ضرورت پویا بودن تولیدات نمایشی در حوزه دین
کد خبر: 4022582
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
کارگردان تئاتر «تا اشکستان» بیان کرد:

ضرورت پویا بودن تولیدات نمایشی در حوزه دین

کارگردان «تا اشکستان» با تاکید بر اینکه آثار نمایشی مذهبی باید پویا باشند، گفت: با تکرار در آثار مذهبی به هیچ مخالف نیستم، چون معتقدم تولیدات این عرصه می‌تواند بسیار پویا باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تئاتر دینی «تا اشکستان» با حضور حمید حرا، کارگردان و نویسنده و مهدی حاج محمود عطار، تهیه کننده 30 آذر در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای جلسه حمید حرا، کارگردان نمایش اظهار کرد: این نمایش یک بازاجرا از یک خاطره باشکوه است. «تا اشکستان» از اول دی ماه، الی 16 دی در تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت. آخرین اجرای این نمایش مصادف با سالروز حضرت فاطمه(س) است.

وی با بیان اینکه گروه سایه از سال 73 کار خود را آغاز کرده و این مسیر را با ساخت کارهای دینی و مذهبی تا به امروز ادامه می‌دهد، ادامه داد: در قدم‌های آغازین، فعالیتمان را از مدارس آغاز کردیم اما هر اندازه زمان پیش رفت، به سوی کارهای عمومی متمایل‌تر شدیم.

حرا افزود: محور اصلی کارهای ما حضرت فاطمه(ص) است اما درباره دیگر مناسبت‌های مذهبی نیز آثاری را روی صحنه برده‌ایم. تعداد آثاری که تا به امروز روی صحنه برده‌ایم، به 10 اثر می‌رسد.

وی بیان کرد: تمام کارهایمان ساختار کاملا حرفه‌ای دارد؛ برای همین از عوامل حرفه‌ای تئاتر استفاده کرده‌ایم. همیشه تلاشمان این بوده تا کارمان بهترین کیفیت را داشته باشد، چون معتقدیم کار مذهبی به واسطه کیفیت است که می‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد.

این کارگردان با بیان اینکه تمام کارهایمان بلیط فروشی نداشته است، گفت: تا امروز هر چه نمایش روی صحنه برده‌ایم، بلیط فروشی نداشته است، چون هدفی که برای انجام کارمان در نظر گرفته‌ایم، تبلیغ موضوعات مذهبی است.

وی با بیان اینکه در نمایش تا اشکستان مقداری بلیط‌فروشی انجام گرفته که این امر دلایل درآمدزایی نداشته بلکه چون بلیط‌ها از طریق سایت تیوال در اختیار مردم قرار می‌گیرد، چاره‌ای برای تعیین مبلغ بلیط وجود نداشت، اظهار کرد: مبلغی که برای بلیط فروشی در نظر گرفتیم بسیار کم است، چون می‌خواهیم تمام اقشار را جذب کارمان کنیم.

حرا با تاکید بر اینکه کارهای نمایشی مذهبی باید پویا باشند، تصریح کرد: با تکرار در آثار مذهبی به هیچ مخالف نیستم، چون معتقدم تولیدات این عرصه می‌تواند بسیار پویا باشد؛ برای همین نحوه بیان قصه ما بسیار تازه و جدید است.

وی ابراز کرد: در حقیقت در این کار تلاش کرده‌ایم از زاویه دید مسیحیت به موضوع نگاه کنیم. داستان «تا اشکستان» در یک صومعه نزدیک مدینه رخ می‌دهد و قصه درباره مسیحیانی هست که یک‌بار خود را در دل ماجرا می‌بینند.

این تهیه کننده با بیان اینکه زمان این داستان به هفته پایانی زندگی حضرت رسول(ص) برمی‌گردد، گفت: به هیچ وجه در کارمان تلاش نکرده‌ایم تا نگاهی متعصبانه به موضوع داشته باشیم بلکه تمام کوششمان این بوده که بتوانیم حرفمان را به صورت منصفانه بیان کنیم.

وی همچنین بیان کرد: اگر قرار باشد در آثار نمایشی، جهت دهی وجود داشته باشد، نخواهیم توانست مخاطب را جذب کارمان کنیم. باید متذکر شوم نگاهمان به قصه در راستای وحدت مسلمان است و به هیچ وجه به مسائل فرقه‌ای و مذهبی دامن نزده‌ایم.

کارگردان تئاتر «تا اشکستان» با اشاره به اینکه تئاتر دینی دیالوگ‌محور هستند، تأکید کرد: بیشتر آثار دینی دیالوگ‌محور هستند ولی ما در این کار تلاش کردیم با طراحی که در حرکت و نور ایجاد می‌کنیم، نوآوری به کار بدهیم؛ در این میان مهرداد مهرابی و علی اولیاء‌نژاد کمک‌های بسیاری به ما کردند.

در ادامه مراسم حاج محمود عطار، تهیه کننده نمایش نیز اظهار کرد: هدفمان از برپایی چنین تئاترهایی این است که مسائل تاریخی را به زبان هنری بیان کنیم؛ البته در بیان روایت‌های تاریخی باید ظرایف بیشتری مد نظر قرار گیرد چون تماشاگر روایت‌های هنری را دوست دارد.

وی اظهار کرد: یکی از راهکارهای رسیدن به چنین خواسته‌ای استفاده از عوامل حرفه‌ای برای تولید است که ما به صورت خوبی آن را مدنظر قرار داده‌ایم.

این تهیه کننده با بیان اینکه نمایش‌های ما تنها برای مخاطبان مذهبی نیست، گفت: اینگونه نیست که کارهای مذهبی تنها مخاطبان قشر مذهبی را مد نظر داشته باشند بلکه هدف این است همه سلیقه‌ها را مورد توجه قرار دهیم. فکر می‌کنم در رسیدن به این خواسته موفق بوده‌ایم چون در تمام نمایش‌هایی که اجرا کرده‌ایم این گوناگونی مخاطب، میان تماشاگران به خوبی قابل لمس بوده است.

این تهیه کننده درباره اسپانسر اثر نیز بیان کرد: اسپانسرهای «تا اشکستان» همانند دیگر تئاتر‌ها نیستند که یک سازمان و نهاد عهده‌دار مخارج کار شود، بلکه بخش‌ها یا مراکز مختلفی وجود دارند که هر کدام گوشه‌‌ای از کار را گرفته‌اند؛ حتی بسیاری از آن‌ها از اینکه نامشان مطرح شود، پرهیز دارند.

در ادامه مراسم حمید حرا در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه چرا نمایش‌های دینی رایگان اجرا می‌شود و آیا این مسئله کوچک شمردن موضوع نیست، گفت: اینکه برای کارمان بلیط‌فروشی نداریم به معنای بی‌کیفیت یا بی‌ارزش بودن اثر نیست چون بیشتر تلاش را برای بالا بردن کیفیت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در ضمن ما هیچگاه تلاش نکردیم مخاطب را با اتوبوس یا با راهکارهای دیگر به سالن‌های نمایش بکشانیم اما نمی‌توان کتمان کرد که رایگان بودن نمایش‌های این چنینی، قادر است برخی از اقشار مذهبی را که علاقه‌ای برای رفتن به تئاتر ندارند، تشویق به آمدن به سالن‌ها کند.

کارگردان نمایش تا اشکستان بیان کرد: همانگونه که در ابتدای سخنانم گفتم، نمایش «تا اشکستان» رایگان نیست و هزینه اندکی را از تماشاگر می‌گیرد؛ لازم به ذکر است هزینه‌های دریافتی از بلیط‌فروشی خرج گروه نمایش نمی‌شود بلکه در کارهای خیریه صرف خواهد شد.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه هدف من از کار دینی کردن، بیان حرف دینی است، گفت: این نمایش در جشنواره تئاتر فجر حضور خواهد داشت. نکته انتهای اینکه بسیار دوست داریم دانشگاهیان را مخاطب داشته باشیم اما ترس از اینکه به ما انگ زده شود از این کار پرهیز داریم.

انتهای پیام
captcha