بیانیه ادغام اتحادیه‌های قرآنی زمینه تنش جدیدی را ایجاد کرد/ وظیفه صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات با کجاست
کد خبر: 3832692
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
عباس سلیمی:

بیانیه ادغام اتحادیه‌های قرآنی زمینه تنش جدیدی را ایجاد کرد/ وظیفه صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات با کجاست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، جایگاه مناسبی برای نظارت بر امور قرآنی نیست، گفت: راه منطقی این است که وظیفه صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی به جمعی متشکل از نمایندگان سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مؤسسات قرآنی سپرده شود.

به گزارش ایکنا؛ پیش از این، مؤسسات قرآنی دارنده مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صاحب یک اتحادیه و مؤسسات دارای مجوز فعالیت از سازمان تبلیغات اسلامی نیز اتحادیه دیگری داشتند، دوگانگی‌ای که سردرگمی فعالان قرآنی را در پی داشت و جایی برای هم‌افزایی و مطالبه جدی مؤسسات برای گرفتن حقوقشان نگذاشته بود و از نوشتن بیانیه و طومار تا مراجعه حضوری به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تا این اواخر تجمع در این دبیرخانه، شیوه‌هایی بود که فعالان قرآنی از اقصی نقاط کشور در پیش گرفته بودند.

پس از پیگیری‌های فراوانی که مؤسسات قرآنی انجام دادند، در نهایت بیانیه‌ای از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد که انتشار این بیانیه مهر تأییدی بر موضوع ادغام اتحادیه‌ها بود. همچنین، در این بیانیه از هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به عنوان مرجع صدور مجوز و نظارت بر مراکز قرآنی نام برده شده که نظرات متفاوتی نیز در رابطه با این موضوع مطرح شده است. در ادامه گفت‌و‌گوی ایکنا با عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، را می‌خوانید؛

سلیمی در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با مسئله ادغام اتحادیه‌های قرآنی کشور اظهار کرد: این بیانیه نقاط قوت و ضعفی دارد. شاید به صورت کلی بتوان گفت بزرگترین نقطه قوت این بیانیه، اتخاذ تدبیر لازم در مورد رفع موازی‌کاری است که فی‌نفسه قابل تحسین است که البته برای تحقق آن اعلام سریع انحلال دو اتحادیه به صورت همزمان و حتی با یک بیانیه مشترک از سوی معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند، بسیار مؤثر باشد و بهتر است که وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی به بخش‌های قرآنی خود مؤکداً اعلام کنند که صرفاً با اتحادیه مدغم همکاری داشته باشند.

انتخاب نامناسب آیه ابتدایی بیانیه

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: این بیانیه از نظر بنده یک نقطه منفی نیز دارد. صرف نظر از انتخاب نامناسب آیه‌ای که در صدر بیانیه آمده که البته از ماست که بر ماست، یعنی اگر قرآنیان عزیز با دقت بیشتری عمل کنند، هر برادری به خود اجازه نمی‌دهد که با تفسیر به رأی و با کنایه، جامعه قرآنی را با کم‌لطفی به چند گروه تقسیم کند.

سلیمی ادامه داد: مورد قابل تأمل دیگر بحث جایگاه مرکز صدور مجوز و نظارت است. ما در کشور، کلاً سه رکن اساسی حاکمیت، دولت و ملت داریم که مجموعه این سه رکن، نظام را تشکیل می‌دهند و رمز موفقیت یک نظام در گرو هماهنگی و همکاری صادقانه و مؤثر بین این سه رکن است، به نحوی که تعادل آن حفظ شود و هر کدام به سهم خود نقش ویژه خود را ایفا کنند.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: اداره اصولی امور قرآنی کشور اقتضا می‌کند که ما نقش هیچ کدام از این ارکان ثلاثه را نادیده نگیریم. بیانیه اخیر دبیرخانه شورا به موازات رفع یک مشکل، زمینه بروز یک تنش جدید را فراهم کرده است. اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی که به تنفیذ مقام معظم رهبری رسیده، بالأخره برای این سازمان وظایفی را مشخص کرده است. در بند شانزدهم این اساسنامه به این نکته صدور مجوز تأسیس و ساماندهی کانون‌های فرهنگی، تبلیغی و قرآنی برخورد می‌کنیم که از وظایف ذاتی سازمان تبلیغات اسلامی است، یعنی همان طوری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف ذاتی دارد که همه باید آن‌ را محترم بشمارند، سازمان تبلیغات اسلامی نیز وظایف مشابهی دارد که باید آن‌ها را نیز محترم بشماریم. این مطلب در بیانیه اخیر به طور کلی نادیده گرفته شده و سازمان تبلیغات اسلامی از چرخه اظهار نظر در مورد صدور مجوز و نظارت حذف شده که کار درستی نیست.

نادیده گرفتن اختیارات قانونی سازمان‌ها

سلیمی تصریح کرد: نباید اختیارات قانونی سازمان‌ها را نادیده بگیریم. بیانیه اخیر این اختیار را به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی محول کرده است. در این رابطه، احترام هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی به جای خود محفوظ و ما برای تک‌تک اعضای محترم آن هیئت آرزوی موفقیت می‌کنیم، ولی ویژگی‌های فعالیت‌های قرآنی می‌‌طلبد که ما از ارکان مؤثر در آن غافل نشویم.

وی در ادامه اظهار کرد: بنده حساسیت یا وابستگی خاصی به هیچ کدام از این جریانات را ندارم یعنی این توفیق را دارم که در عین خدمتگزاری در هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم، توفیق همکاری در معاونت محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز داشته باشم و همزمان افتخار خدمت به عنوان مشاور امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را نیز دارم. در رابطه با سایر مؤسسات و نهادهای قرآنی نیز که بلااستثنا خدمتگزار آن‌ها هستم.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: به همین دلیل این سخنی که بیان می‌کنم، صرفاً به عنوان یک نظر مشورتی و کارشناسی بوده و انتخاب و اختیار نیز با آقایان است و مرور زمان همه چیز را برای ما مشخص خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که این روند جدید با مشکلات جدید نیز مواجه شود. خلاصه مطلب اینکه راه منطقی این است که وظیفه صدور مجوز و نظارت بر مؤسسات قرآنی به جمعی متشکل از نمایندگان سازمان دارالقرآن الکریم، معاونت قرآن و عترت، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مؤسسات قرآنی سپرده شود.

وی افزود: یعنی اگر ما این سه رکنی را که در حقیقت در کشور هستند در این قالب بگنجانیم، سازمان دارالقرآن و شورای توسعه بیشتر خاصیت حاکمیتی دارند، معاونت قرآن و عترت بیشتر در ساختار دولت اسلامی به شمار می‌آید و مؤسسات قرآنی نیز رکن مردمی جامعه هستند که اگر سهم هر سه این‌ها را به رسمیت بشناسیم، در آن صورت پیش‌بینی می‌شود که مشکلاتی نخواهیم داشت. تنها در این صورت است که تمام اشخاص حقیقی و حقوقی درگیر با مؤسسات قرآنی و فعالیت‌های قرآنی می‌توانند نقش داشته باشند و ان‌شاالله امور به خوبی پیش رود.

سلیمی در پایان تصریح کرد: البته به تمام علاقه‌مندان به قرآن نیز که درصدد فراگیری قرآن هستند و همه خادمان و مربیان و فعالان قرآنی که خالصانه و به قصد قربت درصدد خدمت به قرآن کریم‌اند، خاضعانه توصیه می‌کنم که فارغ از این مباحث و گفت‌و‌گوها راه خدمت به قرآن را در پیش بگیرند که فردا خیلی دیر است. خوشا به سعادت کسانی که به دور از مناقشات درصدد برقراری انس با کتاب خدا هستند.


انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha