بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد
کد خبر: 4002727
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد

مدیرکل اداره بهزیستی استان اردبیل، گفت: با هدف بهره‌مندی ناشنوایان از کتاب و کتابخوانی، نخستین بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد.

رضازاده//بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، بهزاد ستاری، مدیرکل اداره بهزیستی استان اردبیل، 14 مهرماه، در مراسم راه‌اندازی بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل، اظهار کرد: با هدف بهره‌مندی ناشنوایان از کتاب و کتابخوانی، نخستین بخش کتاب ناشنوایان در کتابخانه مرکزی اردبیل راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: راه‌اندازی خانه کودک ناشنوا نیز با هدف طی مراحل زبان‌آموزی است تا کودکان کم‌شنوا و ناشنوا در این زمینه مشکل نداشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، ادامه داد: ارائه خدمات توان‌بخشی به معلولان جزو اولویت‌های مهم ما بوده که به همین منظور در کنار اجرای طرح غربالگری شنوایی سعی بر این است تا آزمایش‌های ژنتیکی قبل از ازدواج به ویژه در بین زوجین با نسبت فامیلی مورد توجه قرار گرفته تا از تولد فرزندان ناشنوا و کم شنوا جلوگیری شود.

ستاری ادامه داد: بیش از 300 دانش‌آموز ناشنوا و کم‌شنوا با استفاده از آموزش‌ها در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و تعداد محدودی در مدارس استثنائی مشغول به تحصیل هستند که این موضوع نیز به نوبه خود حائز اهمیت و اساسی است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل، فعالیت سرای سالمندان در ارائه خدمات روزانه بهداشتی،‌ درمانی، فیزیوتراپی و سلامت‌محور را یادآور شد و افزود: به محض بهبود شرایط کرونایی از طریق این مراکز خدمات ورزشی، فرهنگی، هنری و اردویی نیز ارائه خواهد شد تا با همکاری خود خانواده‌ها و سالمندان برنامه‌هایی برای اوقات فراغت این قشر ارزشمند اجرایی و عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: در استان اردبیل 2 هزار و 850 نفر کم شنوا و ناشنوا وجود دارد که پیش‌بینی شده برای دیگر شهر‌های استان نیز این بخش راه‌اندازی شود.

ستاری افزود: بیش از 9 درصد جمعیت استان اردبیل سن بالای 60 سال دارند و به تدریج جمعیت استان رو به پیری گذاشته و هر سال یک‌هزار نفر به جمعیت سالمندی استان اردبیل افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: 119 هزار نفر در استان اردبیل در سن سالمندی قرار گرفتند که تا 20 سال آینده این جمعیت سالمندی سه تا چهار برابر افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha