بیانیه شورا با جدیت و به سرعت اجرا شود/ ابعاد فعالیت «دبیرخانه هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی» در امور قرآنی نامعلوم است
کد خبر: 3831531
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
درخواست تنی چند از مدیران مؤسسات قرآنی؛

بیانیه شورا با جدیت و به سرعت اجرا شود/ ابعاد فعالیت «دبیرخانه هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی» در امور قرآنی نامعلوم است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها بر مثبت بودن، قانونی و غیرپیشنهادی بودن بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کردند و بر دیرهنگام بودن و فرسایشی شدن این روند اتفاق نظر داشتند و مُصر بودند تا به سرعت بندهای این بیانیه با قاطعیت اجرا شود.

به گزارش ایکنا؛ بالاخره این هفته، پس از مدت‌ها چشم‌انتظاری مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی استانی و پس از قول شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر بیان تصمیم نهایی و اعلام موضع خود در زمینه ادغام اتحادیه‌های قرآنی، بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، منتشر شد؛ بیانیه‌ای که پایانی شد بر سال‌ها دوگانگی اتحادیه‌ها ...

بنا بر گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات لرستان، فرایند ادغام اتحادیه‌ها از حیطه کار جمعی و تشکیلاتی خارج شده بود و به فرایندی فرسایشی، تبدیل و نگاه و سلیقه افراد در آن غالب شده بود.

وی ادامه داد: بخش اعظم ایجاد این فضا را خود مؤسسات، مقصر بودند تا دستگاه‌های حاکمیتی؛ به دلیل اینکه هنگامی که قانون برای تشکیلات مردم‌نهاد، شاکله حقوقی به عنوان اتحادیه قرار داده‌ و مجمع برای آن تعریف کرده‌، می‌توانند با توجه به چشم‌انداز آتی خود، تصمیم بگیرند و حتی خط مشی برای دستگاه‌های حاکمیتی داشته باشند، اما متأسفانه این مسئله اتفاق نیفتاد.

پنج‌شنبه///تجمیع دیدگاه مدیران اتحادیه‌های استان‌ها «بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیرهنگام اما مثبت»امیدیان بیان کرد: همچنین مؤسسات خود را درگیر اخذ مجوز فعالیت از این دستگاه و یا آن دستگاه حاکمیتی کردند، هر چند دستگاه‌های حاکمیتی نقش مؤثری در این اختلافات کمی و کیفی داشته‌اند، اما این هم درست نبود که مؤسسات مردم‌نهاد نیز خود را در این عرصه بازی دهند. از طرف دیگر نیز این کش و قوس‌ها باعث شد مطالبه‌ای در موضوعات بیمه فعالان قرآنی، بودجه قرآنی کشور و... رخ ندهد و نتیجه آن این شد که مؤسسات را خالی از مخاطب ببینیم. این‌ها آثار سویی است که روند کند ادغام دو اتحادیه  بر پیکره مؤسسات قرآنی گذاشت.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی لرستان با تأکید بر اینکه نگاه‌های سلیقه‌‌ای موجب شد تا این کشمکش‌ها ادامه پیدا کند، افزود: چندسلیقه‌ای و کج‌سلیقگی برخی از دوستان موجب شد تا این مسئله ادامه پیدا کند. انتتظار این بود در زمان دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله حل و فصل می‌شد.

امیدیان بیان کرد: آنچه باید مد نظر قرار گیرد، این است که کارکرد رسانه‌ها در نوشتن این بیانیه نباید نادیده گرفته شود. مؤسسات قرآنی بزرگ با شعب بسیار در جریان ادغام مؤثر نبودند، اما رسانه در این زمینه نقش مهمی داشت و در این میان، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تعریف درستی از موضوع داشت، اما معتقدم سکوت ایکنا در ابتدای کار موجب شد تا این گفتمان دیرتر رخ دهد. معتقدم سند افتخار این کار با ایکناست در کنار اینکه، دیگر خبرگزاری‌ها برای پر کردن خلأ این موضوع نقش داشتند، اما ایکنا مرجع رجوع بسیاری از افراد این عرصه شد.

وی ادامه داد: در این بیانیه باید موضوعی تبیین و تشریح شود و آن هم «نظارت هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» است. با توجه به اینکه مراکز قرآنی کشور، جنس کارشان از دیگر مراکز فرهنگی متفاوت است، این گونه حق آن‌ها ادا نمی‌شود. لذا نیازمند است که در این بیانیه به این موضوع پرداخته شود. البته در نامه پیشنهاد و راه‌حل 10 ماده‌ای که از سوی اتحادیه قرآنی لرستان و گیلان به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل گره ادغام ارسال شد، راهکاری ارائه شد.

امیدیان تأکید کرد: نکته دوم در الزام‌آور بودن این بیانیه است. این گمان پیش نیاید که بیانیه پیشنهادی است. زمانی این مسئله با قاطعیت ایجاد می‌شود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مُصر بر اجرای دقیق بیانیه باشد. همچنین نکته دیگر این است که امیدواریم فرایند اجرایی آن طولانی نشود. قرار دادن فرایند سه ماه در این بیانیه، خوب است. همچنین قرار دادن زمان انتخابات زودهنگام برای اتحادیه‌های استانی، مبارک است تا دیگران نیز وارد این جریان شوند.

ابراهیم مرادیهمچنین، ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر، درباره این بیانیه گفت: از عزم راسخ حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که با پیگیری ویژه، این امر مهم را اعلام کردند و از همه افرادی که در تهیه این بیانیه وقت گذاشتند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: دستور انحلال هر دو اتحادیه سابق در بیانیه، قانونی و منطقی است که باید اتحادیه تشکل‌های سابق منحل و تمامی اموال و دارایی‌های آنها به اتحادیه واحد و مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلیم شود تا فرایند ادغام با انتخابات زودهنگام صورت گیرد. همه به این قانون و بیانیه احترام خواهیم گذاشت.

بازرس اتحادیه مؤسسات و تشکل های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور افزود: پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه انتخابات اتحادیه‌های استانی به اذعان همگان(اسناد آن موجود است) با فرایند کاملاً قانونی در تمامی استان‌ها انجام شد و در اکثر استان‌ها مورد خاص و اعتراضی وجود نداشت و نظر به اینکه در بیانیه اخیر نیز اشاره به تأیید تنها یک اتحادیه در استان‌ها شده است و اکثر استان‌ها نیز فرایند ثبت و تشکیل مجامع قانونی و تکالیف مالی و اداری خود را انجام داده‌اند و حتی گواهی صدور مجوز با امضای دو نفره مهدی قره‌شیخلو و عبدالهادی فقهی‌زاده، صادر و در اختیار استان‌ها قرار گرفته است، به نظر من انجام انتخابات زودهنگام در استان‌ها که متحمل هزینه 900 میلیون تومانی خواهد بود، تا موعد مقرر پایان کار این اتحادیه‌ها رخ ندهد.

حسین خاکسارهرندیگزارش ایکنا حاکی است، حسین خاکسارهرندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت اصفهان، با اشاره به اینکه بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی ثمره سال‌ها پیگیری‌های اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها بوده است، اظهار کرد: دوگانگی‌هایی در سطح کشور شاهد بودیم، اما اتحادیه‌های قرآنی در سطح استان‌ها فعالیت خود را ادامه می‌دادند و با وجود اینکه تنش‌های پایتخت به استان‌ها نیز سرایت می‌کرد، اما با این بیانیه امر ادغام، قطعی و مسلم شد و امیدواریم مراحل بعدی نیز به خوبی طی شود تا به مأموریت اصلی، که ترویج فرهنگ قرآنی و علوم اهل‌بیت(ع) است، برسیم.

وی ادامه داد: در این بیانیه از هیئتی نام برده شده که ترکیب آن هنوز برای ما مشخص نیست، امیدواریم بعدها منشأ اختلاف‌های دیگری نشود. همچنین تشکیل مجامع عمومی در استان‌ها برای انتخابات مجدد، فعلاً کار به صلاحی نیست. در حال حاضر، دو سال از انتخابات اتحادیه‌ها در استان‌ها گذشته است و یک سال آن باقی مانده است و تشکیل مجامع، موجب تحمیل هزینه‌های سنگین به استان‌ها می‌شود و از سوی دیگر هیئت مدیره فعلی نیز در استان‌ها جا افتاده است. بهتر است بعد از سه سال، تصمیم گیری انجام شود. 

خاکسارهرندی بیان کرد: همچنین با توجه به یکی شدن اتحادیه‌های کشوری باید امکانات و بودجه‌ها اتحادیه‌های سابق به این اتحادیه مدغم منتقل شود تا در جهت کارآیی و ارائه تسهیلات به مؤسسات قرآنی سراسر کشور استفاده شود.

امیرحجت مرادیبیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی بنابر اذعان غالب مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی چون محمدعلی مشهدی، مدیرعامل اتحادیه قرآنی کرمان مهر تأییدی است بر قانونی بودن فعالیت اتحادیه‌های مدغم قرآنی. اما در این میان هستند افرادی که خودشان را نماینده مردم و قاطبه مؤسسات قرآنی تلقی می‌کنند و حال آنکه باید بدانند جامعه قرآنی کشور دنبال همبستگی و اتحاد هستند و نباید برخی از افراد، خود را صاحب فعالیت‌های قرآنی در کشور بدانند.

اما امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان، با تأکید بر اینکه انجام شدن بیانیه و صدور آن کار مثبتی بود، اظهار کرد: اشتباه سهوی که در این بیانیه رخ داده، انتخاب «هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی» به عنوان ناظر بر فعالیت اتحادیه کشوری و استان‌هاست. حضور نداشتن صاحب‌نظران قرآنی و اینکه تنها یک دستگاه‌(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) را در این قضیه اختیار داده‌اند، مسائل بعدی را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو دستگاه مرجع صدور مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی هستند و شایسته است که کمیته هماهنگی مشترکی، که قرار بود ضوابط مؤسسات و نحوه هماهنگی دو دستگاه‌‌ها را در حوزه مؤسسات قرآنی انجام دهد، همان دستگاه و هیئت نیز ناظر بر مسائل مؤسسات قرآنی باشد. اما اگر این اتفاق نیفتد، دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، جایگاه حقوقی مشخصی دارد، اما چون شناختی در حوزه قرآنی ندارد، در آینده شاهد ناهماهنگی‌ها و اختلافاتی خواهیم بود.

مرادی بیان کرد: این کمیته هماهنگی که مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود و با حضور نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل می‌شد می‌توانست هماهنگی‌های لازم در حوزه صدور مجوز مؤسسات قرآنی و نظارت مؤسسات را انجام دهد.

عباس جانباز، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت مازندران، با تأکید بر اینکه خیلی دور از انتظار نبود که این بیانیه صادر شود، گفت: باید زودتر این تصمیم گرفته می‌شد تا باعث انسجام فعالیت‌های مؤسسات قرآنی شود و امیدوارم تمامی بندهای این بیانیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شود تا با همدلی و هدفی ثابت بتوان در مسیر فعالیت‌های قرآنی، روند چشمگیری را داشته باشیم و بتوانیم شاهد آثار مثبت باشیم.

محمد الهیاما بنابر گفته محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت خراسان جنوبی، درباره هیئت نظارتی که برای این امر انتخاب شده، گفت: ساختار مؤسسات قرآنی با دیگر مؤسسات فرهنگی متفاوت است و سپردن اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن بر عهده هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، در آینده با مشکلاتی همراه خواهد شد، اما به هر حال کار مبارکی رخ داده و این بیانیه مهر تأییدی بر اتحادیه مدغم کشوری و استانی بود. همان طور که اتحادیه مؤسسات قرآنی به صورت اختیاری متوقف شد، اما باید اموال و امکاناتش به اتحادیه مدغم برگردانده شود و اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت نیز ان‌شاءالله این کار را خواهد کرد.

امید است پس از چند سال چشم‌انتظاری برای به سرانجام رسیدن ادغام اتحادیه‌های قرآنی در سطح کشور در کنار دیگر استان‌ها که دو سال از ادغام آنها می‌گذرد و با فراز و فرودهایی همراه بود، بیانیه‌ای که در نخستین روزهای مردادماه منتشر شد، به زودی به مرحله عمل برسد تا به جای پرداختن بیش از حد به موضوع ادغام، به ارتقای فعالیت‌های قرآنی مؤسسات، ارزیابی و رفع مشکلات آنها توجه شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha