غنی بالذّات امروز حاجات این فقیر بالذّات را عنایت کن
کد خبر: 3814054
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰

غنی بالذّات امروز حاجات این فقیر بالذّات را عنایت کن

گروه جامعه ــ فقر مختص بشر است و غنی بودن شایسته الله. خداوند نیاز به شرح و تفسیر ندارد، اما بشر باید چگونه دعا کردن و موانع استجابت دعا را بلد باشد تا دعایش مانعی برای استجابت نداشته باشد.

به گزارش ایکنا؛ اگر به سمت اعمال صالح راهنمایی ‌شویم موانع استجابت دعا را پشت سر می گذاریم و خدایی بی نیاز از شرح و سؤال که ناگفته به سر درون بشر آگاه است بر ما عنایت خواهدکرد؛ همین جمله کوتاه برگفته از دعای روز هفدهم ماه رمضان رمز استجابت تمام حوائج است.

در دعای روز هفدهم ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم:

«اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین؛ خدایا مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را بر آورده ساز، ای کسی که نیازمند به شرح و سئوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به سرائر خلق آگاهی، درود فرست بر محمد و آل اطهار او».

پیام اول:هدایت و راهنمایی به سمت اعمال صالح

برای هدایت دو معنای کلی بیان شده است: 1.هدایت تکوینی 2.هدایت تشریعی

عمل صالح مفهوم واضح و روشنی دارد که چندان نیاز به توضیح ندارد و قرآن در مواردی آن را در مقابل «عمل سوء» قرار داده و از این طریق تفسیر آن را به «عمل نیک» تأیید کرده مثلاً در سوره‌ فصلت آیه 49 و سوره‌ «جاثیه» آیه‌ 15 چنین می‌فرماید: «هر کس کار نیک انجام دهد به سود خود و هر کس کار بد انجام دهد به زیان خود، انجام داده است».

آثار عمل صالح

الف- آثار اخروی عمل صالح: 1.پاداش آنان در نزد خداست  2.پاداش نیکو برای آنان است  3. امنیت از ترس های قیامت  4.آنها داخل بهشت می شوند  5.امید است از رستگاران باشند  6.پاداش مضاعف 

ب- آثار دنیوی عمل صالح: 1.تکامل ایمان  2.زندگی پاکیزه  3. نورانیت و روشنی  4. محبوبیت در دل مردم  5.مایه آمرزش گناهان  6. ترفیع درجه و توفیق  7. خلافت در زمین  8. استجابت دعا  

چهارعامل برای توفیق انجام عمل صالح: 1.یاد خدا 2.توبه 3.صبر 4.روزی حلال 

موانع انجام عمل صالح: 1. پیروی هوای نفس  2. استکبار  3. شرک عبادی  4.حب دنیا 

پیام دوم: برآورده شدن حوائج و آرزوها

انسان دارای نوعی فقر ذاتی است و قرآن کریم این موضوع را چنین بیان کرده است: «یَا اَیُّها النَّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ؛ ای مردم، شما محتاج به خدایید و خداوند تنها بی‌نیاز و ستوده است». فقر، منحصر در مخلوقات و خصوصا در انسان است و بی‌نیازی منحصر در ذات خداوند می‌باشد، او غنی بالذّات است و انسان‌ها فقیر بالذّات و نمی‌توانند بوسیله چیزی غیر از خدا، به بی‌نیازی دست یابند.

مراتب و درجات حوائجی که متوجه انسان مسلمان می‌شود: 1.حوائج مادی 2.حوائج معنوی

شرط قبولی دعا و برآورده شدن آرزوها این است که امیدمان فقط به خدا باشد. شرایط استجابت دعا: 1. ارتباط مداوم با خدا در هر حال 2. دعا باید از صمیم قلب باشد 3. اعتماد به خدا و اطمینان به اجابت او 4. قطع امید از غیر خدا و امید و اطمینان به خداوند 5. همراه با تلاش و تدبیر 6. حالت تضرع و دلى شکسته 7. مکان دعا در استجابت تأثیر دارد 8. زمان دعا 9. توسل به چهارده معصوم 10. غسل توبه و نماز 11.طهارت و پاکی از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی 12. صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم(ع) و ائمه اطهار(ع) 13. دعای دسته‌جمعی 14. دعا برای دیگران

موانع استجابت دعا:

اگر حاجتی مورد نظر باشد و با دعا حاصل نشود، سبب عدم اجابت را انسان باید در اعمال و کارهایش جستجو کند، ‌چون پیش‌آمدها و حوادث و یا عدم پذیرش دعاهای انسان بدون ارتباط با عمل انسان نیست.لذا در دعای کمیل در این زمینه آمده: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُغَیِّرُ النِّعَمَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ الدُّعاَّءَ اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاَّءَ؛ خدایا بیامرز برایم گناهانی که دگرگون می‌سازد، نعمت‌ها را، خدایا بیامرز برایم گناهانی که از اجابت دعا جلوگیری می‌کند، خدا بیامرز گناهانی را که سبب نزول حوادث ناگوار می‌شود».

پیام سوم و چهارم: خدا نیاز به شرح و سؤال ندارد

خداوند متعال می‌فرماید: «یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ یَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَ مَا تُعْلِنُونَ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُور؛ آنچه در آسمانها و زمین است را می‌داند و از آنچه پنهان و یا آشکار می‌کنید، آگاه است و خداوند آنچه را در سینه‌هاست، می‌داند. خالق بشر، محال است که از جزئیات وجود او بی‌خبر بماند، آن هم خلقتی که دائم و مستمر است، زیرا لحظه به لحظه فیض وجود از ناحیه خداوند به موجودات می‌‌رسد. چگونه ممکن است او از ظاهر و باطن ما بی‌خبر باشد، در حالی که خدای متعال از رگ گردن به ما نزدیکتر است: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ.  

پیام پنجم: صلوات در دعا موجب استجابت دعا

در حکمت 163 نهج البلاغه آمده است: «اِذا کانَت لَکَ اِلی اللهِ سُبحانَهُ حاجَةً،فَابدَء بمَسئَلَةِ الصَّلوة عَلیَّ النَّبِیِّ صَلیَّ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ثُمَّ اسئل حاجَتَکَ،فَاِنَّ اللهَ اَکرَمُ مِن اَن یَسئَلَ حاجَتَین فَیَقضِیَ اِحدیهُما وَ یَمنَعُ الاُخری؛ هرگاه از خدای سبحان درخواستی داری، بر پیامبر اسلام(ص) درود بفرست سپس حاجت خود را بخوان، زیرا خداوند بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورده و دیگری را بازدارد».

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha