برگزاری مراسم «شور عاطفه‌ها» در ۱۲۷۰ مدرسه استان مرکزی
کد خبر: 3845442
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

برگزاری مراسم «شور عاطفه‌ها» در ۱۲۷۰ مدرسه استان مرکزی

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی با بیان این نکته که با آغاز جشن عاطفه‌ها ارتباط چهره به چهره بین خیرین با نیازمندان انجام شده و در بخش دوم که این مراسم در مدارس و با حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان برگزار می‌شود تا ۱۰ مهر ماه ادامه دارد، افزود:‌ امسال شور عاطفه‌ها در ۱۲۷۰ مدرسه استان انجام می‌شود و با حضور مسئولان زنگ عاطفه‌ها در مدارس استان نواخته می‌شود.

هدف از اجرای مراسم «شور عاطفه‌ها» ترویج سنت احسان و نیکوکاری بین نوجوانان است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، قنبر موسی‌نژاد، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی، امروز، ششم مهرماه در نشست خبری در تشریح برنامه‌های این نهاد در خصوص جشن عاطفه‌ها و گرامیداشت هفته سالمند گفت: همزمان با شروع مدارس برگزاری جشن عاطفه‌ها در دو نوبت قبل از بازگشایی و ‌پس از بازگشایی مدارس انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقارن جشن عاطفه‌ها با محرم باعث شده این حضور ملی به شور عاطفه‌ها تغییر نام دهد، اظهار کرد: روزهای منتهی به مهر جشن عاطفه‌ها با حضور خیرین، متمکنین و مردم نوع‌دوست برگزار می‌شود، امسال این مراسم در روزهای هفتم و هشتم شهریور برگزار شده که هدایا و مبالغ در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

موسی‌نژاد با بیان این نکته که با آغاز جشن عاطفه‌ها ارتباط چهره به چهره بین خیرین با نیازمندان انجام شده و در بخش دوم که این مراسم در مدارس و با حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان برگزار می‌شود تا ۱۰ مهر ماه ادامه دارد، افزود:‌ امسال شور عاطفه‌ها در ۱۲۷۰ مدرسه استان انجام می‌شود و با حضور مسئولان زنگ عاطفه‌ها در مدارس استان نواخته می‌شود.

این مقام مسئول هدف از اجرای مراسم شور عاطفه‌ها در مدارس را ترویج سنت حسنه احسان و نیکوکاری بین نوجوانان، تقویت حسن نوع‌دوستی و استفاده از ظرفیت مدارس، بهره‌مندی از پتانسیل فرهنگیان و معلمان، آشنایی دانش‌آموزان با نیاز نیازمندان برشمرد و از توزیع ۳۰ هزار پاکت و آماده‌سازی ۱۲ هزار قلک بین آنان خبرداد.

وی افزود: مردم نیک‌اندیش استان با حضور در دفاتر کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهرستان‌ها و ۶۳ مرکز نیکوکاری می‌توانند هدایای خود را اعطا کنند. مجوز ۷۲ مرکز نیکوکاری صادر شده که مابقی آنان به زودی فعال می‌شوند، ۶ هزار دانش‌آموز تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که بخشی از کمک‌ها از طریق کمیته امداد و بخشی توسط خیرین تأمین شده است. ۳۰ هزار دفتر تهیه و‌ در اختیار نیازمندان قرار گرفته است، همچنین ۲۰هزار بسته نوشت‌افزار به همت خیرین تهیه شده است که از این تعداد ۶هزار توسط بانک آینده تامین اعتبار شده است، البته بخشی از کمک‌ها به دانش‌آموزانی که تحت پوشش کمیته امداد نیستند هم اعطا می‌شود.

موسی‌نژاد در بخش دیگر سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته سالمند، آمار سالمندان تحت پوشش کمیته امداد استان را ۲۷هزار و ۷۰۰ سالمند اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد مخاطب سرپرست خانوار را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۲هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۱۵هزار ‌و ۵۰۰ نفر خانم هستند. ۱۷هزار و ۷۰۰ نفر در روستاها و ۱۰هزار نفر در شهر ساکن هستند، در شش ماهه نخست سال جاری ۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کمک معیشت به این افراد اعطا شده است. اعطای کمک ۶۰۰ میلیون تومانی در حوزه مسکن و ۲۶۰ میلیون تومانی تحصیل فرزندان، ۷۵۰ میلیون تومان در شرایط خاص، اعطای کمک تسهیلات بانکی به رقم ۲ میلیارد و ۱۸۲میلیون تومانی از دیگر کمک‌های اعطا شده به سالمندان است که سرجمع رقم ۳۸ میلیارد تومان به این افراد کمک شده است.

تشریح برنامه‌های «هفته سالمند» در استان مرکزی

وی در ادامه از دیگر برنامه‌های نکوداشت هفته سالمند به برگزاری برنامه‌های متنوع در استان از جمله حضور در همایش‌های استانی و شهرستانی، اجرای طرح پایش سلامت، اعزام به مشهد مقدس و خمین اشاره و از شناسایی 2279 سالمند زمین‌گیر در استان و ارائه خدمات ویژه به این افراد خبرداد.

موسی‌نژاد بابیان این مطلب که 256 سالمند در قالب اجرای طرح مفتاح‌الجنه مورد بازدید مسئولان و خیرین قرار گرفتند، در تشریح فعالیت صندوق قرض الحسنه امداد ولایت گفت: بازگشایی این صندوق در راستای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه و احیای یک سنت الهی در دستور کار قرار گرفته است و برای اولین بار در کشور و استارت وام‌ها تا سقف 5 میلیون تومان باکارمزد صفر درصد اعطا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وام‌های پرداختی قرض‌الحسنه است و هیچ وامی جز قرض‌الحسنه پرداخت نمی‌شود، گفت: صندوق ولایت آمادگی دارد تا خیران و عموم مردم در آن سپرده‌گذاری داشته باشند تا این منابع در اختیار محرومان قرار گیرد، به‌ دنبال این هستیم که در آینده برخی منابع با نظر و نیت خیران هزینه شود، باید از همه توان کمیته امداد و اصحاب رسانه برای معرفی این صندوق به خیران استفاده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تهسیلات پرداخت شده از طریق صندوق امداد ولایت در بخش‌های اشتغال تا سقف 30 میلیون تومان، وام ودیعه مسکن ویژه مددجویان تا سقف 20 میلیون تومان، خرید مسکن تا سقف 30 میلیون تومان و کارگشایی تا سقف 5 میلیون تومان انجام می‌شود. سال 96 مبلغ 24 میلیارد و  600میلیون تومان تسهیلات اعطا شده است که این رقم در سال 97 به 40 میلیارد و 800 میلیون تومان برای 7900 نفر رسیده است، مبلغ اعطایی تاکنون نیز 29میلیارد و 600میلیون تومان برای 4920 نفر است، قطعا تا پایان سال رکورد سال قبل شکسته می‌شود، 70 هزار خیر و مشتری در صندوق امداد ولایت سپرده‌گذاری کرده‌اند.

موسی‌نژاد اضافه کرد: توامندسازی مددجویان در سال 98 در بحث اشتغال از اولویت‌هاست، برای حمایت از اشتغال مددجویان برای فروش محصولات تولید شده و درآمد پایدار از 300 راهبر شغلی مشتمل از کارآفرینان در زمینه‌های مختلف بهره‌گیری شده است. تاکنون برای 1292 نفر با اعطای تسهیلاتی بالغ بر 18 میلیارد و 500 میلیون تومان اعطا شده است. برای 621 نفر مبلغی واریز نشده است آنان به کارآفرینان معرفی شدند اما سهم بیمه این افراد تا دو سال توسط صندوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان تصریح کرد: سال گذشته سهم استان از محل بند ب تبصره 16 بودجه دولت 37 میلیارد تومان است، امسال تا سقف 80 میلیارد تومان افزایش پبدا کرده است که تا امروز حدود 60 میلیارد تومان بانک‌های عامل کارسازی کردند.

وی در خصوص برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای هم گفت: در 6 ماهه اول سال برای 2700 نفر برنامه‌های آموزشی برگزار شده است، همچنین بخشی از منابع به مناطق محروم اختصاص دارد، سرانه پرداخت در روستاها 20 درصد بیشتر از سرانه مناطق عادی است. کمیته امداد با استفاده از سهمیه منابع اشتغال روستایی اشتغال پایدار روستایی را در دستور کار قرار دارد، تاکنون در استان حدود 2071 طرح را به کارگروه ملی معرفی شده است که از این تعداد 1170 مورد تأیید قرار گرفته و به بانک‌های عامل ارجاع شده است، در حال حاضر هم 221 طرح در بانک‌های استانی هستند که هنوز به شهرستان‌ها ابلاغ نشده است.

موسی‌نژاد افزود: 313 طرح هم در شعبات بانکی استان در حال بررسی است، تاکنون 524 طرح با عدد 18 میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده است، 75 طرح هم مصوب شده است که 3 میلیارد و 575 میلیون تومان در کوتاه‌ترین زمان پرداخت می‌شود، 534 طرح دیگر در بانک‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر 80 میلیارد تومان اعطایی از طریق بودجه تبصره ملی و حدود 50 میلیارد از اشتغال روستایی، 7 میلیارد تومان هم با بانک مهر ایران هم‌افزایی شده است. پیش‌بینی شده است امسال 140 میلیارد تومان تا پایان سال در اختیار نیازمندان قرار گیرد. همچنین در سیل امسال خانواده‌هایی دچار آسیب شدند که برای رفع مشکلات معیشتی آنان برای 970 نفر مددجو نیاز به مسکن آنان توسط بنیاد مسکن تأیبد شده است و تا امروز 600 خانواده تشکیل پرونده دادند و 474 نفر انعقاد قرار‌داد با بانک‌ها داشتند. 237 خانواده هم مرحله اول تسهیلات دولت و 140 خانواده هم مرحله دوم تسهیلات و 53 نفر هم مرحله سوم تسهیلات را دریافت کردند.

موسی‌نژاد در بخش دیگر از سخنان خود از اعطای 620 جهیزیه در راستای برگزاری کنگره ملی نقش امام خمینی در دوران دفاع مقدس و 6200 شهید استان به زوجین نیازمند خبرداد و گفت: از این تعداد 300 جهیزیه تهیه و همزمان با برگزاری کنگره به خانواده‌ها اعطا می‌شود.

انتهای پیام

captcha