توسط استان‌های معین و ۱۶۰ موکب مردمی استان ایلام ارائه می گردد.

علوی‌فر با بیان این که کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی آمادگی کامل دارد گفت: اربعین حسینی حرکتی بین‌المللی و بی نظیر نه فقط در سطح جهان اسلام بلکه در سطح جهان است که موجب وحدت، تعامل بیشتر و فرهنگ‌سازی دینی میان تمام مسلمانان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه رسانه در رساندن پیام اربعین به گوش جهانیان تصریح کرد: امروز رسانه و فضای مجازی از اساسی‌ترین عوامل موثر بر نگرش مردم هستند و از حساسیت ویژه‌ای برخوردارند. از همین رو این دو ابزار می توانند به عنوان مهمترین راه‌های تبادل اخبار و اطلاع‌رسانی در کنگره عظیم اربعین حسینی ایفای نقش کنند.

علوی‌فر افزود: به نظر می رسد باید برای فرهنگ‌سازی برای‌کنگره عظیم اربعین حسینی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام شود از جمله در رابطه با خرافه‌زدایی و همچنین کمرنگ کردن آفت‌ها و مسائلی که این حرکت عظیم را زیر سوال می برد.

وی در پایان از ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایران، ستاد بازسازی عتبات کشور و همچنین ریاست کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین و سایر دست اندرکاران که امسال نگاه ویژه‌ای به موضوع اربعین دارند تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام

captcha