شاعری که ائمه اطهار(ع) حفظ شعرش را توصیه کردند
کد خبر: 4141422
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
در نشست «شاعران شیعه در عصر امام صادق (ع)» مطرح شد؛

شاعری که ائمه اطهار(ع) حفظ شعرش را توصیه کردند

مهدی امین‌فروغی ضمن اشاره به اینکه امام صادق(ع) سیداسماعیل حمیری را سیدالشعرا می‌دانستند، عنوان کرد: در میان اشعار او یک شعر از شهرت بسیار زیادی برخوردار است که بنا بر برخی روایات، قسمت‌هایی از این شعر بر برخی از ائمه اطهار(ع) عرضه شده و آن‌ها از این شعر تمجید کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به شیعیان توصیه کرده‌اند که این شعر را حفظ کنند.

نشست شاعران شیعه در عصر امام صادق (ع)

به گزارش ایکنا، به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «شاعران شیعه در عصر امام صادق (ع)» با حضور مهدی امین‌فروغی، دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و ادبیات عرب، مترجم، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آئینی و عاشورا پژوه  در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب هم‌زمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، در سرای کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

مهدی امین‌فروغی در مقدمه این نشست با بیان اینکه باید بگویم اولین شاعر چه کسی بوده و اولین شعر چه وقتی سروده شده؟ عنوان کرد: بر ما پوشیده مانده ‌اما در برخی از منابع سرودن اولین شعر به آدم ابوالبشر نسبت داده شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه ما با مطالعه تاریخ اقوام و ملل می‌بینیم که آن‌ها در حفظ میراث ادبی خود می‌کوشیدند، اضافه کرد: اهتمام ما ایرانیان در حفظ مواریث ادبی‌مان به‌اندازه‌ای است که اشعاری را که نام شاعرانشان مشخص نیست، در دیوانی جمع‌آوری و حفظ کرده‌ایم و این یعنی مردم همواره به شعر توجه داشته‌اند.

این دانش‌آموخته زبان و ادبیات فارسی و ادبیات عرب ادامه داد: مردم در گذشته ایجاز شعر و کلمه را آنچنان که باید و شاید درک نمی‌کردند و می‌پنداشتند که به شاعر وحی می‌شود و شعر را سحر حلال می‌دانستند. اعراب جاهل نیز باور داشتند که به شاعر وحی می‌‌شود. در فرهنگ عرب جاهلی، شاعران زبان گویای قبایل بودند. بنابراین هر قبیله‌ای سعی می‌کرد شاعر بهتری را داشته باشد، زیرا شعر نگهبان قبیله بود؛ چرا که در دوران زیست اعراب جاهلی زبان قلم برنده‌تر از زبان شمشیر بود.

بهره‌گیری از شاعران برای ترویج اسلام

امین‌فروغی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) از جایگاه شاعران برای‌ ترویج اسلام بهره می‌برد، گفت: پس از پیامبر و در دوران زندگی امامان نیز شاعرانی زیست می‌کردند و شعر بعضی از این شاعران به تائید ائمه اطهار (ع) می‌رسید.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به شاعران دوران حیات مبارک حضرت امام جعفر صادق(ع) گفت: در دوران زندگی امام صادق(ع) چهار شاعر زیست می‌کردند. اولین شاعر آن دوران «عبدی کوفی» بود. امام صادق (ع) خطاب به مردم می‌گفت:‌ ای گروه شیعه! به فرزندانتان شعر «عبدی» را یاد بدهید، چرا که او بر دین و آئین خداست. «ابوهریره عجلی» و «عبدالله‌بن‌مبارک» دیگر شاعران  عصر امام صادق(ع) بودند.

وی با بیان اینکه «سیداسماعیل حمیری»، معروف به سید حمیری مهم‌ترین شاعر عصر امام صادق(ع) بود، اضافه کرد: امام صادق(ع) سیداسماعیل حمیری را سیدالشعرا می‌دانستند. جالب است بدانید که پدر و مادر سیداسماعیل حمیری دشمن ائمه اطهار(ع) بودند اما سید شیفته اهل‌بیت(ع) و امام صادق(ع) بود.

امین‌فروغی گفت: در میان اشعار سیداسماعیل حمیری یک شعر از شهرت بسیار زیادی برخوردار است که بنا بر برخی روایات، قسمت‌هایی از این شعر بر برخی از ائمه اطهار عرضه شده و آن‌ها از این شعر تمجید کرده‌اند و حتی برخی از آن‌ها به شیعیان توصیه کرده‌اند که این شعر را حفظ کنند.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده و  تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha