قدردانی از راویان امام جعفر صادق(ع) در نمایشگاه کتاب
کد خبر: 4141554
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹

قدردانی از راویان امام جعفر صادق(ع) در نمایشگاه کتاب

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میزبان تقدیر و تجلیل از نویسندگان و تصویرگرانی شد که راویان آثاری با موضوع امام جعفر صادق(ع) بودند.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «گردهمایی راویان صادق» با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، جواد محقق، شاعر و نویسنده، سید‌هاشم طباطبایی، مترجم کتاب «امام صادق» از عربی به فارسی، حمیدرضا داداشی، از مولفان کتاب «صد پند و حکایت: وعده بهشت»، مرتضی مجدفر، مولف و نویسنده، سعید رزاقی خمسی، نویسنده کتاب «داستان پاکان»، مرضیه محمدزاده، نویسنده کتاب «جعفر بن محمد علیه‌السلام امام صادق»، غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب «من امام صادق را دوست دارم»، کوروش پارسانژاد، طراح و گرافیست مجموعه کتاب «اختران» و حسام طباطبایی، طراح و تصویرساز کتاب‌های مذهبی، در سرای اهل قلم کوشک کتاب واقع در سالن ناشران عمومی برگزار شد.

در این نشست علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، با ابراز خوشحالی از این بابت که زیر پرچم بزرگانی مثل امام صادق(ع) هستیم، بیان کرد: افتخار سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این است که برنامه‌های فرهنگی به متن نمایشگاه آمده است و نتایج خوبی هم از این اقدام گرفتیم. جریان جوشانی که قبلا در گوشه‌ای از طبقه بالا اتفاق می‌افتاد، گنجی بوده که اکنون استخراج شده است.

عظمت امام جعفرصادق(ع) در نگاه اهل تسنن

در این نشست همچنین سیدهاشم طباطبایی، مترجم کتاب «امام صادق» از عربی به فارسی، با اشاره به آنکه این گردهمایی با راویان امام صادق(ع) و نویسندگانی که درباره ایشان قلم زده‌اند، برای نخستین بار است که در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود؛ درخصوص کتاب «امام صادق» بیان کرد: این کتاب به قلم یکی از اندیشمندان اهل تسنن به نام محمد ابوزهره نگاشته شده است و پس از چند بار مطالعه این کتاب، تصمیم به ترجمه آن گرفتم.

طباطبایی افزود: محمد ابوزهره شخصیت‌های برجسته دینی را در قالب یک مجموعه کتاب مورد بررسی قرار داده و زندگی امام جعفر صادق(ع) هشتمین جلد از این کتاب را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به شخصیت امام جعفر صادق(ع) گفت: دیدگاه اهل تسنن درخصوص ایشان کاملا منطبق بر دیدگاه شیعه نیست اما عظمتی که امام در نگاه اهل تسنن دارند، بی‌نظیر است. وقتی می‌بینیم یک عالم سنی از گوشه دیگری از جهان چنین دیدگاهی به امام شیعه دارد، قطعا باید قدر داشته‌های خود را جور دیگری بدانیم.

طباطبایی در پایان با اشاره به ترجمه‌های چاپ‌نشده خود عنوان کرد: حدود بیست کتاب ترجمه از بنده چاپ شده است اما اگر همه کتاب‌هایم مجوز چاپ دریافت می‌کرد، اکنون شصت کتاب چاپ‌شده داشتم.

پاسخ به حسرتی بلند مدت

در ادامه نشست، حمیدرضا داداشی، از مولفان کتاب «صد پند و حکایت: وعده بهشت»، با اشاره به این کتاب گفت: من از سال‌ها پیش تمایل زیادی داشتم که بتوانم حداقل یک بیت شعر راجع به بزرگانی همچون امام صادق(ع) بسرایم، اما متاسفانه طبع شعر نداشتم و هیچ‌گاه موفق نشدم. وقتی در پروژه تالیف این کتاب قرار گرفتم، احساس کردم حسرت آن سال‌ها بی‌پاسخ نمانده است.

وی ادامه داد: کتاب «صد پند و حکایت» یک مجموعه چندجلدی است که هر جلد آن به یکی از بزرگان دین تعلق دارد. کتاب «صد پند و حکایت: وعده بهشت» جلدی است که به امام صادق(ع) اختصاص دارد.

بازگشت مردمان شوروی به دامان اسلام پس از فروپاشی

مرتضی مجدفر، مولف و نویسنده، به‌عنوان سخنران بعدی نشست گفت: پس از فروپاشی شوروی، بعضی مردم کشورهای تجزیه‌شده پس از سال‌ها به دامان اسلام بازگشتند. سال ۱۳۶۹ و در پی تصمیم مدیر انتشارات «بعثت» برای نگارش زندگینامه چهارده معصوم به زبان ترکی و توزیع آن در جمهوری آذربایجان، نگارش زندگینامه امام صادق(ع) به بنده محول شد.

وی اضافه کرد: این مجموعه ۱۴ جلدی در ۳۰ هزار نسخه به چاپ رسید و در آذربایجان شوروی و شهرهای ترک‌نشین ایران توزیع شد. علاوه‌بر این، ۱۴ جلد هم به زبان ترکی تحت عنوان «چهل حدیث» تالیف شد که تالیف چهل حدیث مربوط به امام صادق نیز به بنده محول شد.

مجدفر در ادامه بیان کرد: دو سه روز پیش که از بنده برای حضور در این برنامه دعوت کردند، به این معنا رسیدم که کار برای ائمه بی‌پاسخ نمی‌ماند. بسیار خوشحالم که قدم کوچکمان برای امام صادق(ع) پس از گذشت ۳۳ سال دیده شد.

طراح آرم سپاه پاسداران که بود؟

در ادامه سعید رزاقی خمسی نویسنده کتاب «داستان پاکان» با بیان اینکه دلیل حضورمان در این گردهمایی لطف اهل بیت و امام صادق(ع) است، گفت: تصویرگری و بازنویسی «داستان پاکان» بر عهده بنده بوده و فکر می‌کنم برای مخاطب کودک و نوجوان باید در قالب تصویر هم اثری خلق می‌شد.

در ادامه، مرضیه محمدزاده، نویسنده کتاب «جعفر بن محمد علیه‌السلام امام صادق»، گفت: فصل اول این کتاب درخصوص زندگی امام صادق(ع) از تولد تا شهادت است و فصل دوم آن هم معرفتی و راجع به احادیث ایشان است.

پس از او، غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده کتاب «من امام صادق را دوست دارم»، گفت: این کتاب، جلد هشتم مجموعه «من اهل بیت را دوست دارم» است. این مجموعه به عربی، آلمانی و چند زبان زنده دنیا هم برگردانده شده است. در مجموعه یادشده هم نگاهی جامع به زندگی معصوم شده و هم به جنبه‌های قدسی آن اشاره شده است؛ چون ایشان به اذن خداوند خیاراتی دارند. ما امام صادق تاریخی را نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم با ایشان زندگی کنیم.

پس از حیدری ابهری، مصطفی زمانی که به نمایندگی از حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی امین‌الرعایا در این گردهمایی حضور یافته بود، گفت:  حجت ‌الاسلام امین ‌الرعایا، طراح آرم سپاه پاسداران و بسیاری از پوسترهای انقلابی در سال‌های ۵۶ و ۵۷ هستند اما همیشه گمنام بوده‌اند. بنده به ایشان لقب سردار فرهنگی می‌دهم. ایشان آثار زیادی در حوزه کودکان دارند و در حوزه اهل بیت علیهم ‌السلام هم آثار بسیاری داشته‌اند. اما متاسفانه در حال حاضر بیمار هستند و موفق نشدند در این نشست حضور یابند.

تقدیر و تجلیل از بزرگان ادبیات دینی

در بخش بعدی، کوروش پارسانژاد، طراح و گرافیست مجموعه کتاب «اختران»، با اشاره به این مجموعه گفت: این مجموعه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و براساس زندگی چهارده معصوم تولید شد. نویسنده‌هایی مثل آقای رحماندوست، محسن هجری، شکوه قاسم‌نیا، آقای محقق و ... هر یک جلدی از این مجموعه را تاليف کردند. آقای حسام طباطبایی هم تصویرگر جلد مربوط به امام صادق(ع) بودند.

پس از سخنان پارسانژاد، حسام طباطبایی، تصویرگر مذهبی با اشاره به جلد مرتبط با امام صادق(ع) در مجموعه اختران بیان کرد: روی این کار حساسیت بالایی بود و بارها در رفت‌وبرگشت قرار گرفت تا تغییرات لازم روی آن اعمال شود.

در پایان این نشست از راویان امام صادق(ع) و نویسندگانی که راجع به ایشان قلم زده‌اند، با اعطای لوح و جوایز تقدیر و قدردانی به عمل آمد.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha