تربیت اسلامی مراتبی از حیات طیبه است
کد خبر: 2891617
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
حجت‌الاسلام ملکی:

تربیت اسلامی مراتبی از حیات طیبه است

گروه اجتماعی: مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حیات طیبه را باید از معارف اسلامی بدست آورد، گفت: برای بهره‌ گرفتن از این معارف به متخصصان حوزه دین نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش امروز، 5 اسفند در دیدار با آیت‌الله قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان، اظهار کرد: کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش پرورش با هدف تحقق تعلیم و تربیت اسلامی طرح شده است.

وی با اشاره به آیه 11 سوره مجادله، افزود: این آیه بحث ارتباط بین علم و دین را مطرح می‌کند، در حال حاضر هم ارتباط بین علم و دین محل تضارب افراد قرار دارد و یک رابطه همپوشانی و تقویت دارند، کسانی که علاوه بر ایمان، علم هم به آنان داده شده دارای درجات برتری هستند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در اسلام علم و ایمان ارتباط مستقیم دارند. در اسلام علمی ارزش دارد که بر آمده از نگاه ایمانی باشد و انسان را به خدا نزدیک کند، در واقع علم اگر مانع رسیدن انسان به خدا شود سودمند نیست. پس انسان علمی را می‌خواهد که به ربوبیت نزدیک شود، از طرفی ایمانی را می‌خواهد که در راستای علم، استدلال، منطق و قرآن باشد.

دبیر کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش بیان کرد: در گذشته آموزش و پرورش یک محصول وارداتی بود که تربیت اسلامی در آن نظام جایگاهی نداشت و این خلاء برای جامعه اسلامی مطرح بود. به هر حال بعد از پیروزی انقلاب این دغدغه را از سوی مسئولان نظام شاهد بود که طبیعتا ما نیاز به یک تحول بنیادین داشتیم، بر این اساس سند تحول بنیادین تدوین شد و به بهره‌برداری رسید که در این سند 40 درصد راهکارها ظرفیت ارتباط با حوزه دارد.

حجت‌الاسلام ملکی با بیان اینکه تربیت اسلامی مراتبی از حیات طیبه است، گفت: لذا حیات طیبه را باید از معارف اسلامی بدست آورد که برای بهره‌ گرفتن از این معارف به متخصصان حوزه دین نیازمندیم؛ نگاه ما به آموزش و پرورش بیش از اینکه عرضی باشد طولی است و باید در آموزش و پرورش به عنوان متخصص علم تولیدات اسلامی را تقویت و نهادینه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 94 - 93 بیش از 11 برنامه را در کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش داریم، متذکر شد: آسیب‌شناسی دینی و پژوهشی کردن آنها، آموزش منابع انسانی و ایجاد ظرفیت و توانمندی دانش از جمله برنامه‌های کمیته همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید است؛ قطعا مشارکت حوزویان در سیراب کردن جویندگان عرصه علم بسیا موثر است، همچنین بازنگری در کتب و محتوای آموزشی از دیگر برنامه‌های محوری این کمیته است. لازمه عرصه تبلیغ، آماده‌سازی و تقویت علمی روحانیون برای فعالیت تبلیغی در مدارس است.

captcha