چگونه کارآفرین دینی شویم؟
کد خبر: 3495231
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

چگونه کارآفرین دینی شویم؟

گروه جامعه: معاون فناوری مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها در کارگاه آموزشی کارآفرینی قرآنی مراحل رسیدن از ایده به کارآفرینی دینی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) آموزش بنیادی ترین مفاهیم مربوط به کارآفرینی دینی و یادگیری خلاق بودن و نوآوری کردن بخش دوم کارگاه آموزشی ایده‌پردازی و طرح‌ریزی کارآفرینی فرهنگی ـ قرآنی و هنر اسلامی ایرانی بود که امروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

در این بخش محمد صادق برادران، معاون فناوری مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی و مدرس کارآفرینی ابتدا فیلمی را که توسط چند دانشجوی خارجی تهیه شده بود نمایش داد. در این فیلم مستند دانشجویان(مسیحی) جلد کتاب انجیل را با جلد کتاب قرآن عوض کرده و از مخاطبان خود که مردم عادی کوچه و خیابان هستند می خواهند پس از شنیدن چند آیه از کتاب قرآن(در اصل ایات کتاب انجیل قرائت می شود)، نظر خود را در خصوص این آیات بیان کنند.

آیات انتخاب شده در خصوص زنان، مجازات کافران، مجازات همجنس گرایان و ... انتخاب شده است. همه مخاطبان این مستند پس از شنیدن آیاتی که تصور می کردند آیات قرآن است، آنها را مفاهیمی خشن و نامتناسب با زندگی امروز عنوان و خواستار مقابله با ترویج چنین مفاهیمی می شدند ولی وقتی دانشجویان به انها می گفتند مطالب قرائت شده در اصل آیات انجیل بوده است بسیار متعجب شده و به پیش داوری و داشتن تفکرات نادرست در این زمینه اقرار می کردند.

برادران در این کارگاه اموزشی از مخاطبان خود خواست نظرات خود را در خصوص این فیلم بیان کنند و پرسید که آیا این یک ایده نوآورانه است یا خیر.

پس از بحث حاضران در خصوص ابعاد مختلف نوآورانه و ایده پردازی تولید کنندگان این فیلم به عنوان ایده ای دینی، تفاوت مفاهیم خلاقیت، نوآوری و کسب وکار را تشریح و بیان کرد که خلاقیت خروجی یک فکر، اندیشه و ایده است که جنبه ذهنی دارد اما نواوری تولید یک محصول و عمل است، در حالی که کارآفرینی و کسب کار یعنی تولید محصول به صورت مداوم است.

برادران در ادامه با تأکید بر اینکه برای تبدیل یک ایده به کارآفرینی نیاز به تشکیل گروه، سازماندهی و تشکل ساختار است، گفت: تعریف کارآفرینی صرفاً ایجاد شغل نیست و حتی ممکن است کارآفرینی منجر به حذف برخی مشاغل شود، مثلاً ایجاد درب های هوشمند شغل دربانی و کنترل بلیط را از بین ببرد.

وی ادامه داد: اما برای ایجاد یک کسب و کار قرآنی اول باید مسائل و مشکلات فرهنگی را تعریف کنیم. یعنی مشخص کنیم که چه مسئله ای وجود دارد که ما می خواهیم آن را حل کنیم سپس برای حل آن مسئله از فرهنگ و محتوای قرآنی استفاده کرده و این محتواها را به عنوان راه حل در نظر می گیریم و در نهایت از قابلیت های هنری و فناوری روز برای حل مسئله استفاده می کنیم.

این مدرس کارآفرینی به عنوان نمونه مثالی را ذکر و عنوان کرد: نیاز به دریافت مفاهیم معنوی روزانه یکی از مسائلی بود که در جامعه وجود داشت، برای رفع این نیاز می شد از ارائه هر روز یک صفحه قرآن و یا ارسال مطالب دینی به مردم استفاده کرد، برای چنین اقدامی باید به فناوری های در دسترس مراجعه می شد.

وی ادامه داد: زمانی که برای اولین بار در کشور امکان ارسال انبوه پیامک فراهم شد یک نفر مسئله نیاز به دریافت پیام های معنوی را با این فناوری جدید رفع کرد و درامد خوبی نیز از این راه کسب کرد. در حقیقت پیام های معنوی اولین و پرمخاطب ترین پیامک های انبوه ارسالی در جامعه ایران بود.
وی با اشاره به حضور رئیس جمهور کره جنوبی در ایران گفت: تصور کنید رئیس جمهور کره و رئیس جمهور ایران از خیابان جمهوری(یکی از خیابان های اصلی تهران که مرکز فروش محصولات الکترونیکی، تلفن همراه و ... است) عبور کند، کدامیک احساس غربت خواهد کرد؟ رئیس جمهور کره در حالی که همه جا پر است از تبلیغات مربوط به
LG و سامسونگ یا رئیس جمهور ایران؟! اکنون باید خود را به دنیا با کار فرهنگی نشان دهیم.

برادران در ادامه این کارگاه آموزشی مسئله نحوه ایده پرداز بودن را مطرح و عنوان کرد: ایده جدید هر لحظه ممکن است به ذهن هر کسی بیاید اما باید به سرعت این ایده ها ثبت و در خصوص آن فکر شود. البته باید ایده ها را جذب و شکار شود.

وی ادامه داد: موقعیت های متضاد بهترین موقعیت ها برای خلاقیت هستند، در خلاقیت باید همه منابع مورد استفاده قرار گیرد و عدم رضایت از شرایط فعلی (مشکل) یافتن فاصله خواسته مطلوب و وضعیت موجود(مسئله ) پس از داشتن خلاقیت باید به فکر تیم سازی بود تا بتوان ایده را به کارآفرینی تبدیل کرد.

captcha