محفل قرآنی با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد
کد خبر: 4131305
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲

محفل قرآنی با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد

محفل انس با قرآن کریم شب گذشته ۱۴ فروردین‌ماه، با حضور رئیس قوه قضاییه و جمعی از پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی کشور در ساختمان حوزه ریاست این قوه برگزار شد.

محفل قرآنی با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، محفل انس با قرآن کریم شب گذشته ۱۴ فروردین‌ماه، با حضور حجج اسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اساتید، پیشکسوتان، فعالان و مدیران امور قرآنی کشور به همت سازمان دارالقرآن الکریم و قوه قضاییه در ساختمان حوزه ریاست این قوه برگزار شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه در این محفل قرآنی با اشاره به آیه ۳۱ سوره مبارکه آل عمران «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و تعبیر آن به آیه محبت گفت: اگر بخواهیم سلوک معنوی را استفاده کنیم، بهترین مرجع و منبع قرآن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سیر و سلوک اهل عرفان با قرآن بوده است و تک‌تک منازل عرفانی را می‌توان از قرآن دریافت کرد، اما بیشتر منازل عرفانی محبت است. اهل معرفت و عرفان دو مقام برای محبت ذکر کرده‌اند. یکی مقام «محب بودن» و دوم مقام «محبوب بودن» است.

محفل قرآنی با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد

وی ادامه داد: فهمی که ما از آیه شریفه ۳۱ آل عمران داریم این است که خداوند سبحان به همه ما انسان‌ها فطرتا مقام محب بودن الهی را داده است و برای رسیدن به این مقام نیاز به تلاش نیست که ما محب خدا بشویم و این یک امر فطری است و در ما نهادینه شده است. فلسفه بعثت انبیاء و نزول قرآن این است که ما محبوب خدا بشویم و محبوب خدا بودن هم یک راه بیشتر ندارد و آن تبعیت از پیامبر اکرم(ص) است.

خسروپناه بیان کرد: خداوند در آیه ۳۱ سوره آل عمران می‌فرماید همه شما انسان‌ها محب خدا هستید، اما اگر می‌خواهید به مقام محبوب برسید که محبوب خدا بشوید، به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که به مؤمنین بگوید اگر به دنبال محبت خدا هستید، مرا تبعیت کنید که محبوب خدا شوید و اینچنین گناهانتان پاک می‌شود.

محفل قرآنی با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد

وی تصریح کرد: راه حد وسط محب بودن تا محبوب خدا بودن هم «فاتبعونی» است، این اتباع معانی مختلفی دارد. اما این سیر تبعیت و اطلاعات تا جایی باید باشد که ما در دایره ولایت نبی قرار گیریم. زمانی که ما از دستور پیامبر اکرم(ص) اطاعت می‌کنیم و زمانی که در ساحت ولایت نبوی قرار می‌گیرم در حقیقت پیوند ما به معنی مردم با پیامبر(ص)، که ولی خدا است، به عنوان یک پیوند ناگسستنی شکل می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر پیوند ما با پیغمبر پیوند ناگسستنی شد، همان تحقق در ساحت ولایت شکل می‌گیرد و در این صورت انسان مقام محبوب الهی را پیدا می‌کند. پیدا کردن و رسیدن به مقام محبوب الهی در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نیز از بهترین فرصت‌ها است. خداوند به همه ما این مقام محبوب بودن را عنایت کند.

تا تحقق انتظارات از جامعه قرآنی عقب هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی نیز در بخشی از این محفل قرآنی با بیان اینکه قرآن که با زیبا تلاوت کردن حتما بهتر به جان و دل می‌نشیند، کتاب زندگی، حیات طیبه، حکمرانی و حکومت‌داری و کتاب تمدن‌سازی است، گفت: اگر مجال انس واقعی با این قرآن پیدا و برای جامعه راه‌هایی در این خصوص دیده شود، مانند همین محفل و زحماتی که اساتید در طول این سال‌ها، مسجد به مسجد و محفل به محفل کشیدند تا جامعه چند جرعه بیشتر از حقایق و معارف قرآنی بهره ببرد، راه طولانی را در پیش داریم و از آنچه که از این جامعه دینی و قرآنی انتظار می‌رود، خیلی عقب هستیم.

مهدی غلامنژاد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: گرچه تا امروز زحمت‌های فراوانی در این حوزه کشیده شده که قابل قدردانی است، اما برای اینکه اتفاقات بزرگتری در بهره‌مندی مضاعف جامعه از قرآن را شاهد باشیم باید با توجه به سختی‌های این زمانه و با توجه به جنگ تبلیغاتی و تبیینی که در قرار داریم، عزم محکم‌تر و مضاعف دسته جمعی و اجتماع مومنانه را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha